Ana səhifə Gündəm |
Axar.az iqtisadçı-ekspert Natiq Cəfərli ilə söhbətin
üçüncü hissəsini təqdim edir
(Əvvəli BURADA):
- Ən böyük banklarımızdan olan Beynəlxalq Bankın effektivliyinin
artırılması üçün dövlət bu bankı da özəlləşdirməyə çıxara
bilərmi?
- Özəlləşdirmənin qızıl qanunlarından biri də budur ki,
özəlləşdirməyə bir müəssisə və yaxud səhmləri çıxarmazdan əvvəl
bazar araşdırması aparılır ki, sənin müştərin kim ola bilər.
Azərbaycanda indiki şəraitdə Beynəlxalq Bank özəlləşsə, onun
səhmlərini ala biləcək 2-3 bank var. Amma bunun effekt
verib-verməyəcəyini demək çətindir. Çünki Beynəlxalq Bankın çox
ciddi taksit kreditləri, problemli kreditləri var. Özəlləşdirmə
zamanı bankın təkcə aktivlərini yox, həm də passivini alırsan və
problemini üzərinə götürürsən. Ona görə bu problemlər həll
olunmasa, xarici investor Beynəlxalq Bankı almayacaq. Daxili
investor isə onu alsa belə, məcburən iki yol var: ya şərt qoyacaq
ki, təmizlə və mənə sıfırdan ver, ya da ki, passivlər bir müddət
dondurulacaq. Onun üçün heç kim cavabdeh olmayacaq. Beynəlxalq
Bankın aktivlərindən istifadə edib, qısa müddətə pul qazanmağı
düşünəcəklər. Bu da effekt verməyəcək. Yaxşı şərait yaradılsa,
Avropa, hətta Türkiyə bankları məmnuniyyətlə Beynəlxalq Bankı ala
bilərlər. Ən azından ona görə ki, oturuşmuş infrastrukturu var,
bütün regionlarda fəaliyyət göstərir. Üstəlik, bu bankın yaxşı kadr
potensialı var və kimsə bu aktivləri alsa, bazarda birdən-birə
güclü oyunçuya çevriləcək. Bunun cəlbediciliyi budur. Bundan da
mütləq istifadə eləmək lazımdır. Ona görə də xarici bankları
Azərbaycana buraxmaq yaxşı olar. Necə deyərlər, qoy böyük rəqabət
yaransın: batan batsın, çünki onları xilas etmək mümkün
olmayacaq.
- Qazaxıstan ərazisində böyük şirkətlərin istehsal
müəssisələri var. Məsələn, "Ford"un zavodlarından biri burada
yerləşir. Amma Azərbaycanda indiyə qədər satışı o qədər geniş
olmayan "Lifan" və Belarus traktorlarının zavodları mövcuddur.
Ümumiyyətlə, Qazaxıstandakı kimi böyük şirkətləri ölkəyə cəlb edib,
onların burada zavodlarını açmaq mümkündürmü?
- Azərbaycanda "Lifan" da, Belarus traktorlarının da bütün
detalları xaricdən gəlir və burada yığılır. Həmin şirkətlər üçün
buranı cəlbedici edən məqam detallar gətirilən zaman gömrük
rüsumundan azad olmalarıdır. Ümumiyyətlə, istehsal müəssisələrinin
bir ölkəyə cəlb edilməsi çox ağır prosesdir. Rusiya, Türkiyə və
Qazaxıstana xarici şirkət gəlir, çünki buralarda bazar böyükdür.
Azərbaycanda isə bazar kiçikdir. Xarici investorları cəlb etmək
üçün qonşu ölkələrdən daha yaxşı təklif vermək lazımdır. Məsələn, 5
il vergidən azad edirsən və yaxud ixracat zamanı gömrük rüsumu
almırsan və s. Dövlət bu məsələdə uzunmüddətli kreditlərlə "start
ap" kimi də çıxış edə bilər. Məsələn, "Ford"la danışıb, burada
zavod tikməsi üçün 0 faizlə 10 illik 1 milyard kredit vermək olar.
"Ford" məmnuniyyətlə bunu edər. Təəssüf ki, indi Azərbaycanın buna
imkanı yoxdur. Ona görə investoru bura cəlb etməyin başqa yollarını
düşünməliyik. İlk növbədə investoru cəlb etmək üçün təşviq
lazımdır. Böyükdənsə, praktik olandan, asandan başlamalıyıq.
Məsələn, geyimdən başlaya bilərik. Burada isə xammal lazımdır. Çox
təəssüf ki, bizdə pambıqçılıq ölüb. 10 il əvvəl 400 min ton olan
istehsal indi 38-40 tona düşüb. Bunu dirçəltmək olar, çünki bizim
pambıqçılıq ənənəmiz var. Təşviq proqramları və uzunmüddətli
kreditlərlə pambıqçılığı qısa müddətdə inkişaf etdirə bilərik.
Pambıq olsa, iplik, geyim istehsal etmək çox asandır. Ən asan sahə
budur. Bizim gələcəkdə ən böyük uğurumuz neftimiz azaldıqca
özümüzün emal etdiyimiz məhsullar olacaq - maşın yağından tutmuş
şama qədər. Bu mümkündür, lakin böyük investisya tələb edir. Yaxşı
neft-emalı zavodu 10 milyard yatırımın hesabına 2-3 ilə başa gəlir.
Azərbaycanın hazırda buna imkanı yoxdur, amma xarici investorları
inandırıb, bunu etmək olar.
- Biz az öncə alternativ enerjidən, onun istehsalından
danışdıq. "Azərenerji" və "Azərişıq" özəlləşdirilən zaman xarici
investorlar əsas yatırımı ənənəvi enerji yox, alternativ enerji
istehsalına yönəldə bilərlərmi?
- Əlbəttə olar. Lakin özəlləşdirmə zamanı investor özü bazara uyğun
qərar verəcək. Dövlətin burada təşviqi o ola bilər ki, alternativ
enerji mənbələrindən vergi tutmasın, onun üçün gələn avadanlıqdan
gömrük rüsumu almasın. Almaniyada 10 il bundan qabaq ümumi elektrik
enerjisində alternativ enerjilərin payı 2 faiz idi. İndi 24-25
faizdir. 2020-ci ildə 40 faizi keçəcək, 2040 üçün isə 80 faiz hədəf
qoyublar. Fantastik rəqəmdir. Əslində, neft erası da buna görə
bitir. Biz elə bilirik ki, neft qiyməti Rusiya-ABŞ konfliktinə görə
düşür. Bu, təbii ki, doğrudur, amma birinci, əsas səbəb deyil. Biz
texnoloji inqilabla ayaqlaşmalıyıq. Özəlləşdirmədən sonra
alternativ enerjinin inkişafında dövlətin "start ap" kimi yox,
təşviqçi kimi çıxış eləməsi vacibdir. Vergidə, gömrükdə, uzun
müddətli kreditlərin verilməsində güzəştlər tətbiq edilməlidir. Bir
də ki, əhali ilə də işləmək olar. Türkiyədəki kimi əhaliyə demək
olar ki, günəş enerjisindən istifadə edin, mən sizə uzunmüddətli
faizsiz kredit verəcəm. Belə bir şey etmək mümkündür. Dünyanın bu
sahədə gələcək problemi texnologiyanın çox sürətlə inkişaf
etməsidir. Sən panel buraxmaq üçün zavod tikib bitirənə qədər
texnologiya 5 dəfə dəyişəcək. 1 kvadrat metr panel 1 lampanın
sutkalıq işlədiyi qədər enerji yığır. İndi İsrailin buraxdığı
nano-boya 24 lampa üçün enerji istehsal edir. Bunun bir həlli yolu
3D printer olacaq. Dünya artıq bu istiqamətdə gedir.
- Siz son günlər ölkədəki islahatları necə xarakterizə
edirsiniz?
- Azərbaycanda çox pozitiv proses başlayıb. Amma bu prosesdə son
dərəcə ehtiyatlı olmaq lazımdır. Məsələn, idxalda bəzi məhsullara
gömrük rüsumu ləğv edilib. Bu alqışlanasıdır. Ancaq bunun başqa
tərəfi də var. Bu gün ən ciddi problemlərdən biri ölkədən ciddi
valyuta axınının olmasıdır. Kapital axınını kənara qoyaq. Özümüzü
təmin etmək üçün mal gətirməliyik. Əgər sən idxal vergisini
sıfırlayırsansa, sənə istehsal yox, gedib gətirmək sərf edir. Daha
çox gedib-gətirməyə yönlənsən, ölkədən valyuta axını istər-istəməz
sürətlənəcək. Bu da manata basqıları daha da artıracaq. Bu,
nəticədə manatı ucuzlaşdıra bilər. Yəni burada elə incə işləmək
lazımdır ki, hər iki tərəfin marağını nəzərə ala biləsən. Məsələn,
mən iş adamıyam, taxılı burada yetişdirib, sonra şaxta üzündən az
məhsul götürüb satmaqdansa, Qazaxıstanla danışaram, gedib oradan
gətirib sataram. Əlavə dəyər vergisi olmadığına görə ikiqat
qazanaram. Demək, istənilən halda yenə də ölkədən valyuta
çıxardacam. O valyutanı hardan almalıyam? Daxili bazardan. Daxili
bazarda valyuta varmı? Azdır. Deməli, təlabat artdıqca dəyər də
artacaq. Burada ciddi məsələlərə fikir vermək lazımdır.
Bizim hamımızın yeganə arzusu bu vəziyyətdən sui-istifadə edib,
ölkədə xaotik vəziyyət yaratmaq arzulayanların arzusunun gözündə
qalmasıdır. Çünki bir ölkədə xaos olanda heç vaxt qabaqda ağıllı
adam olmur. Qabaqda olanlar həmişə populistlər olur. Özünə yer edən
populist birinci ağıllı adamı əzir ki, gələcəkdə ona rəqib
olmasın.
Son dövrlərdə çox pis tendensiya yaranıb. Hər yerdə "cənab prezidentin tapşırığını yerinə yetiririk" deyirlər. Hamı bütün məsuliyyəti öz üzərindən atır. Bütün məsuliyyəti bir nəfərin üzərinə yükləmək çox yanlış addımdır. Putin bu taktikadan istifadə etdi: özünü iqtisadi qanaddan çəkib, siyasi və təhlükəsizliyi üzərinə götürdü. Medvedyev isə hazırda prosesin məsuliyyətini çəkir. Əslində belə də olmalıdır. Hökumət üzvlərinin məsuliyyəti bölməsi vacibdir. "Cənab prezidentin tapşırığını yerinə yetirirəm" deyən bəzilərindən soruşmaq istəyirəm: cənab prezident sənə demişdi ki, get oğurluq elə? Niyə məsuliyyəti üzərindən atırsan?
Problemlərin həlli parlamentin çəkisi altına keçməlidir. Prezident də yuxarıdan buna nəzarəti həyata keçirməli, istədiyi an müdaxilə etməlidir. Əlbəttə, prezidentsiz bu vəziyyətdən çıxmaq mümkün deyil. Ancaq dediyim kimi, hamı məsuliyyətin altına girməlidirlər.
Tarix
2016.01.28 / 09:05
|
Müəllif
İlkin, İlham
|