Aydın Dadaşovun açıq dərsi...
Lətif Səfərovun filmləri
Lal kino dövründə "Tunc ay", "Sevil", "Şərqə yol", "Qızıl kol",
"Lətif" filmlərində uşaq rollarına çəkilən Lətif Səfərovun atası
1937-ci ildə xalq düşməni kimi həbs olunduqda ailənin evi və əmlakı
müsadirə olunsa da, onun kinodan qazandığı mükafatlar-xalça ilə
xəncər özünə qaytarılmışdı. Kinostudiyada ona ayrılan xırda bir
otaqda yaşayıb, filmlərdə rejissor köməkçisi kimi çalışan Lətif
Səfərov 1940-cı ildə daxil olduğu ÜDKİ-də Qriqoriy Kozintsevin
emalatxanasını, müharibə, yoxsulluq və xəstəlik səbəbindən yalnız
1950-ci ildə bitirə bilmişdi.
1952-ci ildə keçirilən Kino işçilərinin ümumittifaq
müşavirəsində diqqətdən kənarda qalan, unudulan, müvafiq texnika
ilə təhciz olunmadığından, qiymətli yaradıcı fikirlərin, dəyərli
epizodların itirildiyi əyalət studiyasının adından çıxış edən Lətif
Səfərovun: "Deyin, biz tələbə skamyasında yanaşı oturmamışıqmı?
Bəs bunu lentə aldığımız adamlara necə izah edək? Onların gözünün
içinə necə baxaq? Daha fikrin tamamilə şikəst olması haqqında
demirəm… Bizim nəhayət soruşmağa haqqımız var. Hamı üçün eyni
imkanlar nəvaxt olacaq? Nə vaxt?.." sualları Stalin
repressiyalarının bitmədiyi dövrdə qarşısıalınmaz cəsarəti ilə
əzilənlərin adından danışmaq hüqununu qazanan sənətkarın
kükrəyən üsyanını səciyyələndirir. Nəhayət kinorejissor Lətif
Səfərovun quruluş verdiyi "Bəxtiyar" filmi (ssenari müəllifləri
B.S.Laskin, N.V.Rojkov. 1955) filmi Rəşid Behbudovun "Arşın mal
alan" filmindəki uğurunun təkrarlanması istəyindən yarandı.
Yadda saxlamaq gərəkdir ki, 1945-ci ildə çəkilən "Arşın mal
alan"dan iki il sonra "Fətəli xan", 1950-ci ildə isə "Bakının
işıqları" filmini istehsal edən Bakı kinostudiyası on il ərzində
fəaliyyətsizlik dövrünü yaşamışdı. Qələbədən sonra əldə olunan
qənimət filmlərlə tamaşaçı yığan sovet kinoprokatı da daxili
bazarda özünün maliyyə imkanlarını genişləndirə bilmirdi.
1954-cü ildə ölkə miqyasında keçirilən Hind filmləri festivalı
ölkəsi üçün əlverişli bazar tapa bildi. Lakin təəssüf ki, kinomuz
müstəmləkə rejimindən cəmisi yeddi il əvvəl azad olmuş bu ölkənin
ucuz kommersiya filmlərinin musiqi üzərində estetikasının və
melodrama janrının təsirinə məruz qaldı. Halbuki 1896-cı ildən
kinonun yayıldığı, 1912-ci ildən ilk milli lal, 1931-ci ildən səsli
filmlərin istehsal olunduğu Hindistan sonrakı illərdə Bimala Roy,
Satyatjid Rey, Mirinal Sen kimi sənətkarların sovet prokatının
ala bilmədiyi dəyərli ekran əsərləri ilə zənginləşdi. Və bizim
sonrakı əksər filmlərimizdən fərqli olaraq "Bəxtiyar" filmindəki
mahnıların mətni heç olmasa mövzudan yan keçmədi.
Abşeron bağlarının birinə keçərək meyvə oğurluğuna girən Saşa
(L. Beliks) ilə Yusifi (İ.Yüzbaşov) hündür hasarın üstündə gözləyən
yeniyetmə Bəxtiyarın (O.Əfəndiyev) oxuduğu "Ağacda alma" xalq
mahnısı ilə həyətin sahibi, bəstəkar-professor Teymur Rəcəbovun
diqqətini (M. Şeyxzamanov) cəlb etməsi diqqəti mövzuya yönəldir.
Rəcəbovun tutub evə gətirdiyi Bəxtiyarı musiqi sınağına çəkməsini
uzaqdan işgəncə hesab edən dostlarının onu xilas etmək niyyətləri,
almaları özləri üçün yox, hospitaldakı xəstələrə yığdıqlarını
söyləmələri, Rəcəbovun onlara bol-bol meyvə verməsi epizodu
tamamlayır. Nataşa (T.Peltser) bibinin və atasının tənbehlərinə
məhəl qoymayıb evdən gedən Saşanın çaldığı pianinonun müşaiyəti
ilə Bəxtiyarın hospitaldakı xəstələr üçün "Böyük, qüdrətli Rusiya"
mahnısını oxuması mövzunu müstəmləkə psixologiyası kontekstində
davam etdirir. Xəstələr arasından özünü rota komandiri kimi təqdim
edərək, Bəxtiyarın atası Mahmud Muradovla tanışlığını bildirən
Rza dayının (A.Cavadov) fotoaparatla dostların fotoşəklini çəkməsi
ilə uşaqlıq dövrü tamamlanır.
Artıq böyümüş, çalışdığı neft mədənində yeni tanışlar qazanmış
Bəxtiyarın üç nəfərlə birgə filmin bəstəkarı Tofiq Quliyevin
"Dostluq" mahnısını oxuması musiqini təsvirdən önə keçirir. Neftçi
dostların gəldikləri sarayda artıq böyümüş Yusiflə ( F.
Mustafayev) Saşanın (T.Çernova) da olması personajların əlaqəsini
nizamlayır. Bəxtiyarla "Sevgi valsı"nı rəqs edən Saşanın ona musiqi
təhsili almaq üçün bəstəkar Rəcəbovun yanına, konservatoriyaya
getməyi məsləhət görməsi problemi gündəmdə saxlayır. Rəqs etdiyi
qadının daim ayaqlarını tapdalayan Yusifin isə Moskvada ticarət
məktəbində oxumaq niyyəti dövrün ədəbiyyat və sənətində mənfi
personaj imicini qoruyan personajı səciyyələndirir.
Fəhlə dostlardan birinin Yusifə həddini göstərmək üçün qəpik
pulu əlində əzməsi isə cəmiyyətdə kimin güc sahibi olduğunu
göstərməklə Bəxtiyarla Saşanın sevgi motivi önə keçir. Saşanın
eynən uşaqlıqdakı kimi fit çalması ilə təqdim olunan mahnılar
bolluğu hadisələri ləngitməklə film–konsert janrına meydan verir.
Gül dəstəsi ilə vağzala gələn Bəxtiyarın Yusiflə Saşanın qatarla
Moskvaya birgə getməsinə təəccüblənməsi qısqanclıq yaratmaqla
melodramını qabartsa da, Neft daşlarının təsviri altında səslənən
"Dənizçilər" mahnısı əmək motivini film-konsertə yaradır. Dənizdəki
sənaye peyzajları fonunda hərəkət edən yük avtomaşınındakı dəmir
boruların üstündəki Bəxtiyarın, katerdə üzən fəhlə dostlarını
papağı ilə salamlaması təsviri musiqiyə tabe etdirir. Yusifin
içərisində özünün Saşa ilə Kremlin fonunda çəkilmiş fotosunu da
göndərdiyi doqquzuncu məktubu Bəxtiyarın dostlarına göstərməsi
melodrama ziddiyyətini gündəmdə saxlayır. Məktubunda Saşanın
Bəxtiyarın konservatoriyaya girib-girmədiyi ilə maraqlanması
məqamında klubdakı konsert barədə afişanın fəhlə yeməkxanasına
gətirilməsi hadisələri tələsdirir.
Özfəaliyyət rəhbəri Ağabalanın (A.Gəraybəyov) komissiyanın
gəlişinə görə qohum-əqrabasından yaratdığı dərnək üzvlərini
danlaması problem təəssüratını dedramatizasiya dövrünün icazəli
müstəvisində yaradır. Komissiya üzvlərinə göstərmək üçün dəvət
olunan restoran musiqiçilərinin işləri korlamaları, yalanı faş
etmələri komediya elementlərini üzə çıxarır. Bərbər adı ilə səhnəyə
çıxan Mehdi Kazımovun kontrabasda tək çalması, zorla səhnəyə
itələnən Zəhra ilə (S. Hacıyeva), Gülzar (M. Kələntərli) duetinin
doxsan yaşında evlənən baba barədə mahnının mətnini dolaşdırıb,
vəziyyətdən çıxmaq üçün qoşalaşıb rəqs etmələri gülüş doğurmağa
hesablanır. Özlərini qazmaçı və montajçı kimi təqdim edən
rəqqasların musiqinin susması ilə özlərini itirmələri, qazılan
quyunun dərinliyi barədə sualın cavabı işləri korlayanda, komissiya
üzvlərinin səbri tükəndiyi məqamda gəlib çıxan Bəxtiyarın oxuduğu:
"Üzüyümün qaşı firuzədəndir" mahnısının küçədən keçənləri belə
valeh etməsi mövzunu davam etdirir. Komissiya üzvlərinin neftçi
olduğuna inanmadığı Bəxtiyarın səsi hesabına kulub rəhbəri
Ağabalanın pul qazanmaq niyyətinə düşməsi musiqini diqqət
mərkəzində saxlayır. Ilk primyerasında səhnədə özünü itirən
Bəxtiyarın "Bakı əziz şəhər" mahnısı ilə qazandığı uğurla daha
böyük auditoriyaları fəth etməsi isə musiqini əsas dramaturji
ünsürə çevirir. Bir neçə günlüyə Bakıya qayıdan Saşanın ad günündə
atasının ona ov tüfəngi hədiyyə etməsi quruluşçu rejissorun
hobbisini də təzahür etdirir.
On doqquz yaşı tamam olan Saşanın ad günü məclisində Bəxtiyarın
gül dəstəsi ilə birgə göndərdiyi biletlərlə qonaqların salona
gəlişi film – konserti davam etdirir. Teymur Rəcəblinin
müvəffəqiyyətin müğənnini uçuruma apardığını təəssüflə
söyləməsi ilə Bəxtiyarın oxuduğu "Yadındamı" mahnısının sədaları
altında xatirələrə baş vuran Saşanın fitinin salondakıları
çaşdırması qızın daxili üsyanını göstərir. Konsertdən sonra asan
yolla getməyib mükəmməl musiqi təhsilinin vacibliyini Bəxtiyara,
Saşaya anladan Teymur Rəcəbli filmin ideyasını bəyan edir. Teymur
Rəcəblinin Bəxtiyar üçün qoyduğu vizit kartını cırıb atan Ağabala
fəal, qonaqlarsız ad günündə tortu tək başına yeyən Yusif passiv
dərəcədə problemin həllinə mane olan şəri səciyyələndirir.
Müxtəlif şəhərlərdəki qastrolların afişaları üzərində Bəxtiyarın
oxuduğu "Zibeydə" mahnısı isə musiqinin mükəmməlliyini
təsdiqləməklə sanki xüsusi təhsilə ehtiyac olmadığını göstərməklə
problemin mahiyyətini neytrallaşdırır. Öz cibini doldurmaq naminə
Bəxtiyarı gündə beş konsert verməyə məcbur edən Ağabala şər
missiyasını yerinə yetirir. Konsert zamanı səsi tutulan Bəxtiyarın
səhnəni tərk etməsi, salon sahibinin Ağabalaya verdiyi pulların
geri qaytarılmasını tələb etməsi problemi gözönü hadisədə üzə
çıxarır. Artıq deputat olduğu bəlli olan Rza dayının səhnə arxasına
gələrək ittiham etdiyi Ağabalaya, əlindəki kirpi jurnalındakı
müğənnini sağmal inəyə çevirən karikaturasını göstərməsi bu az qala
unudulacaq personajı da dramaturji struktura qaytarır. Məhz Rza
dayının tövsiyyəsi ilə konservatoriyaya üz tutan Bəxtiyarın sınaq
imtahanlarında Üzeyir Hacıbəyovun "Sevgili canan" əsərini ifa
etməklə üzü ağ çıxması quruluşçu rejissorla, filmin bəstəkarının
dahi sənətkara ehtiramının təsdiqinə çevrilir.
Saşanın iyirmi üç yaşı münasibətilə Yusifin gətirdiyi səbətdəki
şampan şərabları tacir səxavətini göstərməklə mənəviyyat aləmini
arxa plana atır. Bəxtiyarın neftçi dostlarının gül dəstəsi ilə
Saşanı qarşılamağa gedən Yusifi cəzalandırmaq üçün Biləcəridə
qatardan düşürdükləri qızın yerinə yolüstü götürdükləri bibini
qoymaları melodrama üçbucağının komediya janrında həllinə xidmət
edir. Neftçi dostların konservatoriyaya gətirdikləri Saşanın
Bəxtiyarın oxuduğu klassik musiqini dinləməklə qələbəni fitiylə
büruzə verməsi heyranlığın təzahüründən, Yusifin gətirdiyi şampan
şərablarının, avtomaşının təkərlərinin partlaması isə şərin
iflasından xəbər verir. Finalda sevgililəri qovuşduran "Əziz dost"
mahnısının yenidən səslənməsi xoşbəxt sonluğu səciyyələndirir.
***
H.Seyidbəylinin "Kənd həkimi" povestində malyariya ilə
mübarizə üçün şəhərdən kəndə gəlmiş həkimin qabaqcıl
kolxozçu qızla ilk dialoqunda: "Mən, yoldaş Stalinin sözü
ilə buraya gəlmişəm… Stalin yoldaş deyib ki, biz buranı
ölkəmizin ikinci subtropik bazasına çevirək" cümlələri
"ziddiyyətsizlik nəzəriyyəsi"ni nümayiş etdirən povestin
sosrealizm metodu zəminində totalitar rejimin mifləşdirmə
siyasətini əyani şəkildə göstərir. Povest əsasında
hazırlanmış, kinorejissor Lətif Səfərovun quruluş
verdiyi "Qızmar günəş altında" (1957) filmində isə
mühafizəkarlıqla təqdim olunmuş əsas ziddiyyət
personajlar daxilində deyil, onlarla təbiət arasında
baş verir.
Pələngin dağ keçilərinə hücumu ilə qayaların uçmasından
axar suyun qarşısının kəsilməsi, çayın yerli-dibli yox
olması əsas dramaturji hadisəni yaradan problemi gözönü
səciyyələndirir. Əkin sahələrinin susuz qalması, vaxt tələb
edən kanalların çəkilməsi vəziyyətin çıxılmazlığını
göstərir. İtmiş çayın dəhnəsinin əlçatmaz dağlarda
axtarıb-tapılması yeganə çıxış yolu hesab olunur və yağışın
bütün cığırları yuyub apardığı çətin şəraitdə keçmiş çoban,
indi ferma müdiri, gələcək kolxoz sədri Eldarın
(Ə.Məmmədov) bu missiyanı üzərinə götürməsi qəhrəmanlığın
təzahürünə çevrilir. Sevimli fermasına baş çəkərkən
sevgilisi Nərminəyə (T.Əzimova) oxuduğu mahnı bitənə qədər
təbiət təsvirlərinin təkrarlanması hadisəliliyi ləngidir.
Qəflətən uçquna düşərək nitqini itirən Eldarın müalicəsi
üçün şəhərdən göndərilən həkim Aydınla (Ə.Fərzəliyev),
xüsusi savadı olmayıb, sadəcə xəstələrdən pul qoparan yerli
feldşer Mürsəl (C. Əliyev) arasındakı ziddiyyət əsas
hadisədən kənarda qalır.
Kolxoz sədrinin qaynı olan Mürsəlin "Onun kitabı
bağlanıb" dediyi halda, Aydın həkimin Eldarı təmənnasız
sağaltmağa qərar verməsi və su anbarı tikən, Gülnazın
xörəklərini yeyib, araq içən Cəlalla peşə əqidəsinə sadiq
qalan mənəviyyatlı həkimin qarşılaşdırılması, Eldarın
dilinin açılacağını kəndə car çəkən komsomolçu Gülpərinin
Aydınla ünsiyyətinin yaranması mahnı ilə bitir. Çay
plantasiyasında kollardan çay yığan qızların solo və xorla
oxuduğu mahnı yaddaşlara həkk olunsa da, hadisələri arxa
plana atır. Kənddə malyariya xəstəliyi tapan Aydının anbar kimi
istifadə olunan tibb məntəqəsinin boşaldılmasını tələb
etməsi problemin keçmiş cəbhəçi, partkom Xəlilin hesabına
həllini tapması əsas qəhrəmanların münasibətini
unutdurur. Danışmağa cəhd göstərən Eldarın lal kino
estetikasına uyğun məhdudiyyəti personajın mənəvi
dünyasının açılışına mane olur. Kolxozçulara malyariyaya
qarşı həblər paylayan Aydınla söhbətdə komsomolçu Gülpərinin
şəxsi həyatı inkar edərək ictimailiyi önə çəkməsi növbəti
bir sevgi motivini ortaya atır.
Çayçı qızların nəğməsi ilə Eldarın müalicə prosesi
təkrarçılıq yaratsa da, Aydının Eldarı Bakıya aparması
müayinə edən professorun məsləhəti ilə xəstənin yenidən öz
mühitinə qaytarılması sadəcə məkanı təzələyir. Kəndə
qayıdan Eldarın çaldığı tarı müşayiət edən təsvirlər uzansa
da, çayın tamamilə quruması, plantasiyaların məhv olmaq
təhlükəsi qarşısında qalması, su probleminin qabardılması
nəhayət ki, əsas hadisəni yenidən qaytarır. Eldarın dili
açılarsa, onun kolxoz sədri seçiləcəyindən ehtiyat edən
sədrdən, onun əlaltısı Piri oğlundan və feldşer Mürsəldən
başqa hamı Eldarın dilinin açılmasını gözləyir və
ekranda səssiz kino elementi olan titr vasitəsilə "günlər
keçdi" yazılmaqla dramaturji zaman prinsipi mexaniki
təqdim olunur.
Müalicə naminə Eldarda sarsıntı yaratmaq istəyən Aydının
Nərminəyə onu sevmədiyini deməyi məsləhət görməsini onları
pusan mühəndis Cəlalın eşitməsi dolaşıq ziddiyyət doğursa
da, kənddə dedi-qodu yaratmaqla dramaturji maneəyəni üzə
çıxarır. Bu ədavətə məhəl qoymadan qızdırmadan yanan Cəlala
Mürsəlin qoyduğu yalan diaqnoza qarşı çıxan Aydının xəstəni
sağaltması problemin həllinə yönəlmir. Yenidən dağlara
yollanan Eldarın itmiş su mənbəyini tapması, kolxozçuların
bel, külüng, kətmən götürüb təbii maneəni dəf etməyə
yollanması və suyun qarşısını kəsən qayaların yalnız
partlayışla məhv olacağı dramaturji düyünün açılışına
yönəlir.
Dedi-qoduya görə, etibarını itirdiyi Eldarın yazılı
tələbi ilə Bakıya qayıtmağa qərar verən Aydının Gülpərinin
təhriki ilə geriyə dönməsi dramaturji maneəni
canlandırır. Xəstəlikdən sağalmaqla müttəfiqə çevrilən
Cəlalın qayanı partlatmağı Eldara həvalə etməsi, təhlükə
ilə üz-üzə qalan Nərminəni səsləməklə dilinin
açılmasının öncədən Aydının düşünüb tapdığının məlum olması
əsas hadisəni sona çatdırır. Qəhrəman sağalaraq
sevgilisinə qovuşsa da, çay öz məhvərinə qayıtsa da,
komsomol Gülpəriyə vurulmuş Aydının şəhərə qayıtmaq
fikrindən vaz keçsə də, diktorun "Sənə xoşbəxtlik
arzulayırıq, Aydın!" sözləri əsas deyil ikinci dərəcəli
personajı ön plana keçirir. Dramaturji materialın
zəifliyinə rəğmən filmin rejissor həlli qismən də olsa
maraq doğursa da, A.Gəraybəyli (Sərdarov), A.Cavadov
(Pirioğlu), M.Şeyxzamanov (Əmir dayı) kimi peşəkarların
fonunda Aydın və Nərminə rollarının aktyorlara həvalə
olunmaması bu personajların yalnız zahiri
tərəflərinin üzə çıxmasına səbəb olur.
14 dekabr 1957- ci ilin "Azərbaycan gəncləri" qəzetindəki
"Qızmar günəş altında" məqaləsində aktyorların ifasını da
dəyərləndirən yazıçı-jurnalist Əlfi Qasımovun:
"Şeyxzamanov oğlu lal olmuş atanın iztirablarını necə də
inandırıcılıqla verməyi bacarmışdır. Pilləkan üstündə oturub
qəlyan çəkərkən belə biz onun həyəcan keçirdiyini, oğlunun taleyi
üçün qəlbən acı -acı ağladığını hiss edirik. Təəssüf ki, bu
sözləri Eldarın anasının rolunu oynayan T.Paşazadə
haqqında demək olmaz. T.Paşazadənin oyunu yerlərdə quru və
təsirsizdir. Aktrisa sevimli övladı qəflətən lal olmuş ananın
iztirablarını, kədərini, həyəcanlarını, qəlb çırpıntılarını
kifayət qədər verə bilməmişdir. Onun hönkür-hönkür
ağlaması belə tamaşaçını təsirləndirmir" qənaəti
dəqiq müşahidənin nəticəsidir. Filmdəki dil problemində
müəllifin və aktyorların məsuliyyətsizliyinə diqqət
çəkən Əlfi Qasımovun: "Danışıq dili ifadə tərzini təkcə
cavanların deyil, hətta M.Kələntərli kimi təcrübəli aktrisanın
danışığında da özünü göstərir. Ssenarinin özündə də
canlı danışıq dilinə uyğun gəlməyən cümlələr vardır.
Aydının Mürsələ dediyi: "Güman edirəm mənə bir neçə dəqiqə
vaxt ayıra bilərsiniz", yaxud Cəlalın Aydına dediyi "Sahman
olun" cümlələri dediklərimizə misaldır" fikirləri
tutarlı dəlillərə əsaslanır.
14 dekabr 1957- ci ilin "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetindəki
"Qızmar günəş altında" məqaləsində ssenariyə, filmə iradlar
tutan tənqidçi Cəlal Məmmədovun təbii fəlakət
nəticəsində sağlamlığını itirən personaja dəqiq
münasibətini: "Eldar təbiətlə mübarizədə deyil, onun
kor-təbii qüvvəsilə ilk təsadüfdə, ilk görüşdə şikəst olur"
cümləsi ilə bildirir və "yalançı həkimlə pozğun, fitnəkar
mühəndislə mübarizənin yalnız narazılıq, dedi-qodu
çərçivəsində" məhdudlaşmasına qarşı çıxaraq "Son dərəcə murdar
xasiyyətləri olan yalançı həkim öz qohumu kolxoz sədrinin
yanında donquldanmaqla, ara-bir fitnəkar sözlər deməklə
kifayətlənir" iradları haqlı səslənir.
"İskusstva kino" jurnalının 1958-ci il 9-cu sayındakı
"Təxminiliyin qüsuru" məqaləsində ekran əsərinin "sönüklüyünü"
ssenariçinin ehtiyatlılığı ilə bağlayaraq "Filmdə nə varsa köhnə və
yaxşı kinematoqrafik nümunələrin təkrarıdır" yazan kino tənqidçisi
F.Markova: "Aktyor Ə.Məmmədov oynadığı personajın parlaq insani
özünəməxsusluğunu, cazibəsini yarada bilmir ki, biz Eldarı sevə
bilək, cünki aktyora vacib dramaturji material verilməyib"
qeydlərindən sonra, fikrini: "Rejissor L.Səfərov kino sənətinin ən
çətin sahələrinə, müasir mövzulara girişə bilən təfəkkürlü, axtaran
sənətkardır" cümlələri ilə bitirir.
***
1958-si ildə artıq yaratdığı Azərbaycan Kinematoqrafçılar
İttifaqının sədri olan Lətif Səfərovun öz ssenarisi üzrə çəkdiyi
"Bakı və bakılılar" (1958) adlı yarım saatlıq sənədli filmdə
inqilabdan əvvəlki dövrü əhatələndirən arxiv materiallarından
bacarıqla istifadə ilə yanaşı özünün peşəkar üslubunun genişliyi
ilə də fərqləndi. Formaca filmin Oktyabrın qırx illiyi ərəfəsində
ölkədə hazırlanan "Moskva və moskvalılar", "Rostov və rostovlular"
sənədli ekran əsərlərini təkrarladığını yazan kinoşünas Məsumə
xanım Rzayeva: "Bakının şöhrəti ilə əmək adamlarının həyatı kimi
iki süjet xəttini paralel inkişaf etdirən rejissor məqsədinə nail
olur" (Рзаева М.З. Документальное кино Азербайджана. Б., 1971.
с. 126) qənaətində haqlıdır. Əlbəttə ki, sosrealizmin diktəsi
ilə bu filmdə də, inqlilabdan əvvəlki həyatın "dözülməzliyi",
müsavatın "amansızlığı", qırmızı ordunun "xilaskarlığı", portreti
xalçaya toxunan Leninin "dahiliyi" önə çəkilsə də, sənətkarın
peşəkarlığı bir sıra yeniliklərin üzə çıxmasına şərait yaratdı.
Məşhurlardan Yusif Kərimov, Fuad Səmədov kimi neftçiləri,
tanınmış kimyaçı alim Yusif Məmmədəliyev, şöhrətli cərrah
Mustafa Topçubaşovla yanaşı gənc alim Xudu Məmmədovu da ekrana
gətirən rejissorun bu filmdəki sənət ekspermenti təəssüf ki,
sonrakı illərdə davam etdirilmədi. Belə ki, rejissorun özünün
vaxtilə lentə aldığı iki məktəblinin, Mahirlə Bəyimin illərdən
sonrakı həyatlarının ekrana gəlişi sənədli kinonun informasiya
gerçəkliyi zəminində bədii həllini tapmasında mühüm addım oldu.
Artıq böyümüş Mahirin mühəndis, Bəyimin isə Həkim kimi çalışmaları
insan talelərinin izlənilməsi baxımından mövcud sənədli kinonun
standart çərçivəsini dağıda bildi. "Bakı və bakılılar" Moskvada
keçirilən Ümumittifaq sənədli film festivalında xüsusi mükafata
layiq görülən bu filmin qəhrəmanlarının sonrakı həyatının
izlənilməsi də, sənət baxımından maraqlı ola bilsə də, növbəti
illərdə bu istiqamətin formalaşmaması təəssüf doğurur. Yeri
gəlmişkən qonşu respublikalarda nəinki sənədli, elmi-kütləvi hətta
cizgi filmlər istehsal edən studiyalar ayrılıb müstəqil inkişaf
etsələr də, hakimiyyətin bölünməzliyini əsas götürən məmur iddiası
bizdə buna imkan vermədi.
***
1961-ci ildə keçirilən Kino işçilərinin ümumittifaq
müşavirəsindəki çıxışında Azərbaycanda görülən işlər barədə
hesabat verərək: "Yeni studiyanın tikintisi başa çatmaqdadır.
Deməli biz yeni baza alacağıq" deyən Lətif Səfərovun: "Məni
Bakıda, institutda oxuduğum zaman Moskvada əhatə edən adamlar
tərbiyə elədilər. Deməli rəhbərin kim olduğundan asılı olmayaraq,
insan elə həmişə insandır. Bax bu adamlar-insanlığı qabaqlayan
adamlar haqqında film çəkmək istəyirik" (АРДƏİА. f. 330, s. 2.
s.v. 184) fikirləri sənətkarın yaradıcılıq kredosuna
çevrildi. Məhəmməd Füzulinin "Leyli və Məcnun" poemasının
motivləri əsasında, Nizami Gəncəvinin əsərindəki Zeydlə Zeynəbin
sevgi motivindən də yararlanmaqla kinorejissor Lətif Səfərovun
quruluş verdiyi eyniadlı filmin (ssenari müəllifi Ənvər
Məmmədxanlı. 1961) strukturunda sosrealizm ictimai üslubunun
diktəsi daim hiss olunsa da, hər halda normativ ədəbiyyatın,
sənətin üz tutduğu inqilabi və istehsal mövzulardan yan
keçilməsinin özü qələbə idi.
Məlumdur ki, şərq ədəbiyyatında onlarla variantı olan "Leyli və
Məcnun" əsərlərinin mövzusu deyil, bədii ifadə vasitələrinin
rəngarəngliyi daim əsas götürülsə də indiki halda, məhz məzmunun
önə keçməsi ekran əsərinin yarandığı müasir dövrlə uzlaşmasına
imkan yaratdı. "Məhəbbət haqqında dastan" (Leyli və Məcnun) filmin
çəkiliş materiallarının dörddə üçü hazır olduqda kinostudiyanın
partiya bürosu ilə Bədii şurasının birgə iclasındakı çıxışlar
keçmiş direktor Zəki Səfərovun dövründəki müzakirələrin
məhsuldarlığının tədricən səngidiyi hiss olunur.
Bədii Şura üzvlərindən kamera yaxınlaşdıqda Leylinin yaşının
çoxluğunun üzə çıxdığını, İbn-Salamın şamdanlara çox uyduğunu
bildirən İmran Qasımovun: "Dialoqları ucadan söyləmək gərəkdir!"
tələbi gələcək səsləndirmə dövrünə aid olmaqla yersiz görünür.
Materialın yüksək tonda saxlanılmasının vacibliyində İmran
Qasımovla həmrəyliyini, Şaşıqoğlunu bəyənmədiyini, Leylinin
anasının cavanlığını, Əli Zeynalovun gözlərinin bulanıqlığını dilə
gətirən Rza Təhmasibin: "İbn-Salam epizodu təəssüf yaradır. O səhnə
sanki başqa operadan götürülmüşdür. Hərəkətdə olmayan aktyor
inandırıcı olduğundan ona baxmaq xoşdur. O, otağın ortasında
şamdanlarla ləngər vuranda nə varsa itirilir" qənaəti özündən
əvvəlki çıxışçını müdafiəyə çevrilir.
Bədii şuraya dəvət olunmuş, aktyor oyununun cansıxıcılığına,
sərxoşu oynayan İbn-Salamın saxtalığına, Əli Zeynalovun
teatrallığına toxunan, xırda detallara diqqət yetirməyi tövsiyyə
edən Həbib İsmayılovun: "Leyli məktubu sağdan sola yox, ərəb
əlifbasının tələbinə görə soldan sağa oxuyur. Cavab məktubunu isə
qamışla yazır. Nofəli pəhləvan cüssəli təsəvvür edirdim. O
dostluq naminə nəyə desən hazır olan güclü, qorxmaz, ağıllı və saf
ürəkli adam olmalıdır. İmran Qasımov Leylidən nahaq nigarandır. Öz
qəbiləsinin adamlarına oxşamayan Şaşıqoğlu hədsiz təhlükə
doğurur, onunla daha çox çalışmaq lazımdır" qeydləri cığallıq
təsiri bağışlayır. Başqa rejissorlar kimi bu ssenariyə
vurulduğunu, sifəti ilə rola yaramayan, oynamayıb sanki diktə ilə
hərlənən Əli Zeynalovu tənqid edən Hüseyn Seyidzadənin: "İbn-Salam
epizodu gözəldir, ekranda inandırıcı olsa da, şamdanlarla oynaması
xəcalət doğurur, inandırıcı görünmür" qənaətləri sanki ağızucu,
xala xətrin qalmasın deyilir.
Söz alıb hələ hazır olmayan material haqqında rejissorun özünün
nə düşündüyünü bilmədən qəti fikir söyləməyin yersizliyini bildirsə
də, kinoda aktyor probleminin olduğunu söyləyən Bədii şura üzvü
Sabit Rəhmanın: "Studiyada aktyor kursları açılması yerinə düşər.
Yoxsa ki, filmə başlayandan sonra şəhərə düşüb hər hansı bir qız
roluna kimisə axtarırsan" təklifi uzaqgörənliyi ilə seçilməklə
müzakirənin istiqamətini də dəyişir. Ssenariyə vurğunluğunu dilə
gətirməklə əslində istehsalat, inqilab mövzusundan bezənlərin
sırasını artıran Şura üzvü Həsən Seyidbəylinin: "Rejissorlarımız
hərəsi özünə görə bacarıqlı adamlardır. Onlar Lətif Səfərovun
istedadına və yozumuna inanırlar. Mənə belə gəlir ki, xırda
parçalara baxmaqla rejissorun nə düşündüyünü, niyyətini görmək
çətindir" (АРДƏİА. f. 330, s. 2. s.v. 184) cümlələri ilə
həmişə sözünün sahibi olan Sabit Rəhmanı təkrarlayır.
Hazır filmdə isə vaxtilə mədrəsədə birgə oxumuş dostlar bir yerə
yığışsalar da, Zeydlə (Gündüz Abbasov), Nofəlin (R.Tağıyev) atlanıb
qum qasırğasının başlandığı səhraya üz tutaraq sevgilisi Leyli
(Kima Məmmədova) ilə uzaqdakı tikililər gözlərinə ilğım, sarab kimi
görünən Qeysin (Nodar Şaşıqoğlu) ardınca yollanması ilkin hadisəni
yaradır. Gecənin qaranlığında güclə nəfəs alan qızını tapıb evinə
gətirsə də, bayılmış Qeysi qurd-quşa yem qoyan Leylinin atası, Şeyx
Haşımini (Əli Zeynalov) zalımlığı, qəddarlığı ilə yadda qalır.
Təsadüfən səhradan keçən karvanın tapdığı Qeysin xilası, özünə
gələn Leylinin yuxuda gördüyü sevgilisindən ayrıldığına
təəssüflənməsi sevgi motivini nizamlasa da, qızın yazdığı məktubu
ayağına bağlayıb uçurduğu göyərçinin gözü ilə səhranın quş uçuşu
nöqtəsindən subyektiv kamera metodu ilə göstərilməsi özünü
doğrultmur.
Sevgilisindən məktub almaqla yenidən gecə səhraya üz tutan
Qeysin yalnız şer yazmaqla vaxtını keçirməsinə hirslənən atası Şeyx
Əmirinin (Ələsgər Ələkbərov) oğlunu istədiyi qızla evləndirməyə
qərar verməsi süjeti nizamlayır. Və bu məqamda Leylinin atası Şeyx
Haşıminin adamlarının oxladığı yaralı Qeysin atası Şeyx Əmirinin
onun ardınca göndərdiyi, bir il əvvəl özünün azad etdiyi qullara
insani münasibəti sevgi motivini üstələyir. Qulların birindən
aldığı əbanı geyinərək digərinə gözlərini bağladan Qeysin Leylinin
çadırına yaxınlaşarkən uşaqlar tərəfindən ələ salınması Leylinin
atası Şeyx Haşıminin üstünə göndərdiyi qəzəbli itləri ram etməsi
sevgiyə itaətin şərti təzahürünə çevrilsə də, onu şeytana
bənzədənlərin qab-qacaq döyəcləmələri mühitin avamlığını
göstərir.
Şeyx Əmirinin qəzəbindən keçi qiymətinə satdığı qulları Tacirdən
(Adil İsgəndərov) xilas edərək özünü onların yerinə bazarda satılan
satlıq mala çevirən Qeysi pul verib alan Şeyx Haşıminin onu dəli
kimi qələmə verməsilə Şeyx Əmirinin oğluna elçi düşməyə
hazırlaşması Məcnun adını sevgi deyil, sosial-ədalətlə bağlı süjet
kontekstində saxlayır. Bazardakıların "Ey gənc nə üçün boynun
zəncirli, qolun bağlıdır?" sualına "Mənim qollarım bağlıdır, sizin
ruhunuz, sizin varlığınız bu zəncirdədir. Mənim ayaqlarım
bağlıdır, sizin ümidləriniz, sizin arzularınız bu zəncirdədir.
Mənim boynum bağlıdır, sizin duyğularınız, sizin düşüncələriniz bu
zəncirdədir. Əgər həqiqət axtarırsınız, nicat istəyirsinizsə, qırın
siz də o paslı zəncirləri!" cümlələri az qala inqilabi çağırışa
çevrilir. Qızını dəliyə verməkdən imtina edən Şeyx Haşıminin
oğlunu Məkkəyə aparmağı ataya təklif etməsi, Kəbədəki müqəddəs
Həcər daşının üzərində belə Leylinin əksini görən Qeysin atası
Şeyx Əmirinin təhrikinə baxmayaraq dua əvəzinə sevgilisinin adını
dilə gətirməklə Füzulinin: "Ya rəbb bəlayi eşq ilə qıl aşina məni"
qəzəlini oxuması, cənnət əvəzinə yaradandan sevgilisini istəməsi
şərq poeziyasının estetikasını ədəbi mənbənin ilkinliyi zəminində
qoruyur.
15 iyun 1962-ci il tarixli "Azərbaycan gəncləri" qəzetindəki
"Leyli və Məcnun" məqaləsində: ""Leyli və Məcnun"u hər bir konkret
dövrün insanları öz yeni nöqteyi nəzərləri ilə oxumuş, ondan özləri
üçün yeni nəticələr çıxarmışlar. Bu yeni nəzər və nəticəni rejissor
Lətif Səfərovun hazırlamış olduğu filmdə bütün aydınlığı ilə
görmək olar" yazan Bəkir Nəbiyevin bu epizodla bağlı: "Ayaqyalın,
ağ libaslı, ağ çalmalı ərəblər ağ daş qəsrlə əhatə olunmuş qara
örtüklü Kəbəyə nicat ümidi ilə can atır, qara həcəri-daşı öpməyə
tələsirlər. Bu rənglərdən təzad sadəcə zahiri effekt olmayıb, dərin
bir mənanı ifadə edən rəmz təsiri bağışlayır. Qara Kəbə... Bütün
müsəlman Şərqinin bağrındakı qara yara, qara ləkə… Milyonlarla
zavallını əliboş və naümid qaytaran, bununla belə cahil və avam
müsəlmanlar tərəfindən müqəddəsləşdirilib ərşi-əlaya yüksəldilən
mehrab… İlk baxışda əzəmətli görünən Kəbə Məcnunu məhz bu qara daşı
öpməklə "sağaltmaq" istəyənlərin canfəşanlığı qüdrətli aşiqin
iradəsi önündə nə qədər zəif və cılızdır" cümlələri ateist dövrün
ruhuna uyğun gəlsə də, əslində qədim poeziyaya filoloq sevgisinin
təzahürünə çevrilir.
Qeysin düşdüyü tordan azad etdiyi ceyranı, hiddətlənərək
sərkərdə Nofəlin yanına şikayətə qaçan ovçunun xurcunundan
götürdüyü dəvə südü ilə yemləməsi, bu zərif məxluqa poetik kəlmələr
söyləməsi isə süjeti teatr estetikasında davam etdirir. Nofəlin
sevinclə bağrına basdığı dostu Qeysi sevgilisinə çatdırmağa qərar
verməsi, İbn Salamın elçilərini qəbul edən İbn Haşıminin
sərkərdənin əsgəri ilə göndərdiyi məktubu əzib atması, döyüşün
başlaması nəhayət ki, fabula mexanizmini işə salır. Bu fraqmental
döyüşdə qılıncdan imtina edən Qeysin müharibəyə qarşı çıxması
pasofizmi üzə çıxarsa da, qolundan yaralanan İbn Haşıminin qızını
dəvənin üzərindəki kəcavəyə mindirərək İbn Salama verməyə tələsməsi
hadisələri yenidən süjet axarına qaytarır. Leylinin ərə getməsinə
qarşı çıxan, etirazını bildirən itin qılıncla ağır yaralanması,
Qeysin bu ölmüş heyvana ünvanladığı mətni simvolçuluğu artırır.
Bir həftə ər evində olsa da niqabını üzündən çıxarmayan Leylinin
yaratdığı gərginliyə dözməyən İbn Salamın ölümündən sonra Qeysin
adətə görə iki il gözləməli olacağı sevgilisindən imtina etməsi
qəhrəmanın humanizmini yenidən səciyyələndirir. Gecənin
qaranlığında səhrada azmış xəstə Leylini tanımadan, dəvəsinin
ovsarından tutub yola çıxarması, qızın kəcavədə olduğunu Zeyddən
öyrənməklə "Mənə qanad ver" deyən Qeysin harayı teatr şərtiliyini
davam etdirir. Özünü ölüm ayağında olsa da sevgilisini səsləyən
Leyliyə çatdıran Qeysin bayılaraq qızın cəsədinə doğru sürünməklə
yaradana asi düşməsi onsuz da, sevgisinə qovuşacağını söyləməklə
dünyasını dəyişməsi, son kadrdakı qoşa məzarın təsvirindən sonra
Zeynəblə (Firəngiz Qurbanova) Zeydin inamla miraja doğru getmələri
növbəti nəslin qətiyyətini nümayiş etdirməklə, mövzunun əbədiliyi,
bədii həllin səviyyəsi ilə bu günümüzdə də təravətini itirməyən
ekran əsərini tamamlayır.
16 iyun 1962-ci il tarixli "Kommunist" qəzetindəki "Ölməz
məhəbbət dastanı" məqaləsində filmin sonunadək Məcnunun öz adıyla
Qeys çağrıldığına diqqəti çəkən peşəkar jurnalist İsrafil Nəzərovun
bu məhəbbət qəhrəmanı haqqındakı: "O, bütün əsər boyu saf və nəcib
olduğu qədər, fövqəladə dərəcədə ağıllı və zəkalıdır. Qeys şəxsi
faciəsi ilə yanaşı, öz mühitinin də ağır dərdlərini çəkir. O, öz
mühitinin rəzalətlərinə qarşı, quldarlığa qarşı, əbəs müharibələrə
qarşı fədakarcasına üsyan etməklə, hətta Kəbədəki tərəddüdləri ilə,
qara daşdan nicat ummağın mənasızlığını dərk etdiyini bizə susqun
halda və aydın çatdırması ilə gözümüz qarşısında öz dövrünün
qabaqcıl oğlu kimi yüksəlir. Qeys divanə deyildir, onu öz dövrünün
cəhalətpərəstləri divanə kimi başa düşürlər" fikirləri ilə yanaşı
"Filmin başlanığıcı ilə sonu bir-birinə üzvü surətdə bağlıdır. Bu
simvolik epizodlarda müəlliflər demək istəyirlər ki, Leyliyə və
Məcnuna sarab şəklində görünən və qismət olmayan səadət çox uzaq və
əlçatmaz idisə, Zeynəb və Zeyd, yəni onlardan sonra gələn nəsl üçün
həmin gələcək nisbətən yaxın və realdır" cümlələri dövrün
tənqidinin müsbət münasibətini göstərir.
16 iyun 1962-ci il tarixli "Bakinskiy raboçiy" qəzetindəki
"Məhəbbət haqqında dastan" məqaləsində "Leyli və Məcnun" simfonik
poemasının sanki davamını yazan filmin bəstəkarı Qara Qarayevin
musiqisinə heyranlığını gizlətməyən tanınmış rəqqas Mahmud
Esenbayevin: "Ötən əsrlərdə yaranmış dastan qəhrəmanı Məcnunun
hərdən zaman baxımından bizə yaxınlığı ilə razılaşmaq çətindir"
iradı ilə razılaşmamaq olmur.
23 iyun 1962-ci il tarixli "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetindəki
"Leyli və Məcnun" məqaləsində: "Ən əhəmiyyətli cəhət bir də budur
ki, rejissor o zamanın hadisə və insanlarına bu günün gözü ilə
baxmış, bu cəhətdən bəzi yerlərdə ölçü hissini itirsə də, əsasən
müvəffəqiyyətli səhnələr yarada bilmişdir" yazan yazıçı - jurnalist
Əlfi Qasımovun: "Məcnun məşhur məhəbbət dastanının qəhrəmanı kimi,
Leylini ülvi məhəbbətlə sevən aşiq kimi zəifdir. qurudur. Belə ki,
şair Məcnun, filosof Məcnun, haqsızlığa qarşı üsyankar Məcnun sevən
Məcnundan, eşq divanəsi Məcnundan güclüdür. Bu nöqsan müəyyən
mənada həm ssenari, həm də rejissor işi ilə əlaqədardır. Əlbəttə
Leyli-Məcnun məhəbbətini ictimai əsasdan təcrid edilmiş şəkildə,
dövrün əxlaq prinsiplərindən, ictimai bərabərsizlikdən ayrı
götürülmüş halda təsəvvür etmək olmaz. Ancaq ictimai məsələlərə
həddindən çox aludəçilik göstərib dastanın əsas pafosunu qabarıq
verməmək düzgün deyildir" fikirləri isə daha obyektivliyi ilə bu
günümüzdə də, aktuallığını itirmir.
22 oktyabr 1962-ci ildə yaradıcısı və ilk rəhbəri olduğu
Kinematoqrafçılar İttifaqında keçirilən Mərkəzi komitə katibi Xasay
Vəzirov başda olmaqla rəsmilərin də iştirak etdiyi kino işçilərinin
fəallar yığıncağında "Leyli və Məcnun" filminə qarşı amansız
hücumlardan, növbəti ilin yanvarında keçirilən qurultayda üzərinə
yağdırılan ittihamlardan Həsən Seyidbəylinin birinci katib
seçilməsindən sonra xəstəliyi kəskinləşdiyindən, mühasib
M.D.Poqosovanın ittifaqa idarə heyətinin kassasına 500 manat
ezamiyyə borcu barədə yazılı tələbindən "Azərbaycan" jurnalının
2002-ci il 10-cu sayındakı "Şimşək ömrü" məqaləsində söz açan
kinoşünas Nəriman Əbdürrəhmanlının: "Evində bu qədər pulu yoxdu.
Dost tanışdan borc istəməyə də üzü gəlmir. Ancaq rəhbərlik
gözləmir. Lətif xəstə halda Bərdəyə gedir: hər halda bacısından
borc götürsə yaxşıdır. İdarə heyətilə haqq-hesab çəkir. …Bir neçə
ay keçir. Onu elə bil unudublar. Axır dözmür, üz tutur Bədii
Şuraya. Bədii Şura da Həsən Seyidbəylinin plana salınmış "Möcüzələr
adası" ssenarisini məsləhət görür. Səndə klassik mövzu nəsə
alınmadı, bu yaxşı ssenaridi, aktual mövzudu, Neft daşlarında
çalışan əmək adamlarından bəhs eləyir. Lətif başdan ayağa
dialoqlardan ibarət olan ssenarini oxuyur, görməsə də, doğrudan da
orada fədakar əməkçilərin çalışdığına ürəkdən inanır. Amma bütün
bunların kinoya nə dəxli var axı? Bədii Şura təkid eləyir. Lətif
Səfərov ssenari üzərində işə girişir. Nələrisə düzəldir, çıxarır,
qısaldır, əlavə epizodlar yazır. Nə illah eləyirsə ürəyinə yatan
bir şey alınmır. Vaxt, plansa onu gözləmir… Yenə mübahisələr,
müzakirələr, əsəb sarsıntıları… Yenə nələrisə çəkiliş prosesində
düzəldəcəyinə ümid eləyərək filmin istehsalata buraxılmasına razı
olur, çəkiliş qrupunun təşkilinə girişir. Ümidi quruluşçu operator
kimi dəvət elədiyi Rasim Ocaqovadı. Ancaq bu gümanı da boşa çıxdı"
faktları və fərziyələri sənətkarın ömrünün son dövrünə işıq
salır.
8 dekabr 1963-cü ildə ov tüfəngindən açdığı atəşlə qırx üç
yaşında ömrünə son qoyan rejissor barədəki məqaləsini Nəriman
Əbdürrəhmanlı: "Yarımçıq filmi H.Seyidbəyli özü çəkdi. Bəs Lətif
Səfərovun yarımçıq ömrünü kim yaşayacaq?!" kimi vətandaş qayəli
xitabla tamamlayır.
25 avqust 1975-ci il tarixli "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetindəki "Sənətkar yaşayır" məqaləsində tədqiqatçı jurnalist
Nəriman Həsənəliyevin müraciətinə ölümündən bir qədər əvvəl
Leninqraddan cavab yazan Qriqoriy Kozintsevin: "Lətifi çox
sevərdim, çox. Bunun özü də böyük səadətdir ki, əvvəl sən birinə
sənətin sirrlərini öyrədirsən, sonra isə özün onu dərk etməyə
başlayırsan. Sənin gözlərin qarşısında sənətkar yetişir,
püxtələşir. Bunu hiss etmək, duymaq nə böyük səadətdir! Sonra
şagird sənin dostun olur… Lətif qonağımız olardı. Şirin söhbətlər
başlanardı. Özünü tamamilə işə həsr edərdi. Film yaradarkən bütün
hisslərini, düşüncələrini, var qüvvəsini əsirgəməzdi. Heyif ki, bu
sənət fədaisi az yaşadı, tez yandı. Lətif əsl Milli sənətkar kimi
başqa xalqların incəsənətinə böyük hörmətlə yanaşardı. Mənim ailəm
Lətifi çox sevərdi. O evimizin mərhəmi idi. Lətif indi də
mənimlədir" sətirlərini oxuduqca görkəmli rejissor pedaqoqla yanaşı
onu ünsiyyətə çağıran vətəndaş mövqeli müəllifə də rəğbət
oyanır.
Məqalədə Ağarza Quliyevin dilindən səslənən: "Başqa arvadla
evlənmiş atası o vaxt "Azərfilm" kinofabrikinə rəsmi məktub yazıb
oğlundan imtina etmişdi. Yaxşı yadımdadır, məktub bu sözlərlə
bitirdi: "Madam ki, uşağı aktyorluğa cəlb etmisiniz, onun tərbiyəsi
ilə də özünüz məşğul olun. Kino idarəsində balaca Lətifə bir otaq
ayırdılar. O, bütün "Azərfilm" kollektivinin qayğısı ilə əhatə
olundu" cümlələri dövrün sərt mənzərəsini yaradır. Bəd ayaqda
oğlunun taleyindən nigarançılıq çəkən atanın çıxılmaz mövqeyi
anlaşılsa da, dövrü səciyyələndirən kollektiv qayğısının
mücərrədliyi özünün acınacaqlı təsdiqini tapdı.