Pərviz Cəbrayıl: "Mən "it gəldi, örkən apardı" tipli
mətnləri şer saymıram"
Pərviz Cəbrayıl üzdə olan aktual yazarlardandır. Publisistik
yazıları ilə mətbuatda müntəzəm çıxış edən və hamının yaxşı
tanıdığı Pərviz bəyi mən də neçə illərdir yaxşı tanıyıram. Özü də
bu, onunla ilk müsahibəm deyil.
"Virtualaz.org" üçün müsahibə almaq məqsədilə zəng edəndə
tərəddüd eləmədən razılıq verdi. Məşhur romanına işarə edərək "mən
"Yad dildə" danışmağa öyrəşmişəm" dedi .
Milli Kitab Mükafatının qalibi ilə söhbətimiz əsasən ədəbiyyat
barədə olacaqdı...
- Pərviz bəy, nə vaxt başa düşdünüz ki, yazmaya
bilməzsiniz?
- Məndən kiçik bacım şeir yazırdı. Mən də əl gəzdirirdim.
Nəticədə ortaya əslində yeni şeir çıxırdı. "İstəsəm, mən də
yazaram" - deyirdim. Ancaq yazmırdım. Bir gün əmim oğlu Mübarizin
mənsur şeirlər yazdığını eşitdim. Ona qədər elə bilirdim ki, şair
anadan alnına "şair-yazıçı" sözü yazılmış halda doğulur. Bu
xəbərdən sonra bildim ki, elə deyilmiş. Bir gecə yazmağa başladım.
İşığı yandırmağa qorxdum, pəncərədən düşən Ay işığında yazdım. Ona
görə də ədəbiyyatın işıq olduğuna inanıram. İşığın yox vaxtı sən
aləmə zərrəcə, bir qığılcım qədər də işıq verə bilərsənsə,
yazmamağa haqqın yoxdur.
- Maraqlıdır, o gecə nə yazdınız?
- Elə həmin Mübarizin həyatından roman yazmağa başladım. O
romanı hələ də yazıram. Mübariz məndən iki yaş böyükdür, eyni
zamanda da mənim balamdır.
- Yazarkən oxucu barədə düşünürsən,
yoxsa...?
- Yazarkən yalnız yazı haqda düşünmək olar. Oxucu haqda fikirlər
isə adamda yazıya qədər formalaşmış olur. Daha doğrusu, yazar
bilavasitə oxucu haqda düşünmür, ancaq öz əsərinin, deyək ki,
romanın quruluşunu bəzən illərlə fikirləşirsənsə, tələblərin
öhdəsindən gəlməyə, ən uğurlu variantı seçməyə çalışırsansa,
deməli, elə oxucunu düşünürsən. Mən oxucunu düşünmək deyəndə bunu
anlayıram. "Yoxsa filan oxucu buna nə deyər, filan tənqidçi necə
yanaşar" kimi sorularla başını yükləsən, öncədən məğlubsan. Oxucuya
sənin öz işinə məsuliyyətlə yanaşman lazımdır ki, səndən razı qala
bilsin. Hə, bu mənada hər bir yazarın borcudur oxucunu
düşünmək.
- Sizin şeirlərinizin bir çoxunda fikir yarımçıq
kəsilir. Bunu sonacan deyilməmiş fikirlərin yerinin doldurulmasını
oxucunun öhdəsinə buraxmaq kimi başa düşmək olarmı?
- Dediyim kimi, yazar oxucunu düşünürsə, onda bütün hallarda
oxucunu düşündürməyi də bacarmalıdır. "İt gəldi, örkən apardı"
tipli mətnləri şer saymıram. Mən nəsrimdə bu yanaşmaya daha çox
üstünlük verirəm. Yəni romanı oxucu ilə şərikinə tamamlamaq.
Şerlərimə isə ayrı-ayrılıqda yox, küll halında yanaşıram. Bütün
şerlərim əslində bircə mətndir. Oxudunsa, gərək ardıcıllıqla
hamısını oxuyasan. Elə roman kimi. Ordan-burdan olmaz.
- Onda sizin şeirlərə mənzum roman demək
olar?
- Bu, sənin ağlına gəldisə, demək, olar.
- Ədəbi dəblərə uymadan insan psixologiyasının
dolanbaclarından bu qədər baş çıxarmaq sizin şair kimi uğurunuzdur
onda. Şeirlərinizdə nəzarəti həmişə əldə saxlaya
bilirsinizmi?
- Haqqımda "baş çıxara bilən" təəssüratı varsa, buna sevindim.
Heç olmasa mətnin həndəvərində xoşbəxtiksə, nə gözəl. Nəzarət
məsələsinə gələndə isə bəziləri bunu qüsur saysa da mən elə
düşünmürəm. Şer də, nəsr də, ümumiyyətlə, bütün sənət növləri
konkret baza tələbləri olan sahədir, deməli, həm də elmdir. Yazar
bu tələblərin üstündə interpretasiya və ya improvizə etməkdə
azaddır. Ancaq nəzarəti əldə saxlayanda da, nəzarəti itirəndə də,
yenə hamısı yazarın iradəsi və ideyası əsasında baş verməlidir. Heç
nəyə xidmət eləməyən hər hansı dahiyanə cümləni belə yazmaq, mətnə
soxmaq olmaz. Ədəbiyyat aforizmlər toplusu deyil ki. İstənilən mətn
hansısa fikri ifadə etmək üçündür. Bu fikrə qulluq etməyən bir söz
belə işlətmək düz deyil. Nəzarət də, nəzarətsizlik də nəyə görəsə
olmalıdır. Əks halda bədii mətndən söhbət gedə bilməz.
- "Yazmaq - etiraz etməkdir" fikrinə münasibətiniz
necədir?
- Bu fikir kimə məxsusdur - bilmirəm. Ancaq onunla tam olaraq
razı deyiləm. Ola bilsin, yazmağın bir adı da etiraz etməkdir.
Ancaq yazı da Tanrı kimidir - min bir adı var.
- Yazar və ateist...
- Umaram, mənim dini görüşlərimi soruşmursan.
- Əlbəttə...
- Mənə görə, yazarın inanc sisteminin mətnə birbaşa dəxli
yoxdur. Yazar yaradandır. Mikroyaradan. Bütün hallarda o, kimin
var, kimin yox saydığı qüvvəni yamsılayır. Onu özündə üzə çıxarır
və demək, Yaradan kimi ən azı yaradarkən bütün yaratdıqlarına bir
gözlə baxmalıdır. Ancaq insanların alın yazısı, bir taleyi, bir
ömür yolu olduğu kimi personajların da öz yolu olur. Bu yol
yazıçının açıq müdaxiləsi olmadan, ancaq ideyanın açılması üçün
müxtəlif tale və xarakterlərdə mövcud olur, qələbə çalır və ya
yenilir. Mən dinə inanmaya bilərəm, ancaq əsərimdə birbaşa "bütün
dinlər puç və əfsanədir" deyə bilmərəm. Yazıçının borcu
göstərməkdir. Elə göstərmək ki, oxucu özü müstəqil şəkildə düşünə
bilsin. Deyək ki, yazar bir diktatorla bir inqilabçının faciəsini,
hisslərini, baxışlarını, bütün yaxşı və pis yanlarını eyni sevgi
ilə göstərməlidir. Bir dindarla bir ateisti də eyni dərəcədə. İnsan
doğulandan nə ateist, nə teist olur. Bu sifətlər sonradan qazanılma
olduğuna görə yazar hər personajına onun sıfır halından
yanaşmalıdır. Qərar vermək oxucunun işidir.
- Ədəbiyyatımızdakı dəstəbazlıq barədə soruşmaq
istərdim. Bu qruplaşmalar kimə qulluq edir?
- Qruplaşmalara qoşulmasam da orada pis heç nə görmürəm. Demək,
onları nə isə birləşdirir ki, qruplaşırlar da. Kimə qulluq eləmək
məsələsi də dərin söhbətdir. Hakimiyyətə qulluq edən var, öz
çıxarlarına, ideyasına, hansısa ədəbi axına və s. qulluq edənlər
var. Təki arada ədəbiyyat yaddan çıxmasın. Ancaq nə qədər ki ölkədə
bu siyasi reallıq var, yazarların peşəkarlığa gedən yolunun üstündə
iri bir daş var. Belə olduqca nə ədəbiyyatın inkişafından danışmaq
olar, nə də ardıcıl şəkildə yaxşı yaza biləcək hansısa bir
yazardan.
- Azərbaycan Yazıçılar Birliyində bir müddət qalmaqallar
yaşandı. Sizin münasibətinizi bilmək istərdik...
- AYB Azərbaycanda sovetizmin, kolxoz quruluşunun son
yadigarıdır. O quruma muzey kimi yanaşmaq daha doğru olardı. Ancaq
bu, heç də o demək deyil ki, orada istedadlı adamlar yoxdur. Var,
həm də necə! Sadəcə nəyəsə görə ilişib qalıblar orada, ya da bunu
heç hiss etmirlər ki, onlar AYB-çidir. Onlar öz ömrünü və
yaradıcılığını yaşayırlar. Ancaq bu gün gedib AYB-yə üzv olanları
mən bir şeylə müqayisə edirəm. O çağların adamları yaxşı xatırlayır
ki, sovetin son dəbdəbəli avtomobili öncə "QAZ-24", sonra isə onun
təkmilləşmiş forması "QAZ-31" oldu. O maşınlarda ancaq varlılar,
vəzifə sahibləri gəzərdi. O əlçatmaz hiss hələ də adamların içində
qalıb. Bu gün dünənin traktorçusunun oğlu əlinə para düşən kimi
gedib hansısa xarici maşın yox, o "Volqa"lardan alır və özünü o
zamanlar həsəd apardığı katiblərin yerində hiss edir. Yəni bax, bu
arzuma çatdım. AYB də öz çağının "QAZ-24"ü idi. Mən bütün hallarda
ya ictimai nəqliyyata, ya da xarici avtomobilə üstünlük verirəm.
Oradakı qalmaqallarsa təbiidir, o qurum ya haçansa tam ləğv
ediləcək, ya da şəklini dəyişib sıradan bir ədəbi birlik olacaq.
Hansısa ədəbi baxışlar sistemi olmayan bir qurumu hansı məntiqlə
ədəbi birlik adlandırmaq olar? Qoy oxucular qərar versin.
- Bəs AYB və Azad Yazarlar Ocağı üzvləri öz aralarında
nə dərəcədə səmimidir?
- Bir hərf fərqi olan bu qurumların səmimiyyət məsələsi ilə nə
ilgisinin olduğu mənə çatmır. Hər biri öz işindədir. AYO-nun heç
olmasa bir neçə üzvünün ictimai aktivliyi var, ziyalılıq
sərgiləyirlər. Bir də ki, mən onların daxili işinə qarışmıram.
- Milli Kitab Mükafatının qalibi olmusunuz. Ədəbi
müsabiqələrə münasibətiniz necədir?
- Müsabiqələrin xeyirdən başqa bir zərəri yoxdur hələ ki. Bu
işdə əməyi keçən hər kəsə "sağ ol" deyirəm. MKM-ə, "Azadlıq"
radiosuna, "Nəsimi"yə daha böyük uğurlar diləyirəm.