Adilə Nəzər imzası şeir həvəskarlarına yad deyil desəm,
yanılmaram. Elə mənim də bu imzanı izləməm onun şeirləri ilə
tanışlıqdan başladı. Fürsət tapıb onunla həmsöhbət
oldum.
- Sizinlə ədəbi müstəvidə dərdləşmək, söhbət etmək
istəyirəm, - dedim.
Cavab gözlənilən oldu:
- Nə barədə?
- Elə sizin dərdlər barədə. Məsələn, yazırsınız
ki:
Mənim dərdlərimin dili başqadır,
Hər halın sorana olmaz
cavabı...
...Və söhbətimiz alındı.
Əlim-üzüm təmiz, dilim xəstədir,
Qəm üzünboyludur, sevinc bəstədir.
Bu da belə "zarıncı şikəstə"dir
Mənin dərdlərimin dili başqadır.
Şeirlərindən misralar deyirəm. Əslində, onun yaradıcılığına
bələd olmağımı isbatlayıram və qəfil verdiyim suala qəfil cavab
verir:
Təklik yaradıcılığımızın meydançasıdır
- Neçə dəfə ölüb-dirilibsiniz?
- Hər iki şeirdən birində...
- Yazdınız, özünüzü ifadə etməklə məcazi mənada öldünüz,
bəs dirilməniz hansı anda baş verir?
- Şeir xəyal ürünüdür. Şeir təxəyyülün çalınan musiqisidir. Bu
baxımdan hər gecə şeirlərdə ölüb, hər sabah həqiqətdə - reallıqda
dirilirəm. Söhbət əsnasında fikirlərim başqa, şeir yazanda başqa
cür ola bilir. Məsələn, deyirəm ki:
Sevgi çox əzablıdır - üzülmə,
Nağıl gözlüm.
Bu dənizində
üzməyin əzabı batanadək
- mən çoxdan boğulmuşam...
ayrılıqlarda ölüb,
sevgidə doğulmuşam...
- Bədii yaradıcılıqla yanaşı, elmi yaradıcılıqla da
məşğulsunuz. Özünüzü nə zaman daha rahat hiss
edirsiniz?
- Sizə desəm ki, çox vaxt şeirlərim elə elmi axtarışlar zamanı
yaranır, yalan olmaz. Bəlkə də mövzum bilavasitə fəlsəfə ilə bağlı
olduğuna görədir. Fəlsəfi terminləri antik fəlsəfədən günümüzə
qədər əldə etdiyim fəlsəfə kitablarından toplamışam. Həyat
haqqında, insan psixologiyası və sevgi- həqiqət haqqında fikirlərim
olub. Onları da nəzmə çəkmək istəmişəm…
Qadınlar xoş sözə meyilli olur. Onların qeyri adiliyindən bəhs
edəndə necə də xoşlanmalarını çox görmüşəm. Bir-iki xoş söz demək
istəyirəm. Bu dəfə yanılıram…
- Sizdə öncəgörmə varmı? Gecələr kəşf etdiyimi gündüzlər
aça bilmirəm, - deyirsiniz. Çoxmu xəyalpərəstsiniz?
- Xəyal deməyək buna. Mən hər zaman demişəm, hisslərimlə yazıb,
ağlımla yaşayıram. Öncəgörmə dediyimiz ali intuisiyadır. Məndə tam
elə olmasa da, hamının görmədiyi bəzi şeyləri görürəm. Belə deyək,
təxəyyül gücüm yüksəkdir. Çox düşünən çox fikrə gəlir. Bu fikirləri
də ağılla birləşdirə bilənlər gələcək haqqında fikir yürüdə
bilirlər. Nədənsə, mənə elə gəlir ki, bütün ixtiralar və kəşflər
gecələr edilib... Sirlər sirli gecələrdə açıla bilir.
- Şeirlərinizdə şəxsi həyatınız da önəmli yer tutur və
misralarınızdan nisgil boylanır. Lirik məniniz qəmli hekayət kimi
nəql olunur.
- Özünü yazmayan şair deyil. Qaldı ki, nisgilə… nisgilsiz,
dərdsiz insan varmı? Etiraf etmək gərəkirsə, mənim nisgillərim
başqalarınınkından çox deyil, sadəcə olaraq, mən hər şeyi daha
doya-doya yaşayıram - sevinci də, kədəri də. Barmaqla sayılacaq
qədər xoş ovqatlı şeirlərim var, qalanı nisgildi, həsrətdi. Təklik
yaradıcılığımızın meydançasıdır. Bu arada qeyd edim ki, oxucular
mənim şeirlərimdən çox belə frazalarımı bəyənirlər.
Sevdiyiniz gözdən düşə bilər, amma sevgi…
- Elə bu misralarınız da zərb-məsəl ola bilər: "Gözdən
sevdiyin düşər, SEVGİ düşməz, ay adam…" Gözünüzdən düşənlər çox
olub?
- Mən ümumiyyətlə, hər kəslə etik davranıram. Mənə qarşı
davranışında da hər kəs diqqətli olur. Bu baxımdan gözümdən
düşənlər çox olmayıb. Əgər burada sual sırf sevgiyə aiddirsə,
sevdiyim əsla gözümdən düşməyib. Bu fikir bir mesajdır insanlara.
Yəni ayrıldığınızda belə, sevgiyə hörmətsizlik etməyin. Sevdiyiniz
gözdən düşə bilər, amma sevgisi düşməməli...
- Bayaq yaşantıların bədii ifadədə əks olunduğunu
dediniz, indi isə yazdıqlarınızın insanlara bir mesaj olaraq
təfəkkürünüzün məhsulu kimi ötürüldüyündən bəhs edirsiniz. Yəni
müşahidələriniz yaşantınızdan daha təsirlidir?
- Yazaraq yaşadığım və yaşayaraq yazdığım şeirlər var. Elə
şeirlər var ki, onlar, ümumiyyətlə təhlil olunmur. Onlar sırf
təxəyyülün məhsuludur.
Dinləyin,
təxəyyülümün musiqisi çalınır.
Allahın kəlamı tək
mənaları uyuşan,
təkrarlanan ritmlər...
Qeyd etdiyiniz isə ağılla yazılan şeirdi-təfəkkürün məhsuludur.
Belə deyərdim, müsahibələr şeirlərdən daha həqiqidir. Şeirlərim
üzüntülərimdir, böyük dərdlər lal olur... Şeirləri tam həqiqət
hesab etmək olmaz yəni.
Hirsimi hissimlə əvəz edirəm
- Gəlin razılaşaq ki, müsahibə verdikdə, heç də təbinə
güvənmirsən, əqlinin gücü, diqtəsi ilə cavablandırırsan. Şeiri
yazanda isə bəzən kimin necə münasibət bəsləyəcəyi unudulur və daha
səmimi olursan, həqiqətini deyirsən.
- Şeirlərdə realda yaşadığımızın daha metaforik formasını
yazırıq. Əslində, mənəvi əzabı yaşayırıq, amma elə yazırıq ki, guya
oxucu gəlsəydi, məni orada görəcəkdi. Məsələn, mənim bir şeirim
var:
Belə soyuq, belə səssiz gecələrdə,
büzüşməyəsən bir yorğanın altına..
oturub, kədərli bir muğam üstündə
ağlayasan.
…Səni sıxan zəncirləri qırasan,
azadlığı heç olmasa, qram-qram
alasan.
Kim nə deyər, ac qurd olub məni
yeyər?
- deyə düşünməyəsən,
alıb başını çıxıb gedəsən.
Bu üsyan tamamilə mənim yaşantıma ziddir. Hansı ki, mən həyatda
çox səbirli adamam, amma şeirlər hisslərin dilidir. İnsan qana-qana
ağlayır, nə üçün ağladığını bilir. Ağlamaq da duyğulanmaqdan irəli
gəlirsə, deməli, ağılla hiss qarışıqdır. Onları ayırmaq
mümkünsüzdür.
- Hiss, hirs... Hirsli vaxtın hissini necə
yaşayırsınız?
Yazacağam, -
Görüşmək də, ayrılmaq da, neçə
illər
Birgə gülüb ağlamaq da bizlik deyil, -
Allahlıq...
Xoşbəxt olmaq
Ciyər dolu bir nəfəsdi - bir
ahlıq..
Bütöv, tam yaşayacağam bu sevgini,
yazacağam qısa xülasəsini-
bir kitablıq...
- Mənə elə gəldi ki, burada bir qəzəbdə var, həm də
incə, zərif...
- Düz tutmusunuz… Şair qadınlar xoşbəxtdirlər ki, bu məqamlarda
yaza bilirlər, heç olmasa. Ayrılıq, həsrət mövzuları mənim
yaradıcılığımın ana xəttidir... Hirsli vaxtın hissini elə yazaraq
yaşayıram. Təkliyə qaçıram, heyif ki, çox vaxt ağlaya bilmirəm...
Mürəkkəbini qanla (içimə axan göz yaşı) əvəz edib, sarılıram
qələmə-kağıza. Nə dosta alqışım olur, nə düşmənə qarğışım. Hirsimi
hissimlə əvəz edirəm.
Elə bir yaram yoxdu
- Gəlin mübahisə etməyək, deyəsən, sizin şairliyinizin
təməli, mənbəyi nakam bir sevginin üstündə qurulub
axı?
- Xeyr. Elə bir yaram yoxdu, şükür Allaha. Allah bundan sonra da
yaşatmasın! Bu nakam sevgi sizin düşündüyünüz nakam sevgi deyil. Bu
bir övlad həsrətidir. Allah mənim taleyimə yazmadı onu. Bu arada
qeyd edim ki, dünyanın bütün uşaqlarını öz balam kimi sevirəm.
Öldüm, yandım, gəl...- deyə yalvarışlarımın çoxu onaydı, amma
çoxları bunu sizin düşündüyünüz kimi düşündü. Məncə, ədəbi aləm
belə bir məkandır ki, orada hisslər, fikirlər təşbehlərə
çevrildikcə demək istədiyin gerçək pərdələnir, - bunun gözəlliyi də
elə burdadır. Bəlkə də buna görə hər kəs özünü görə bilir orda.
Sərbəst şeirlərim oğlum kimidir,
Heca şeirlərim qızımdır mənim.
Bütün şeirlərim özüm kimidir,
Hələ qış içində yazımdır mənim.
Bilirəm, dünyada hamı qonaqdır,
Mənim nişanəm yox, kim anar məni?
İtsəm aranızdan,- ki, bu bir
haqdır,
Yəqin şeirlərim yaşadar məni.
Deməyə bir ayrı söz nə gərəkdir,
Alışar, dərdimi desəm hər kimə.
Budur vəsiyyətim: bez nə gərəkdir,
Məni bükərsiniz şeirlərimə.
- Adilə xanım, tez-tez tədbirlərdə olursunuz, bu
tədbirlər sizə ədəbiyyat adına nə isə verir, yoxsa boş vaxtı
öldürmək, dostlarla görüşmək üçün bir vasitə,
bəhanədir?
- Mən Vahid Ədəbi məclisində yetişdim və hesab edirəm ki, hələ
öyrənəcəyim çox şey var. İndi tədbirlərə az gedirəm, vaxt olmur.
Bildiyiniz kimi, keçən ildən təsisçilərindən biri olduğum H.Cavid
Ədəbi Məclisi fəaliyyət göstərir. Bu məclisin tədbirlərində mütləq
iştirak edirəm, bunu özümə borc bilirəm.
Hisslərimlə yazıb, ağlımla yaşayıram
- Qayıdaq şeirlərinizə. Misralarınızdan nisgil, kədər,
acı boylanır. Amma gözlərinizdə təzə çiçəkləmiş təbəssüm olur
həmişə. Necə başa düşək?
- Təkrarçılıq olacaq, amma yenə qeyd edim ki, mən hisslərimlə
yazıb, ağlımla yaşayıram. Bəlkə də bu əkizlər bürcündə
doğulmağımdan irəli gəlir. Bir bədəndə ikili xarakter daşıyıram.
Biri kədərli, dərdi ilə dağ dağlayan, üzgün, zəif, kövrək, ən adi
bir sözdən küsüb ağlayan, o biri cəsarətli, mübariz bir qadın.
Gecələr yazıram adətən, gecələr birinci oluram, gündüzlər
ikinci.
Qaldı ki, gözlərimdəki təzə çiçəkləmiş təbəssümə, deyilənə görə,
yaşamağa çox həvəsliyəm. Əgər gələn gün bizim ağlamağımızdan,
gülməyimizdən, nə yaşadığımızdan asılı olmayaraq gəlirsə, niyə
keçmişə qapanıb qalmalıyıq? Bir dəfə bütün gecəni ağlamışdım,
sübhün ilk işıqları pəncərəmə düşəndə qalxıb baxdım. Günəş elə
nazla, əda ilə çıxırdı ki... Mənim bu gecə nələr yaşadığım onun heç
eyninə də deyildi. Oturub bu şeiri yazdım:
...Heç nəyi anlamadım
həyatımda.
Çürütdüm
ömrümü
heç
tapmadığım
taleyimin
yolunda.
Qazancım kədərim,
təkliyim,
bir də uçuq
oldu
dodağımda...
Gündüzlərim toz
rəngli.
gecələrin rəngi
yox.
Gözü qapalı keçir
ömrüm,
sanki bir
qasırğada.
Dünənimə solğun çiçəklər
əkən,
qarşımda küçəyə açılan
pəncərəm,
sabahım, sənmisən
gələn?
Özümdə deyiləm,
Bir ruham
bədənsiz,
mən
sənsiz....
Oyanıram,
boylanıram
günün yola düşən ilk
ışığına,
Vuruluram
sabahın
bizi saya almadan
gələn
nazına,
ədasına.
Qarşımda küçəyə açılan
pəncərəm,
Sabahım, sənmisən
gələn?
- Axı hər kəsin yazdığında öz həyatından nə isə var.
Sizin necə?
- Heca şeirində özünü yazmaq bir qədər çətindir. Yaxşı ki,
günümüzdə sərbəst şeir qəbul olunur, amma bu da bəs eləmir.
Düşünürəm ki, indi hər sahədə yeni texnoloqlar yaranır, təkcə
şeirdən başqa. Məncə, şeirin texnikası yenilənməli, şeir daha
qapalı yazılmalı, içində hikmət olmalı. Ümumiyyətlə, şeirdə özünü
yazmaq çətindir. Hansı şair ki sonradan nəsrə keçir, roman yazır,
deməli, o, özünü yazmaq istəyir. Bir də ki, nə fərqi özünü, ya
başqasını yazırsan, oxunaqlı yazılan hər şeir sevilir.
- Həyatınızda kimsəyə nümunə göstərmək istəmədiyiniz
yaşantılar var?
- Yaşadıqlarımız bəzən bizdən asılı olmayan səbəblərdən irəli
gəlir. Həyatımda "kaş ki etməsəydim", - deyə üzüldüyüm bir səhvim
olub. Şükür Allaha ki, "zərərin yarısından qayıtmaq da xeyirdir"
fikrinə sığına bildim. Mənim həmişə ətrafımdakı hər kəslə
qarşılıqlı hörmətim olub. Sayıram, sayılıram. Göstərmək istəmədiyim
elə bir yanlış yaşantım yoxdur.
Ədəbiyyata nəfəs verənlərin kimliyi bəlli
olacaq
- Sevgi yaz ağızı cücərən çiçək kimi ürəkdə yer edir
özünə. Ürəyinizdə çiçək yeri təzədirmi?
- Ürək dediyimiz birnəfərlik qəlb otağıdır, çiçəyi də sevgidir.
O otaqda çiçək yeri təzə deyil, yaz ağzı da, payız ağzı da çiçək
təzədir.
Sevgi torpağa düşən bir
su damlası kimi,
mən o su damlasını udan
qupquru torpaq.
Sevgi yamyaşıl
ağac,
mənsə saralan
yarpaq.
- Necə düşünürsünüz, ədəbiyyatımız necə nəfəs alır? Həm
də sizin yaradıcılığınız...
- Müasir ədəbiyyatımız indi çox rahat nəfəs alır. Çünki söz
azadlığı var. İkinci bir tərəfdən mövzu bolluğudur. Azadlıq
qazandığımız bir vaxtla, eyni zamanda müharibə dövrü (hazırda
atəşkəs olsa da) yaşayırıq. Çoxları deyir ki, yerindən duran şair
olub. Bu fikri heç cür qəbul etmirəm. Müharibənin gətirdiyi ağrını,
ayrılığı, ölümü, itkini və s. yaşayan hansı insan nə isə yazmaqdan
özünü saxlaya bilər? Mən də bu xalqdan biri, - saçıma yüz zülmün
darağı dəyib. Necə yazmayım? İnsanı dərd dindirir. Bir az da
duyğulu olunca... Zamanın ələyi, fələyin çəmbəri var. O çəmbər
fırlanıb, zaman ələyəndə ədəbiyyata nəfəs verənlərin kimliyi bəlli
olacaq.
Deyirsən – şeir yaz, nə
yazım, ömrüm?
Hara baxıramsa dərd qalaq-qalaq.
Vallah, istəyirəm xoşbəxt görünüm,
Yenə qələm yazır qəm varaq-varaq.
- "Nəzər" imzası ədəbiyyatımızda necə görünür, necə
eşidilir?
- Belə bir fikir yazmışdım bu yaxınlarda. Mübarizə edənlərin
məğlubiyyətə uğramaq kimi, qalibiyyət qazanmaq şansı da var,
mübarizə etməyənlərsə bəri başdan məğlubdurlar. İmzamın görünməsini
oxucular deyə bilər. Görən varsa, deməli, görünür. Mən şairəm, –
deyib ortalıqda gəzənlər kimi iddialı da deyiləm. Sadəcə, şeir
yazıram, yazanda rahatlaşıram.
Yerdən, göydən, qeybdən kəlmələr duyuram
mən,
Yuxum - sirr dağarcığı, yuxumu yozmuram
ki.
Bir üzr borcum qalır, qəfil gedərəm birdən,
-
Çatdırın şairlərə, mən şeir yazmıram
ki...