"25-lər"
layihəsində
Axar.az "25-lər" layihəsində tənqidçi Əsəd Cahangirlə Anarın
"Göz muncuğu" povesti barədə söhbəti təqdim edir:
Birinci söhbət
Anar "Dədə Qorqud"da Təpəgözdən...
– Əsəd müəllim, bir neçə ay əvvəl "Azərbaycan"
jurnalında xalq yazıçısı Anarın "Göz muncuğu" povesti dərc olundu.
Bu günə kimi əsər haqda müxtəlif qəzet, jurnal və saytlarda xeyli
yazılar gedib, əsər lazımınca saf-çürük olunub. Müzakirəyə
başlamazdan öncə həmin yazılar barədə ümumi fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı.
– Düzü, bu yazıların hamısını oxumamışam. Amma mənə elə gəlmir
ki, əsər lazımınca saf-çürük edilib. Oxuduqlarım arasında, əlbəttə
ki, müsbət anlamda seçilənlər də var. Məncə, Həmid Herisçi maraqlı
nüansları tutub, əsərin Azərbaycan ədəbiyyatı üçün perspektiv
önəmini düzgün müəyyənləşdirib. Pərvinin məqaləsi əsərin laborator
incəliklərini çözür. Böyük əksəriyyət isə ən yaxşı halda, povestin
yanından keçib. Uzağa getməyək, biri elə Cavanşir Yusiflinin povest
haqda səninlə elədiyi söhbət – sadəcə, məsələlər sadalanır, amma
çözüm yoxdur. Sən ondan bir şey anladınmı?
– Yox, bir şey anlamadım. Amma sizin Yazıçılar
Birliyinin Natəvan klubunda "Göz muncuğu" haqda çıxışınızda da bəzi
məqamlar mənim üçün qaranlıq qaldı. Orda belə bir fikir də dediniz
ki, bu əsər "Dədə Qorqud" dastanının davamıdır.
– Anarın bundan öncə yazdığı "Ağ qoç, qara qoç" əsərinin
intertekstuallıq baxımından üç qatı var idi: Mirzə Cəlilin "Anamın
kitabı" pyesi; "Dədə Qorqud"; "Məlikməmmədin nağılı". Eyni qatları
"Göz muncuğu"nda da görmək olur: Mirzə Cəlilin "Ölülər" pyesi;
"Dədə Qorqud"; "Avesta". Əgər nəzərə alsaq ki, "Məlikməmmədin
nağılı" özü də "Avesta" və zərdüştilik inancı ilə bağlıdır, onda
hər iki əsərin fundamental altyapısında eyni mənbələrin durduğunu
görürük. Təxminən, qırx il öncə yazdığı "Dədə Qorqud"
kinodastanında Anar "Təpəgöz" obrazından istifadə etməyib.
– Niyə istifadə etməyib?
– "Dədə Qorqud" mərkəzi qəhrəmanı və vahid süjeti olmayan
dastandır. Anar bəzi boyları ümumən kənar edib, yerdə qalan bir
neçə boyu Beyrək ətrafında birləşdirib və nəticədə vahid süjetə,
mərkəzi qəhrəmana malik kinodastan hasilə gətirib. Kənar edilənlər
arasında Təpəgözlə bağlı boy da var. Bir dəfə intervü zamanı
yazıçıdan bunun səbəbini soruşanda cavabı belə olmuşdu – "Təpəgöz
irreal, fantastik varlıqdır, kinodastan isə real həyat
hadisələrindən bəhs edir". Bu mənada "Göz muncuğu" povestinə "Dədə
Qorqud" filminin ssenarisindən kənarda qalan Təpəgöz əhvalatının
çağdaş nəsr variantı kimi də baxmaq olar. Çünki "Göz muncuğu"nun
əsas qəhrəmanı Əhlimanın da bəsirət gözü açıqdır, yəni alnında gözə
görünməyən gözü var. Onlar hər ikisi şər qüvvəni təmsil edir. Bu
obrazı yaratmaqla yazıçı mahiyyətcə Təpəgözü povestə transfer
edib.
Çobanın pəri qızına təcavüzü...
– Sizcə, "Göz muncuğu" ilə "Dədə Qorqud" arasında daha
nə kimi intertekstual bağlılıq var?
– Əsas bağlılığı artıq dedim. Amma bu obrazların bir neçə mühüm
fərqi var. Birincisi, Təpəgöz ancaq şərdən ibarətdir, Əhliman isə
özündə şərlə bərabər, xeyri də birləşdirir. İkincisi, onların
mənşəyində fərq var. Təpəgöz Oğuz çobanının pəri qızına
təcavüzündən doğulub. Bu təcavüz mahiyyətcə yerin göyə üsyanı,
insanın qadağan olunmuş ilahi sferaya girməsi, kosmik-metafizik
nizamı pozması deməkdir. Çünki mifik arxetiplərdə göy həmişə ata,
yer ana kimi təsəvvür olunur. Dastanda isə əksinədir – yer ata, göy
ana rolunda çıxış edir. Bu üzdən travestik məxluq - Təpəgöz
doğulur. Doğulan gündən də Oğuzun başına fəlakət gətirir – adam
yeyir. Dastanın məntiqi aydındır – kosmik-ilahi nizamı pozmaq
sonucda insanın özünün məhvinə səbəb olur. Çünki insan özü də bu
sistemin içindədir.
– Anarın Təpəgözü isə adi qadından doğulub.
– Elədir və bu, onların mənşə fərqidir. Üçüncüsü, onlardakı
şərin mənşəyi ilə bağlı fərqdir. Təpəgözdə şər anadangəlmə,
genetik-bioloji xarakter daşıyır. Onun mayası şərlə yoğrulub.
Əhliman isə şər qüvvəyə, daha çox cəmiyyət olaylarının təsiriylə,
özü də tədricən çevrilir. Yəni onun şəri daha çox sosioloji
xarakter daşıyır.
– Amma Anar povestdə karma məsələsinə toxunub. Yəni
insanın bu ömürdə kimliyi məsələsi onun keçən ömründəki
davranışının nəticəsi kimi meydana çıxır. Yaxud insanın taleyi və
xarakteri yeddi arxa dönən babalarının kimliyi ilə müəyyənləşir.
Belə çıxır ki, insandakı şər də, xeyir də karmik xarakter daşıya
bilər.
– Anar öz povestində karmanın, sadəcə, adını çəkir. Bu məsələ
povestin bədii fakturası ilə birbaşa təsdiqlənmir. Əsərdə
qəhrəmanın "keçmiş həyatından" heç nə görmürük. İndiki ömründə də
o, heç kəsə şüurlu bədxahlıq etməyib, əksinə, hamı ona pislik edir.
Onun əcdadlarının şər əməlləri barədə də povest susur. Nəticədə
şərin karmik mənşəyi məsələsi əsərə Anarın, sadəcə, nəzəri
təsəvvürləri şəklində daxil olur. Məncə, bu onun karma məsələsinə
dərin daxili inamının olmamasından irəli gəlir.
– Siz karmaya inanırsınız?
– O qədər də yox.
– Niyə?
– Ona görə ki, induist deyiləm, müsəlmanam.
– Bunun mətləbə nə dəxili var ki?
– O dəxili var ki, insanın harda və nə vaxt doğulması təsadüfi
şeylər olmayıb, birbaşa ilahi iradənin təzahürüdür. Müsəlman olaraq
doğulmuşamsa, demək, bu dinə də qail olmalıyam. İnanc dəyişmək
ilahi nizama müdaxilədir və bunun nəticələri ağır olur.
– İslam karmanı qəbul etmir?
– Qurana görə, insan dünyaya bir dəfə gəlir və törətdiyi
əməllərdən asılı olaraq, axirətdə ya əbədi mükafat, ya da cəzaya
layiq görülür.
– Bəs İsa peyğəmbər, yaxud Mehdi Sahibəzzəmanın ikinci
zühuruna olan islami inanc?
– Bunlar seçilmiş adamların bəşər qarşısındakı xüsusi missiyası
ilə bağlı istisnalardır.
– Qayıdaq "Göz muncuğu"na.
– Harda qalmışdıq?
Təpəgözdən qurtulmağın yolu...
– Əhlimanla Təpəgöz arasındakı fərqlərdən danışırdıq. Üç
fərqi dediniz.
– Dördüncüsü, Təpəgöz anomal antropologiyaya malikdir – onun
yeganə gözü alnının ortasında yerləşir. Əhliman isə normal
antropologiyaya malikdir. Anomaliya onun daxilində – adi gözlə
görünməyən bədnəzərliyindədir. Nəhayət, beşincisi, Təpəgözün islahı
mümkün deyil, bu əcaib məxluqdan qurtulmağın yeganə yolu onu
öldürməkdir. Basat elə belə də edir və onu öldürür.
– Bəs Anarın Təpəgözündə necə, islah olunmaq gücü
varmı?
– Anarın qəhrəmanı öz bəd nəzəri ilə neçə-neçə adamın ölümü və
bədbəxtliyinə səbəb olur. Amma onun islah olunmaq potensialı var.
Çünki onun daxilində şərlə yanaşı, xeyir də mövcuddur. Dastanda
Basat xeyiri, Təpəgöz şəri təmsil edir. Povestdə xeyir-şər
qarşıdurması eyni bir insanın daxili dünyasına köçürülür. Təpəgözün
mağarası burda virtualdır – Əhlimanın daxili aləmidir. Beləliklə,
burda şəri öldürmək həm də intihar deməkdir. Buna görə Anar çıxış
yolunu öldürməkdə görmür. Anara görə, əsas məsələ öldürmək yox,
insanın daxilindəki xeyirin şərə qalib gəlməsidir.
– Amma axı şər yenə dirilir.
– Bəli, dirilir, elmi dillə desək, anabioz faktı baş verir.
Xeyir-şər qarşıdurması əbədidir. Amma Peyğəmbərimizin diliylə
desək, şər öz şərliyindən əl çəkmirsə, xeyir niyə öz xeyirliyindən
əl çəkməlidir ki?
– Əsərdə çoxlu sayda epiqraflar var. Necə düşünürsünüz,
"Göz muncuğu" bu epiqrafların hamısı ilə əlaqəyə girə bilir? Yoxsa,
təsadüfi epiqraflar da var?
– Məncə, burda təsadüfi epiqraf yoxdur. Amma epiqraflar arasında
müvafiq fəsl və ümumən əsərlə yaxından-uzaqdan səsləşənləri ola
bilər. Elə epiqraflar var ki, birbaşa əsərin əsas problemi üzərinə
işıq salır.
– Necə düşünürsünüz, əsərin əsas problemi
nədir?
– Qurtuluş, xilas, nicat, yəni dirilmə mümkündürmü? Əsas məsələ
bu suala cavab verməkdir. Əhlimanın həyatı timsalında görürük ki,
ata-ana, məktəb, iş insanı mənən ölümə aparır, onu şər qüvvəyə
çevirir. Onun Aydanla uğursuz macərası göstərir ki, məhəbbət insana
kömək etməkdə, sadəcə, acizdir. Bütün bunlar hamısı bir yerdə
xilasın sosioloji, yəni insani qatını işarələyir. Bəlkə, nicat
Allahdadır? Əfsanəvi Diri Babanın pirdə verdiyi göz muncuğu
fövqəlinsani xilas yolunu səciyyələndirir. Lakin qəhrəmana onun da
köməyi olmur. O, indiyə qədər bədnəzər kimi özü istəmədən pislik
edirdisə, indi şüurlu olaraq şər əməl törədir – Qafarzadənin evini
yandırır və onun ölümünə səbəb olur. Təkcə yerlər yox, göylər də
insana yaddır, ögeydir. İnsan yerlə göy arasında tənhadır.
Demək, insanı nə digər adamlar, nə də fövqəlbəşər bir qüvvə yox,
yəni başqaları deyil, ancaq və ancaq onun özü xilas edə bilər.
Sartr demişkən, "başqaları cəhənnəmdir."Beləliklə, final akkordu
eksiztensialistcəsinə vurulur. Amma bir vacib fərqlə:
ekzistensializmdə insan qurtuluşu təsadüfə bağlayır; Anarda isə
qurtuluş insanın özündədir. Çünki Kamüdən fərqli olaraq, Anara
görə, insanın daxili dünyasının yalnız yarısı ona yad, yəni şərdir,
ikinci yarısı isə doğma, yəni xeyirdir. Və o, "doğma" yarısı
vasitəsilə özünü xilas edə bilər.
– Siz özünüz əsərin ideyası ilə razısınız? Yəni,
doğrudan da, insanı kənar qüvvələr yox, ancaq və ancaq onun özü
xilas edə bilər?Yoxsa bunu yalnız Anar müəllimin fikri kimi qəbul
edək?
– Məncə, insanın xilası onun özünün səyi ilə Allahın istəyinin
üst-üstə düşməsindən asılıdır və burda həlledici rol Allaha
məxsusdur. Amma biz taledən danışırıq və burda insanların sayı
qədər varinat ola bilər. Çünki talelər təkrarsızdır.Mən öz
yaşadığım və bu yaşantı əsasında dərk etdiyim varinatı dedim.
Fikrimcə, Anar müıəllim də öz varinatını yazıb.
– Sizcə, bu povest müasir Azərbaycan siyasi gerçəkliyinə
nə dərəcədə işıq salır?
– Povest Azərbaycan siyasi gerçəkliyindən birbaşa danışmır. O,
Azərbaycan insanının keçid dövrü həyatından rəmzi dillə söz açır.
Əhlimanın Əshabi-Kəhfdə iyirmi beş-otuz il qalması, məncə, müasir
dövr həyatımıza rəmzi işarədir. Əsərin qəhrəmanı kimi biz də keçid
dövründə hələ tarixin yuxusunda idik. Hələ çoxumuz sovet dövrü
nostaljisi, yaxud gələcəyə dair xülyalarla yaşayırdıq. Lakin zaman
öz sərt üzünü göstərdi və ayıldıq. Əhliman kimi biz də 90-cı
illərin keçid dövründə sanki ölüb, yenidən dirildik, xeyrimiz və
şərimizlə birlikdə özümüzü dərk etdik.
O, Azərbaycan yazarlarının rəsmi lideridir
– Əsəri hansı yardıcılıq metoduna aid etmək olar? Səhv
eləmirəmsə, Lalə adlı bir xanım yazmışdı ki, "Göz muncuğu"
postmodernist əsərdir. Anar müəllim bu fikirə güldü.
– Şübhəsiz ki, bu əsərdə postmodernist səhnələr də var,
modernist səhnələr də, sırf realistik səhnələr də. Bütövlükdə
götürəndə formaca modernistik tərəf ağırlıq edir. İdeya-fəlsəfi
baxımdan isə povestdə, məncə, ekzistensial ovqat hakimdir. Amma
Anarın baxışları ekzistensialistlərlə də tam üst-üstə düşmür. O,
burda bütün izmlərdən keçərək, əgər belə demək mümükünsə, anarizmə
gəlib çıxır və hətta onu da birmənalı şəkildə təsdiq etmir. Ümumən,
bu əsərdə nə forma, nə də məzmun baxımından heç nəyin birmənalı
təsdiqi yoxdur. Çünki gerçəkliyə mərkəzi nöqtədən - bəsirət
gözündən baxanda hər şeyi görürsən və hərtərəfli görürsən. O
mərkəzi nöqtədə hər şey bir yerdədir. Ağacın toxumunda onun
gövdəsi, budağı, yarpağı, meyvəsi cəm olduğu kimi. Anar bu əsərində
problemin toxumuna yaxınlaşıb.
– Yaxınlaşıb deyəndə, məgər ona çatmayıb
ki?
– Bu çox uzun məsələdir, çünki söhbət artıq ədəbiyyatdan dinə,
estetikadan inanca keçir.
– Buyurun.
– İnanc tarixi üç əsas mərhələdən keçib - miflərdə olduğu kimi
çoxallahlılıq, zərdüştilikdə olduğu kimi ikiallahlılıq, yəhudilik,
xristianlıq və islamda olduğu kimi təkallahlılıq. "Göz muncuğu"
göstərir ki, Anarın inancı daha çox zərdüştiliyə söykənir.
Zərdüştilikdə olduğu kimi o, xeyir və şəri bir-birinə qarşı duran
iki müstəqil, substansional başlanğıc kimi götürür. Təkallahlı
dinlərdə isə xeyrin də, şərin də mənbəyi bir olan Allahdır. Yəni
şər müstəqil başlanğıc ola bilməz. Onu müstəqil başlanğıc kimi
qəbul etmək Allahın hər şeyə qadir iradəsini istisna etməkdir.
Allah təkdir. Klassik islam ilahiyyatı bunu tövhid adlandırır. Bu,
islamın ana postulatıdır. Anarın povestində Allah bir ideya
şəklində mövcuddur. O, insanın taleyini həll etmir və Aristotelin
yaradılışa ilkin təkan verən, sonra varlığı passivcəsinə seyr edən
formalar formasını xatırladır. Anara görə, insanın kimliyi onun
daxilindəki xeyir və şər başlanğıcları arasındakı qarşıdurma
müstəvisində müstəqil olaraq müəyyənləşir. Təsadüfi deyil ki,
çoxsaylı sitatlara baxmayaraq, onun povestinin ana yapısında
dualist xarakterli - yəni ikiallahlı zərdüştilik dayanır. Ən qısa
şəkildə desək, Anar ikilikdən birliyə keçmir. Məsələnin toxumu isə
birlikdədir. Yaxınlaşmaq deyəndə bunu nəzərdə tuturdum. İkilikdən
birliyə bir addımdır.
– Sizcə, Anar növbəti əsərində bu addımı
atacaqmı?
– Bu artıq proqnoz vermək olacaq. Keçə də bilər, keçməyə də.
Əgər keçsə, bu Azərbaycan ədəbi-bədii düşüncəsində haqqın
qələbəsinin rəsmi təsdiqi olacaq.
– Niyə Anarın tövhid inancına gəlməsinə bu qədər önəm
verirsiniz ki?
– Çünki Anar sıradan bir yazar yox, Azərbaycan yazarlarının
rəsmi lideridir. Məsələ, sadəcə, bununla bitmir. Məncə, o həm də
taleyüklü adam, seçilmiş birisidir. Yəni təkcə yazıçılar tərəfindən
yox, həm də Yazı sahibinin özü tərəfindən seçilib. Buna görə onun
yazdıqlarında təsadüfi heç nə yoxdur. Onun təkcə son əsəri yox,
hələ gənclik illərindən üzü bəri yazdıqlarında güclü mistik aura,
öncəgörənlik var. Onun yazıalrı ədəbiyyatın gələcək taleyinə dair
işarə səciyyəsinə malikdir.
– Sizə elə gəlmirmi ki, yazıçını estetik yox, dini
meyarlarla dəyərləndirisiniz.
– "Göz muncuğu"nun özünün
məzmunu buna imkan verir. Çünki bu povest, sadəcə, bədii əsər yox,
həm də dini-mistik, etik-fəlsəfi, ideoloji xarakter daşıyır. İkinci
tərəfdən, mən yazıçını inancına görə ittiham etmirəm, sadəcə, faktı
registrasiyadan keçirirəm. Yəni deyirəm ki, bu var, bu yoxdur, amma
ki, niyə var, niyə yoxdur deyə məhkəmə açmıram. Üçüncüsü, başa
düşmürəm ki, "din" sözündən adamlar niyə belə qorxur. Din Allahın
insana sözüdür. Dindən qaçmaq Allahdan qaçmaqdır. Allahdan qaçmaq
özündən qaçmaqdır. Çünki Allah həm də bizim içimizdədir. Buna görə
də bizə özümüzü dərk etdirən böyük ədəbiyyat son nəticədə həmişə
Allaha gedib çıxır. Bu, Nizamidə, Dantedə, Füzulidə, Şekspirdə,
Hüqoda, Dostoyevskidə, Tolstoyda belədir. Anar da bu yolu gedir.
Onun Dantenin, yəni böyük sənətin yubileyinə dəvətnaməsi var. "Göz
muncuğu" bunun növbəti və məncə, ən ciddi təsdiqidir.
Davamı var