"Dünya kinosu – 120" layihəsi çərçivəsində professor
Aydın Dadaşovun üçüncü yazısı
Kinematoqrafın Tailandda yaranma tarixi 1920-ci ildən sayılsa
da, gəlmə, xarici mütəxəssislərin iştirakı olmadan həyata keçirilən
ilk layihə yeddi ildən sonra həyata keçirilməklə yetmiş il yalnız
daxili bazarı təmin edə bildi. Asiyanın digər ölkələrindəki kimi
melodrama, sərgüzəşt, mistika mövzularından kənarlaşmayan bu
filmlərin təkcə bədii deyil, texnoloji səviyyəsinin də yüksək
olmaması təbii idi. Birinci Dünya müharibəsində Yaponiyanın ölkəni
işğal etməsi ilə kinematoqrafda da əldə olunan texniki tərəqqinin
də üzərindən xətt çəkilir. Ötən əsrin 60-70-cı illərində belə
audiovizual imkanı aşağı olan 16 mm-lik pozitiv lentlərə çəkilən
filmləri qadın kişi rollarını və kütləvi səhnələri izah edən üç
nəfər diktorun birbaşa kinoteatrlarda səsləndirməsi əslində
sanki lal kino dövrünü uzadırdı. Üstəlik televiziyanın gəlişi
ilə sıxışdırılan yerli kinematoqrafın bədii-texniki səviyyəsi
yüksək olan xarici filmlərin nümayişinə üstünlük verməsi təbii idi.
Məhz televiziyalarda çalışan yerli mütəxəssislərin ötən əsrin
sonlarından kinematoqrafa üz tutmaları Tailand filmlərinə yeni
nəfəs gətirə bildi. Daxili bazara ünvanlanan bu filmlərdə yerli
ekzotika ilə yanaşı analogiyasız insani münasibətlərin təzahürü
süjet yeniliyini təmin etməklə xarici kinofestivalların marağını
doğurdu. Tailandda həkimlər ailəsində doğulub ölkəsində
memarlıq, eksperimental film yaradıcılığına önəm verən Çikaqo kino
məktəbində rejissorluq təhsili alan, adının mənası "Yaxşı oğul olan
Apxiçatpxonq Virasetakunun yaradıcılığı mütəxəssislərin diqqətini
çəkir. Çikaqo kino məktəbində çəkdiyi "Qəmli şəhər" qısametrajlı
diplom işindən sonra quruluş verdiyi "Günorta sirli birisi" adlı
ilk tammetrajlı psevdosənədli filmində (2000) həyat hadisələrinin
müəllif yozumuna tabeçiliyi özünün bədii həllini fransız
sürrealizmi istiqamətində tapır. İrreal fantasmaqoriyanı önə çəkən
sürrealizm buddizmin şər qüvvələrin gündəlik həyata müdaxiləsi
kontekstində dramaturji struktur qazanır. Və Apxiçatpxonq
Virasetakunun vaxtilə qazandığı memarlıq təhsili strukturun
vizuallığının, görümlülüyünün maddiləşməsində müstəsna əhəmiyyət
daşıyır. Digər dinlər kimi fatalizmə, alın yazısına əsaslanan
buddizm prinsipləri ilə yaradıcılıq sayılmaqla tanrıya yaxınlaşan
rejissor sənəti arasındakı ziddiyyət bu strukturu analogiyasız
edir.
"Cəngəllik trilogiyası" adı altında birləşən müqəddimə səciyyəli
"Xeyir-dualarınızla" (2003), avtobioqrafik "Tropik qızdırma"
(2004), valideynlərinə həsr etdiyi "Sindromlar və əsr" (2006) kimi
filmləri rejissora uğur gətirir. Bu filmlərin uzun-uzadı
ekspozisiyasının ənənəvi dramaturgiya qaydalarına tabe olmayıb
rassional deyil, irasional səciyyə daşıması mütəxəssislərin
diqqətini cəlb edir. Portret-peyzaj əlaqələrinin təminatı ilə
yanaşı detallarda da məna çaları axtaran rejissorun Asiya
primitivizminin audiovizual həllində qazandığı uğurlar
eksperimental, paralel kinonun peşə cəbbəxanasını zənginləşdirir.
Açıq, birbaşa, oyunsuz ünsiyyətə girdiyi tamaşaçını gərginlikdə
saxlamayan rejissorun vizual təhkiyyəsində sənədliliyini
qoruyan ekranda görünən hər bir əşya belə bədii məna daşıyır.
Kann kinofestivalında jürinin sədri Kventin Tarantinonun "ən
yaxşı rejissor" mükafatının "Tropik qızdırma" filminə (2004) görə
az tanınan tailandlı Apxiçatpxonq Virasetakuna verilməsinə israrı
asiyanın dünyəvi mərkəzləşmədən yayına bilən "sadəlövh incəsənəti"
müəllifinə uğur gətirir. Halbuki Cənubi-Şərqi Asiyanın özündə belə
tamaşaçı kütləsinin zövqünü cinsi azlıqlar, cinsiyyətini dəyişənlər
barədə və ən yaxşı halda isə buddizmin moralizminə səs verən
etik-əxlaqi filmlər təmin edirdi. Odur ki, dünyaya səs salsa da,
yerli tamaşaçının korlanmış zövqünü oxşamayan "Tropik
qızdırma" filminin Bankok və Pxuket şəhərlərindəki cəmisi iki
kinozalda nümayişi təbii idi. Bununla belə, daxildəki kütləvi
deyil, xaricdəki intellektual kino bazarının tələblərini
düşünən Apxiçatpxonq Virasetakun məmur diqtəsinə tabe olan
kinostudiyalardan qurtulmaq naminə özünün kiçik film şirkətini
yaratması xaricdən alınan pul məsrəflərinin bilavasitə filmə
xərclənməsini təmin edir.
"Tropik qızdırma" filminin Kann kinofestivalında jürinin
mükafatını qazanmasından (2005) ruhlanan Apxiçatpxonq Virasetakunun
quruluş verdiyi "Özünün keçmiş həyatını xatırlayan Bunmi dayı"
filmi (2010) insanın ölümündən sonra ruhunun yenidən dünyaya
gəlişini buddizm fəlsəfəsi kontekstində əks etdirir, mövzunu davam
etdirməsi səmərəli nəticə verir.
Yerli monarx Phra Spinariyatvetinin Apxiçatpxonq Virasetakunun
məsləhəti ilə yazdığı "Özünün keçmiş həyatını xatırlayan Bunmi
dayı" kitabı (1983) sənədli həyat materialını əks etdirəcək filmin
ilkin ədəbi mənbəyinə çevrilir. Tailandın şimali şərqindəki az
məhsuldar ərazidəki rejissorun özünün doğulub böyüdüyü əyalətin
hələ 1965-ci ildə hakimiyyət qüvvələrinin kommunist fermerlərlərin
ğırğınını törətdiyi Nabua kəndində yerlilərinin danışdıqları
rəvayətlərin həvəskar videokamera ilə çəkilişləri gələcək
kinossenarinin dramaturji modelini yaradır. Bu ssenari əsasında
həmin kəndin sakinlərinin iştirakı ilə Apxiçatpxonq
Virasetakunun quruluş verdiyi "Özünün keçmiş həyatını
xatırlayan Bunmi dayı" filmində (2010) isə əsas məqsəd
zaman-məkan həllinin münasibətlər sisteminin axtarılması olur.
Filmin ilk kadrlarında ipini qırıb qaçan camışını cəngəlliklərdə
tapan əli oraqlı yarıçılpaq kəndlinin təsviri üzərində "keçmiş
ruhların digər canlılar qiyafəsində qayıtması" ilə bağlı mətnin
səslənməsi də məhz süjet yeniliyini qabardır.
Tədricən sağlamlığını itirən, çətinliklə yeriyən Çen xanımın
yeniyetmə oğlu Tonqa ilə birgə müasir avtomaşınla şəhərdən
dünyasını çoxdan dəyişən bacısının cəngəlliklərdə şəxsi təsərrüfat
yaratmış əri Bunmini görməyə gəlməsi əsas hadisənin cərəyan etdiyi
mühiti təqdim edir. Yalnız qarın nahiyəsindən bədəninə yeridilən
kapron şlanq hesabına böyrəyini salafan torbadakı dərmanlı su ilə
təmizləyə bilən Bunmi dayının qulluğunda duran yeniyetmə Tonqa
müəllif təhkiyəsinin aparıcı personajına çevrilir. Ruh kimi bu
dünyaya yenidən qayıdacağına inanması daim hərəkətli, dinamik Bunmi
dayının ölümünü arxayınçılıqla gözləməsinin əsas səbəbinə çevrilir.
Təbiətin bir parçasına çevrilən, təxminən əlli yaşlı Bunminin ağır
böyrək xəstəliyindən əzab çəkməsini vaxtilə cəngəlliklərdə
kommunistləri güllələməsi ilə bağlayıb peşmançılıq çəkməsi dini
motivi önə çəkir. Meyvəçiliklə, arıçılıqla məşğul olan Bunminin
şəxsi təsərrüfatında kommunist olduqlarına görə vətənləri Laosdan
didərgin düşənlərin çalışması keçmiş günahların yuyulması kimi
səslənir. Laoslu immiqrantlardan Cai adlı gəncin dərmanlı su dolu
salafan torbadan gələn kapron şlanq vasitəsi ilə böyrəyini
təmizləyən Bunmi dayının qulluğunda durması isə dini motivin
"yamanlığa yaxşılıq prinsipini önə çəkir. Şər qarışanda, şam yeməyi
zamanı Bunmi dayının 19 il əvvəl dünyasını dəyişmiş həyat yoldaşı
Xuayla, 6 il əvvəl yoxa çıxmış oğlu Bunsonqun ruhlarının da
gəlişi dini motivi gücləndirir. Zahirən dəyişməyən qismən cavan
Xuayın ruhların göylərə deyil, yalnız doğma insanlara üz tutmasını
bildirməsi ünsiyyət problemini önə çəkir. Bonsunqun vurulduğu
insanabənzər meymun cildindəki qadına evlənməklə üz-gözünü,
bədənini tük basmasını bildirməsi ünsiyyətin zahiri deyil daxili,
ruhi faktor olduğunu qabartmaqla dini motivi gücləndirir.
Qulamların apardıqları kəcavədə cəngəlliklərdən keçən yaşlı
Şahzadə qadının vizual həllini tapan tarixçəsi rejissorun zaman
həllini şəffaflaşdırmasına xidmət göstərir. Əl uzadıb saçlarını,
çiyinini sığalladığı Qulamla şəlalənin yaratdığı gölün yanında
öpüşən Şahzadənin: "Sən gözünün qarşısına mənim sudakı cavan
əksimimi gətirirdin?" sualını səsləndirməsi, soyunub atdığı
qiymətli zinət əşyalarını, geyimlərini hədiyyə etdiyi adam kimi
danışan balıqla əlaqəyə girməklə cavanlaşmaq iddiasına düşməsi
əslində zaman həllini şəffaflaşdırır. Filmdəki bu epizod
ədəbiyyat və sənətdə, xüsusən rəssamlıqda çoxsaylı təzahürünü tapan
Qədim Yunan mifologiyasındam, etoliy çarı Festiyanın qızı, sparta
çarı Tindareyin arvadı Ledanın qu quşuna çevrilən Zevslə
əlaqəyə girməklə gözəl Yelenanın dünyaya yumurtadan gəlişini
xatırladır.
Bunmi dayının baldızı Çen, onun oğlu Tonqa və arvadı Xuayın real
ruhu, meymunabənzər oğlu ilə gəlininin müşahidəsi altında gəldiyi,
"doğulduğu ana bətni" adlandırdığı mağara isə məkan həllini
sərhədsizləşdirir. Və onların mağarada tapdıqları bulağın
gözündə üzən balıqlar zaman-məkan həllini birləşdirir. Bunminin
danışdığı yuxusunda gəlib çıxdığı "Gələcəyin" təsvir həllini
fotoşəkillərdə tapan silahlı əsgərlərinin gələcəyi olan real
kəsləri məhv etməklə keçmişdəkiləri vəsf etmələri hissiyyat
gerçəkliyinin təzahürü sayılan romantizmə kinayə ilə postmodernizmi
önə çəkir. Gözündə balıqlar üzən bulağın yanında Bunmi dayının
arvadı Xuayın köməyi ilə sonuncu dəfə kapron şlanqla maye ifraz
etməklə dünyadan köçməsi təsvir zənginliyini artırır. Və bununla da
cəngəllik və mağara genişliyində göstərilən hadisələr sona çatmaqla
qapalı məkanda baş verənlər ekrana gətirilir. Tavanından
sərinkeşlər asılan, bəyaz divarlı müasir məbədə gələnlərə süzülmüş
düyü paylanılmaqla ehsanı verilən Bunminin yoxluğundan xəbər verir.
Bunminin varisinə çevrilən baldızı Çenin qaldığı mehmanxana
otağında, strukturda təsadüfi görünən qızı ilə birgə mərasimə
gələnlərin yazdırdıqları pulu sayması maddiyyatın, oğlu Tonqanın
kahinə çevrilməsi isə mənəviyyatın şərti qələbəsini
səciyyələndirir. Filmin dramaturji modelində keçmişin və gələcəyin
üzərindən xətt çəkən postmodernizmdən sonra gündəmə gəlməsi
qaçılmaz sayılan dinin özünün belə imanla deyil, zahiri əlamətlərlə
üzə çıxması uğurlu final yaradır. Filmin strukturunda müəllif
təhkiyəsini aparan Tonqanın kahinliyi qəbul etsə də, maddi dünyadan
qopa bilməməsi dinin, indiki halda buddizmin mövcudluğunun
şərtiliyini ekrana gətirir. Yuyunduqdan sonra dini geyimini cins
şalvarla, idman ayaqqabısı ilə əvəzləyən ətalətli Tonqanın tutqun
nəzərlərlə televiza ekranında göstərilən bayağı konsertə diqqət
kəsilməsi əslində ibadətdən deyil, təbiətdən uzaqlaşanların
məhkumluğunu göstərir.
Ötən əsrin 60-70-cı illərində amerika paralel kinosunun parlaq
siması Endi Uorxolun ekran təcrübələrində əksini tapan reallığın
parçalanmış güzgü estetikasının, ənənəvi xətti süjet məfhumunu
aradan qaldırmaqla fabulanı hissəciklərdə qorumaq bacarığı
postmodern təsvirin əsas göstəricilərindən birinə çevrildi.
Apxiçatpxonq Virasetakunun filmlərində aktyor oyunu, dialoqlar belə
şərti səciyyə daşımaqla müəllif yozumunun tamaşaçıya
parçalanmış güzgü estetikasında çatdırdı. Üstəlik buddizmin
sarsıntılardan qurtulmaq naminə mənfi enerjini yox etmək deyil,
daxildə gizlətmək diktəsi ekran portretlərinin psixologizmini
artırdı. Odur ki, Apxiçatpxonq Virasetakunun filmlərində zahirən
ziddiyyətsizlik görüntüsü yaradan strukturun daxili qarşıdurması
dramaturji yükü öz üzərinə götürdü. Keçmiş, gələcək kontekstindən
uzaqlaşmaqla yalnız bu günün qayğıları ilə yaşayan personajlar,
mövcud dəyərləri, etik-əxlaqi normaları inkar edən postmodernizmin
digər əsas göstəricisini yerinə yetirdi.
2006-cı ilin "İskusstvo kino" jurnalının 11-ci sayındakı
"Cəngəlliyin xeyir-duasını alan" məqaləsinin müəllifi kino
tənqidçisi, rejissor Sergey Anaşkinə müsahibəsində keçmiş, bu gün,
gələcək arasındakı əlaqənin məğzini açmaq istədiyini bildirən
Apxiçatpxonq Virasetakunun: "Cəngəllik dördkünc divarlı
otaqlarda yaşayan şəhərlinin adət eləmədiyi açıq məkandır.
Cəngəllik sərbəstliyin, azadlığın simvoludur. Filmlərimin mahiyyəti
də, insanın zahiri, daxili istiqlalıının təzahürüdür. Cəngəllikdə
qaydalar, qadağalar işləmir. Bu vurhavurda yaşamaq naminə hər an
məqamına görə hərəkət tələb olunur"( Анаашкин С.Н. Благословленный
джунглями. Искусство кино №11,-2006) cümlələri əslində müəllifin
peşəkar üslub cəbbəxanasını; kamera ilə "yazan" çəkiliş, yerli
təfəkkür tipini canlandıran montaj prinsipini, filmi reallıq deyil,
gerçəkliyin modeli illüziyası saymasını izah edir.
2010-cu ilin "İskusstvo kino" jurnalının 7-ci sayındakı
"Apxiçatpxonq Virasetakun: "Ölüm çevrilmə mərhələsidir" məqaləsinin
müəllifi Dennis Limə müsahibəsindəki: "Özünün keçmiş
həyatlarını görən Bunmi dayının tərixçəsini vaxtilə bir kahinin
mənə bağışladığı kitabdan götürmüşəm. Bunminin həmişə həyatın
olduqca çətin keçdiyi eyni bölgədə doğulması maraqlı idi. Onun
yaşadığı atılmış əraziyə bənzər şimali-şərq bölgəsində hava
yararlı, torpaq münbit olmadığından təsərrüfat yaratmaq mümkünsüz
idi. Çoxları iş tapmaq üçün Banqkoka və Çianqmaya getmişdi. Daim
keçmiş həyatlarını yada salan Bunmi ilə ötən günlərin amansız
acıları barədə düşünmək istəməyən Nabua kəndinin əhalisi arasındakı
əlaqə zəncirini xatiratlar mövzusunda tapdım. Ekran təhkiyyəsinin
uşaq ədəbiyyatına, filmlərinə bənzərliyini əldə etmək istəyirdim
ki, mühitin nadir bakirəliyini qoruya bilim. Ən çətin, maraqlı
məsələ isə sənətdə dəfələrlə əksini tapan ölüm səhnəsinin çəkilişi
idi. Tamaşaçı təxəyyülünə azadlıq vermək naminə filmdə ölüm aktının
abstraktlığı vacib idi" (Деннис Лим. Апхичатпхонг Вирасетакун:
Смерть фраза трансформации. ж. Искусство кино №7,-2010)
cümlələri rejissorun filmin strukturunu mozaik deyil, xətti süjet
üzərində qurmaq cəhdini səciyyələndirir. Xətti dramaturji model
təhkiyyəsinin neoprimitivizm metodunda təqdimatı məxsusi sadəliyi
gücləndirməklə müxtəlif təfəkkürlü tamaşaçı auditoriyasının ekran
hadisələrini asan qavramasına zəmin yaradır. Filmin strukturundakı
mərkəzi personaj Bunmi dayının dəfələrlə dünyaya gəlişinin
əsaslandırılmasının onun ölümünün şərtiliyi ilə ekrana gəlişi
məzmunla formanın vəhdətini yarada bilir. Ölümün adilik
kontestində təqdimatı sadəlöhvlüyü, avamlığı qabartmaqla Bummi
dayını tamaşaçıya doğmalaşdırır. Üstəlik ölümün
müvəqqətiliyi, növbəti doğuluş üçün keçidin rəmzinə çevrilməsi
genetik köklərə qayıdışla, ibtidai qüvvələrin zahiri ifadəsi ilə
bağlı ekran hadisələrinə fəlsəfi çalar verir. Personajların ana
bətnini xatırladan qaranlıq kahaya giriş ibtidailiklə müasirliyi
qovuşdurmaqla şərti mütərəqqi dəyərləri belə əbədiyyətin təzahürünə
çevrilməklə təkamül prosesini ölüm-doğuş kontekstində struktura
qoşa bilir. Beləliklə, hələ də planetimizin üçüncü
ölkələrində ibtidailiyin sosial həyatda hökm sürməsi tərəqqi
amilinin üzərindən xətt çəkir. Özünün ilham mənbəyini qədim buddizm
əlyazmalarından götürən Apxiçatpxonq Virasetakunun bu filminin
nağılvari dramaturji modeli məhz sonda mistik simvollarla yenidən
canlanan finalı ilə məzmunun forma həllini verir. Örnək kimi
postmodernizmin çöküş mərhələsini əks etdirən bu filmin 2010-cu
ildə təsvir həllinə önəm verən rejissor Tim Bertonun jüri sədri
olduğu Kann kinofestivalında 16 mm-lik neqativ kino lentində
yaranan "Özünün keçmiş həyatını xatırlayan Bunmi dayı"
filminin "Qızıl palma budağı"na layiq görülməsini təbii saymaq
olar.