Axar.az filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor Kamil Hüseynoğlunun "Novruz ənənələri və
onların mənaları" yazısını təqdim edir.
Novruz dünyanın ən qədim bayramlarından biridir və onun kökləri
zərdüştilik dini ilə bağlıdır. Novruz xristian erasından əvvəl VI
əsrdən etibarən zərdüştilik təqvimində yeni ilin ilk günü kimi qeyd
edilməyə başlanmışdır. O zamandan ərəb işğalına qədər Novruz həm də
zərdüştiliyin ən başlıca dini bayramı hesab edilirdi. İslamın
qəbulundan sonra zərdüştilik dini ləğv edilsə də, onun təqvimi
"hicriye-şəmsi" adı altında günəş təqvimi kimi bir sıra ölkələrdə,
o cümlədən də Azərbaycanda yaşayırdı. Ancaq Sovet hakimiyyəti
qurulduqdan sonra Azərbaycanda rəsmi təqvim kimi xristian
(Qriqorian) təqvimi qəbul edildi. Hal-hazırda biz Novruz bayramını
artıq dini bayram kimi yox, folklor və bahar bayramı kimi qeyd
edirik. Bununla belə Zərdüştilik dini ilə bağlı olan bir çox
adət-ənənələr indi də Novruz ənənələri çərçivəsində yaşamaqdadır.
Biz bu ənənələrin mahiyyətini və mənasını unutduğumuza görə indi
onlar bizə çox sirli və müəmmalı görünür. Çox vaxt tədqiqatçılar da
onları mənbələr əsasında deyil, öz yozumları əsasında izah etməyə
çalışırlar ki, bu da Novruz haqqındakı təsəvvürləri daha da dolaşıq
hala salır. Ona görə də Novruz mərasimlərinin mənasını başa düşmək
üçün dünya və onun yaranışı ilə bağlı qısa şəkildə olsa da,
zərdüştilik təlimi ilə tanış olmaq lazımdır.
Zərdüştilik dininin yaranış əsatirinə əsasən, əvvəlcə yalnız
tanrı Ahura Məzda mövcud olmuşdur. Bu adın mənası "düşüncə hakimi"
deməkdir və zərdüştilik dinində Ahura Məzda canlı və ya fiziki bir
varlıq kimi yox, "fikir, "düşüncə", "ideya" mənasında qavranılır.
Həmçinin, Ahura Məzdanın ruh və ya mələk formasında olan iki əkiz
oğlu – Spentə Məinyu (Müqəddəs Ruh) və Ənhrə Məinyu (Qəzəbli Ruh),
yəni Əhrimən olmuşdur. Ahura Məzda Spentə Məinyunun köməyi ilə
dünyanın yaradılmasına başlayır. Əvvəlcə, o, səmanı və səma
cisimlərini, sonra suyu (okeanları), suyun ortasında üzən yeri
(torpağı), yerin üzərində isə bir birki, bir buğa və "Kiyə Mərtən"
("Kəyumərs") adlı bir insanı yaradır. Ən sonda isə Tanrı günəşi və
yer üzərində onun timsalı olan odu (atəşi) düzəldir. Müqayisə üçün
qeyd etmək olar ki, İbrahimi dinlərin (yəhudi, xristian və islam
dinlərinin) yaranış barədəki əsatirinə görə, Allah dünyanı altı
gündə və altı obyektdən – səma, səma cisimləri (ay, ulduzlar və
günəş), yer, su, heyvanlar və insan varlıqlarından ibarət yaratmış,
yeddinci gün isə yorulub, istirahət etmişdir. Ahura Məzdanın
yaratdığı yeddi varlıqdan və ya ünsürdən ibarət olan dünya isə
əvvəllər sabit halda dayanırdı və hərəkətsiz vəziyyətdə səmanın
ortasında qərar tutan günəş aramsız olaraq yer üzərini
işıqlandırırdı. Onun işığı qaranlıq zülmətdə yatmış Əhrimənin
üzərinə düşəndə Əhrimənin gözləri qamaşır və o, oyanır. Yalnız
qaranlıqda yaşamağa alışmış Əhrimən bu zaman qəzəblənib, Ahura
Məzdanın yaratdığı obyektlər üzərinə hücuma keçdi. O, səmanı yardı,
suyu bulandırdı, yerin hamar səthini kələ-kötür hala saldı,
bitkini, buğanı və insanı susuz qoyub məhv etdi, odu tüstüyə
yoluxdurdu və nəticədə işıqlı və isti dünyanı qaranlığa və soyuğa
qərq edərək, öz xoşladığı vəziyyətə saldı. Bunu görən Ahura Məzda
dünyanı hərəkətə gətirir: günəş dövr etməyə, gecə ilə gündüz
əvəzlənməyə, buzlar əriməyə, sular axmağa başlayır. Bitki, buğa və
insan da isti günəş hərarətinin təsirindən canlanırlar. Bitkinin
toxumlarından bütün başqa bitkilər, buğanınkından bütün heyvanlar,
ilk insandan isə insan nəsli törəyir. Bütün bu hadisələrin "baş
verdiyi" gün isə insanlar tərəfindən "Ahura Məzda bayramı"adı
altında qeyd edilməyə başlanır. Ancaq islamın qəbulundan sonra
"Ahura Məzda" adı yasaq edildiyindən bayrama "Novruz" ("Yeni gün")
adı verilir.
Əhrimən isə öz mübarizəsini davam etdirir və şər əməllərdə ona
kömək etmək məqsədilə divləri (yeddi şər ruhu; onların adlarının
mənası belədir: yalan, düşgünlük, təkəbbür, ölüm, qərəz, qorxaqlıq)
və cadugərləri yaradır. Buna cavab olaraq Ahura Məzda yaratdığı
yeddi ünsürü qorumaq üçün Spentə Məinyudan əlavə, daha altı "Ölməz
Müqəddəsi" ("Ameşa Spentə"ni) yaradır. Bunlar səmanın qoruyucu ruhu
olan Şəhrivər ("həqiqət" mənasını verir), suyun qoruyucusu Xordad
(bitginlik, kamillik), yerin müdafiəçisi Spentə Armanti (mərhəmət,
şəfqət), bitkinin qoruyucusu Əmordad (əbədilik), mal-qaranın
qoruyucusu Bəhmən (xoş niyyət), odun (atəşin) qoruyucusu Ordibehişt
(güc, qüdrət) ruhlarından ibarət idilər. İnsanın himayəçisi isə
Spentə Məinyu idi (bəzən o, Ahura Məzda ilə eyniləşdirilir).
Zərdüştilikdə bunlar işıq, xeyir, yaxşılıq qüvvələri hesab edilir.
Zərdüşt dünyada baş verən bütün hadisələri və təbiətdə mövcud olan
qüvvələri "yaxşı" və "pis" kimi iki qrupa bölür. O, "yaxşı"ya və
"pis"ə belə tərif verir: o şeylər ki, insanları xoşbəxtliyə və
şadlığa doğru aparır, onlar yaxşıdır. O şeylər ki, insanların
firavanlığa və şənliyə doğru irəliləməsini əngəlləyir, onlar
pisdir. Ahura Məzda insanları xoşbəxtliyə və sevincə səsləyir, ona
görə də insanlar daima yaxşı işlərlə məşğul olmalı, ətrafındakılara
xeyirxahlıqla yanaşmalı və kömək etməli, onları əhatə edən təbiəti
də abadlaşdırmağa çalışmalıdırlar. Ahura Məzdanın yaratdığı səma,
su, yer, od, heyvan və bitkilər də xeyir qüvvələrə aiddir. İnsanlar
könüllü surətdə seçim etməlidirlər: kim istəsə xeyir, kim istəsə
şər qüvvələrin tərəfini tuta bilər. Həyata təhlükə törədən,
qayda-qanunları pozan, xaos yaradan hər şey isə əbədi qaranlıqda
yaşayan və Ahura Məzdanın əbədi düşməni olan Əhrimənə və onun
köməkçilərinə mənsubdur.
Bir-birinə qarşı dayanan bu iki xeyir və şər qüvvəsi maddi
formaya malik deyildir, ancaq onlar hər yerdə mövcuddur və daima
mübarizə aparırlar. Zərdüştə görə, dünyada baş verən hər bir hadisə
bu iki qüvvənin mübarizəsinin nəticəsi kimi ortaya çıxır. Bütün xoş
və yaxşı şeylər – işıq, isti yay, ümumiyyətlə, həyat xeyir qüvvələr
tərəfindən yaradılıb. Xəstəlik, ölüm, zəlzələ, soyuq qış,
zərərverici həşəratlar və heyvanlar, bir sözlə, insana və təbiətə
zərər vuran bütün şeylər isə şər qüvvələrin əməllərinin
nəticəsidir.
Zərdüştilik dininin əsas qanunları olduqca humanist və
sülhpərvər səciyyə daşıyır. Onlar insanları şər qüvvələrlə mübarizə
aparmağa, öz zəhməti ilə yaşamağa, xeyirxahlığa və ədalətli olmağa
çağırır. İnsanın niyyəti, əməli və sözləri üst-üstə düşməli və
xeyirə xidmət etməlidir. Başqa dinlərə sitayiş edənləri təqib etmək
də bu dində qadağan idi.
İlk peyğəmbərlik dinini yaradan Zərdüşt ilk dəfə olaraq insanın
qurban verilməsini tənqid etmiş, qadınlarla kişilərin hüquqlarını
bərabərləşdirmişdir. Halal zəhməti ilə yaşamaq, valideynlərinin və
uşaqlarının qayğısına qalmaq, həmçinin Novruz və digər bayramları
şən və təntənəli keçirmək zərdüştilik dinində insanların tanrı
qarşısındakı ən müqəddəs vəzifələrindən biri sayılırdı. Belə hesab
edilirdi ki, Novruzu insanlar nə qədər çox şən və fərəhli
keçirərlərsə, o qədər də tez onlar şər qüvvələrin təmsilçisi olan
qışa, şaxtaya qalib gəlib, istinin, yazın, bərəkətin gəlməsini
asanlaşdırarlar. Zərdüştilik təlimində təbiətdə olan bütün qüvvələr
və varlıqlar Ahura Məzda ilə Əhrimənin başçılıq etdikləri iki
dəstəyə – xeyir və şər qruplarına bölündüyünə görə qış da şər
qüvvələrə, yay isə xeyir qüvvələrə mənsub edilirdi. Bunu da qeyd
etmək lazımdır ki, Zərdüştün zamanında il yalnız iki fəsilə – qış
və yay fəsillərinə bölünürdü.
Beləliklə, Novruz bayramı, əsasən, iki mühüm funksiyanı yerinə
yetirirdi: birinci, cari zamanda qışın, soyuq və şaxtanın təmsil
etdikləri şər qüvvələri məğlub edərək, onların qovulmasını təmin
edir, ikincisi isə Ahura Məzdanın dünyanı hərəkətə gətirməklə
Əhrimən üzərindəki ilkin qələbəsini yenidən yaşadaraq, dünyanın
yaranışını, ölmüş təbiətin yenidən canlanmasını simvolizə edirdi.
Belə hesab edilirdi ki, xeyir qüvvələrinin şər qüvvələr üzərində
qələbə çalmasını təmin etmək və bu işdə yerdəki insanlara yardım
göstərmək məqsədilə səmadakı xeyir ruhları, yəni yeddi "ölməz,
müqəddəs ruh", həmçinin vəfat etmiş mömin insanların ruhları
Novruzdan bir neçə gün əvvəl yerə enirlər. Səmadan gələcək
qonaqları yaxşı qəbul etmək üçün Novruzdan 10-15 gün qabaqdan
başlayaraq ev-eşik, həyət-baca təmizlənib sahmana salınmalı, yeni
və təmiz geyim paltarları hazırlanmalı və digər tədbirlər görülməli
idi.
Novruzdan əvvəl keçirilən çərşənbə mərasimləri də məhz yeddi
spentə ilə (yeddi müqəddəs ruhla) bağlıdır. İlin ayrı-ayrı
aylarında (yazda və payızda baş verən gecə-gündüz bərabərliyi,
yayda və qışda baş verən gündönümü hadisələri, ən uzun gün və ən
uzun gecə zamanı) onların şərəfinə böyük bayramlar keçirilirdi.
İlin sonunda isə onlar çərşənbə günləri vasitəsi ilə yad
edilirdilər. Çünki zərdüştilik təliminə əsasən, Ahura Məzdanın
yaratdığı işıqlı dünya 12 sütun üzərində dayanır. Əhrimənin
yaratdığı şər qüvvələr bu sütunları yıxmaq və işıqlı dünyanı məhv
etmək üçün daima mübarizə aparırlar. Qışda onların fəallığı daha da
artır və az qalır ki, onlar sütunları laxladıb yıxsınlar. Məhz bu
zaman insanlar hər çərşənbə günü (zərdüştilikdə çərşənbə günləri
ruhlarla ünsiyyət günü hesab edilir) bir "müqəddəs ruh"a müraciət
etməklə, onlardan kömək istəyirlər. Axır çərşənbə günü isə
"müqəddəs ruhlar" dünyasını dəyişmiş mömin insanların ruhları ilə
birlikdə yerə çatırlar. Beləliklə, bütün imkanlarını səfərbər edən
xeyir qüvvələri ilin sonunda toparlanaraq, Novruz axşamı şər
qüvvələr üzərində növbəti qələbə çalır və şər qüvvələri, qışı,
qoyuğu və qaranlığı yer üzündən uzaqlaşdırırlar. İnsanlar isə bu
mübarizədə xeyir qüvvələrinə öz xeyirxah əməlləri, xoş niyyətləri,
gözəl sözləri, sevinc və nikbinlikləri ilə kömək edirlər.
"Səma elçiləri"nin qarşılanması mərasimi "axır çərşənbə" və ya
"ilaxır bayramı" adlandırılan günün axşamı baş verirdi. Həmin axşam
hamı, hətta kasıb adamlar belə, bütün imkanlarından istifadə edərək
yaxşı bayram süfrəsi düzəltməli idi. Xəstə və imkansız ailələrə isə
qohum-qonşuları "bayram payı" göndərirdi. Ruhların razı qalması
üçün bütün tədbirlər görülürdü. Ruhların xoşuna gəlsin deyə, bayram
axşamı hamı xoş sözlər danışmalı, küsülü adamlar barışmalı,
borclular öz borclarını ödəməli idilər. İlaxır çərşənbəsi müqəddəs
gün sayıldığına görə hesab edilirdi ki, həmin gün edilən niyyətlər
də düz çıxacaqdır.
Axşam qaranlıq düşən zaman "səma qonaqları"nın qarşılanması
mərasimi başlanırdı. Evlərin damlarında və digər hündür yerlərdə
tonqallar qalanır, göyə yanan şarlar atılırdı. Bütün bunlar bir
tərəfdən insanların şər qüvvələr – qış, soyuq və qaranlıqla
mübarizəyə başlamasını göstərir, digər tərəfdən isə "qonaqlar"ın
təntənəli qarşılanmasına xidmət edirdi. Əcdadların ruhlarının öz
evlərini və qohumlarını tanıyıb, onlara tez yaxınlaşması üçün
insanlar tonqallar üzərindən tullanırdılar. Ruhlar keçmiş evlərinə
"çatandan" sonra isə qonaqlıq başlayırdı. Ruhların əvəzindən xüsusi
təlim görmüş insanlar evlərin bacalarından və ya qapılardan torba
ataraq, yemək istəyirdilər (indi həmin funksiyanı uşaqlar yerinə
yetirir). Ev sahibləri isə ən yaxşı yeməklərdən seçib, torbaya
qoyurdular.
Novruz bayramını qeyd edən bəzi xalqlarda, xüsusilə də farslarda
"həft sin süfrəsi" deyilən bir anlayış da vardır. "Həft sin" farsca
"yeddi se", yəni 7 "se" hərfi deməkdir. Bu 7 "se" anlayışının
həqiqi mənası çoxdan unudulduğundan "həft sin süfrəsi"nə qoyulan və
adları "s" hərfi ilə başlanan yeddi məmulatın səciyyəsi də indi
formalist xarakter almışdır. Hər bir tədqiqatçı da onlara
özünəməxsus rəmzlər verir. Həm də müxtəlif xalqlar süfrəyə öz
dillərində "se" hərfi ilə başlayan məmulatlar qoyduğundan bu
məmulatların çeşidi də fərqlənir. Əfqanıstanda isə buna "həft
meyvə" deyilir və süfrəyə ya yeddi müxtəlif meyvə və ya onların
qurusu qoyulur, ya da onların qarışığından düzəldilən qaynadılmış
meyvə suyu gətirilir. Farslarda isə süfrəyə "7 sin" nemətləri kimi,
əsasən, aşağıdakı məmulatlar əlavə edilir: alma (sib), səbzə
(buğda, arpa və ya mərcimək cücərtisindən əmələ gələn yaşıl ot),
sirkə, yabanı zeytun (senced), sikkə pul, səmənu (buğda cücərtisi
şirəsinin un və şəkərlə qarışığından hazırlanan yemək; özbəklər
buna "sumalak" deyirlər) və sarımsaq (sir). Bunlara aşağıdakı rəmzi
mənalar verilir: alma gözəlliyin, səbzə yenidən canlanmanın, sirkə
uzunömürlüyün və dözümlüyün, yabanı zeytun məhəbbətin, sikkə
var-dövlətin, səmənu həyat enerjisinin, sarımsaq sağlamlığın rəmzi
hesab edilir. Göründüyü kimi, farslar cücərmiş buğdalardan alınan
şirədən hazırlanan halvaya "səmənu" deyirlər. Bizim başa düşdüyümüz
mənadakı səmənini isə onlar "səbzə" adlandırırlar. İranda və
Əfqanıstanda həmçinin qonaqların qarşısına qoyulan xonçaya
bir-birinə qarışdırılmış halda qovurulmuş qovun və ya balqabaq
toxumları, noxud, badam, qarğıdalı, yerfındığı, püstə və kişmiş
yığılır və buna "acil" deyilir.
Bu deyilənlərdən də aydın görünür ki, "həft sin" anlayışına
verilən mənalar xeyli dərəcədə formalist səciyyə daşıyır. Bizə görə
"həft sin" anlayışı da yuxarıda göstərilən "yeddi müqəddəs ruh"
(həft spentə) anlayışı ilə bağlı ola bilər. Görünür, islamın
qəbulundan əvvəl süfrəyə onların şərəfinə və qoruduqları yeddi
obyektlə (ünsürlə) bağlı olan əşyalar qoyulurmuş. İslamın
qəbulundan sonra isə digər dinə mənsub ruhların (mələklərin) yad
edilməsi qadağan edildiyindən "yeddi spentə" anlayışı "yeddi sin"
anlayışı ilə əvəz edilmişdir. Əsrlər keçdikcə həmin spentələrə
təşəkkür əlaməti olaraq süfrəyə qoyulan əşyalar unudulduğundan,
onları "s" hərfi ilə başlayan yeddi məmulat əvəz etmişdir.
Bəzi İran tədqiqatçıları belə hesab edirlər ki, islamın qəbuluna
qədər süfrəyə "şin" hərfi ("şe" hərfi) ilə başlayan yeddi əşya
qoyulurmuş: şəkər, şərbət, şirni, şam, şanə (daraq), şir (süd) və
şərab. Onların fikrincə müsəlmanlara şərab içmək qadağan olunduğuna
görə sonradan "şin" hərfi "sin" hərfi ilə əvəz edilmişdir. Ancaq bu
iddia da "şərab" sözünü bu siyahıya daxil etmək naminə irəli
sürülmüş əsassız bir mülahizədir. "Həft sin" süfrəsi də Novruzdan
əvvəl keçirilən çərşənbə mərasimləri kimi, 7 spentədən kömək
istəmək və onlara təşəkkür etmək məqsədilə düzəldilən mərasim
olmuşdur.
Zərdüştilik dininə sadiqliyini saxlamış bəzi kiçik dini qruplar
isə (İranda, Hindistanda) süfrə üzərinə "Avesta" kitabını, ayna,
şam, yanarkən xoş iy, ətirli tüstü verən bitkilərin yandırılması
üçün soba, müxtəlif rənglərlə bəzədilmiş yumurtalar, içərisində su
və xırda balıq olan şüşə qab və s. əşyalar qoyurlar. Novruz gecəsi
balığın (bəzən də balıq əvəzinə qoyulan yarpağın) tərpənib, suyu
ləpələndirməsi köhnə ilin təhvil olması, yeni ilin başlanğıcı hesab
edilir.
Yuxarıda biz gördük ki, Ahura Məzda dünyanı yeddi obyektdən
ibarət yaratmışdır ki, bunların da sonuncusu günəş, yəni od
olmuşdur. Məhz günəşin istisi, hərarəti nəticəsində digər obyektlər
də cana gələrək, canlı dünyanı təşkil etmişlər. Ona görə də Novruz
canlı dünyanın ilk günü olmaqla yanaşı, həm də odun (günəşin)
şərəfinə keçirilən bayramdır. Ancaq artıq qeyd edildiyi kimi, Ahura
Məzda oddan əvvəl daha altı obyekt də yaratmışdır ki, onlar da
Novruzdan əvvəl gələn çərşənbə günlərində qeyd edilir. Təbiidir ki,
burada çoxları, xüsusilə də gənc nəslin nümayəndələri təəccüblənə
bilərlər ki, axı biz Novruzdan əvvəl dörd çərşənbə mərasimi qeyd
edirik. Təəssüflə deməliyik ki, bu, bizdə 1980-ci illərdə baş
vermiş xoşagəlməz bir səhvin nəticəsidir. Həmin səhv isə belə baş
vermişdir.
Məlumdur ki, Sovet hakimiyyəti dövründə Azərbaycanda Novruz
yalnız ailə bayramı səviyyəsində keçirilirdi. Ancaq 1980-ci ilin
ortalarından, yəni "yenidənqurma" siyasəti başlayandan sonra ölkədə
siyasi ab-hava dəyişdi və bu bayramın rəsmi səviyyədə keçirilməsinə
şərait yarandı. O zamana qədər el arasında çərşənbə mərasimləri həm
adlarına görə, həm də say baxımından bir-birindən fərqlənirdi. Belə
ki, bəzi rayonlarda beş, bəzilərində isə altı çərşənbə günü qeyd
edilirdi. Ən çox "yalançı çərşənbə", "əzəl çərşənbə", "müjdəçi
çərşənbə", "gül çərşənbə", "kül çərşənbə" və "ilaxır çərşənbəsi"
adlarından istifadə edilirdi. Bayramın rəsmi səviyyədə keçirilməsi
üçün çərşənbələri sistemləşdirmək və dəqiqləşdirmək zərurəti ortaya
çıxdı. O zaman Novruzla bağlı olan qədim mənbələrin Azərbaycanda
öyrənilməməsi səbəbi üzündən bizim araşdırıcılar mexaniki surətdə
farsların çərşənbə günlərini götürmüşlər. Farslarda qeyd edilən
dörd çərşənbə günü və dörd ünsür isə (torpaq, yel, su, od)
zərdüştiliyə yox, farslarda hələ Novruzdan əvvəl də mövcud olmuş
qədim Mitra dininə mənsub olmuşdur. Çünki farslar düşmənləri
saydıqları saklar arasında yaranmış zərdüştiliyi yalnız Sasanilər
dövründə, daha dəqiq desək, VI əsrdə (İranda yayılmaqda olan
xristian dini ilə mübarizə vasitəsi kimi) rəsmi din kimi qəbul
etməyə məcbur olmuşlar (bu barədə ətraflı bax: K.Hüseynoğlu.
Novruz, yoxsa Mitra bayramı? "Kredo" qəzeti, 9 oktyabr və 16
oktyabr 2015). Azərbaycanda isə bu bayram hələ Zərdüştün
zamanından, yəni e.ə. VI əsrdən maqlar tərəfindən rəsmi olaraq qeyd
edilirdi və Azərbaycan zərdüştiliyin mərkəzi sayılırdı. Sasanilər
VI əsrdə zərdüştiliyi qəbul edərkən özlərinin qədim Mitra bayramını
da Novruza qarışdırmış və o cümlədən yaranış barədə oradakı Mitra
dininə mənsub dörd ünsürü də (su, yel, torpaq, od) Novruza daxil
etmişlər. Halbuki yuxarıda biz gördük ki, zərdüştilik təlimində
dünya yeddi ünsürdən ibarətdir və bizim əcdadlarımız da 2500 il
ərzində öz bayramlarında məhz onları qeyd etmişlər. Onların xalq
arasında qarışıq halda işlədilən adlarını isə 1980-ci illərdə belə
dəqiqləşdirmək lazım idi: səma çərşənbəsi, su çərşənbəsi, torpaq
çərşənbəsi, gül çərşənbəsi (bitki ünsürünü bildirir), kəl
çərşənbəsi (heyvanları bildirir) və ilaxır çərşənbəsi (insanın
yaranışını və ruhları ehtiva edir). "Od" ünsürü isə zərdüştilikdə
Novruz günü qeyd edilir. Ümumiyyətlə, hal-hazırda Novruz bayramı
otuzdan çox xalq tərəfindən qeyd edilsə də, onun ənənələri ən güclü
və düzgün şəkildə məhz Azərbaycanda yaşamaqdadır. Buna nümunə kimi
bizim Novruz mərasimlərinin başlıca atributlarından olan
"Kosa-kosa" tamaşasını göstərmək olar. Bu tamaşa yalnız Azərbaycan
Novruzuna mənsubdur. Onun indi göstərilən variantında Kosa ilə
Keçəl sanki zarafatlaşırlar. Ancaq tamaşanın qədim formasında onlar
bir-biri ilə mübarizə aparırdılar. Tamaşanın Cənubi Azərbaycanda
mövcud olan variantlarından birində qara paltar geyinmiş Keçəl
qışın, qaranlığın, şər qüvvələrin simvoludur. Keçi dərisindən kürk
geyinmiş Kosa isə yayı, istini, bərəkəti və işıqlı qüvvələri təmsil
edir. Əlində qara bayraq fırladan Keçəl müxtəlif qorxunc hərəkətlər
edərək sanki uçur. Bununla da o, dünyada öz hökmranlığını göstərmək
istəyir. Soyuqdan donan Kosa isə ətrafdakı odun parçalarını bir
yerə toplayaraq, tonqal qalamaq istəyir. Keçəl hər vəchlə ona mane
olmağa çalışır. Ancaq, nəhayət, Kosa tonqalı alovlandıra bilir. Şər
qüvvələr işıqdan, oddan qorxduqlarına görə Keçəl qaçıb yaxınlıqdakı
divarın arxasında gizlənir. Kosa gedib onu vurub "öldürür" və
əlindəki qara bayrağı da alıb tonqalın üstünə ataraq yandırır.
Ətrafdakı insanlar da tonqalın başına toplanaraq, isinməyə və
şənlənməyə başlayırlar.
Bu tamaşa qədim zamanlar Novruz axşamı keçirilirdi. Novruzun
səhəri günü isə möbidlər (kahinlər) artıq şər qüvvələrin
qovulmasını və buna görə də ruhların qayıdıb getməsini elan
edirdilər. Bundan sonra camaat daha sərbəst və rahat şəkildə bayram
şənliklərini davam etdirir, bir-birlərinə hədiyyələr aparır, təbrik
edirdilər. Müxtəlif idman yarışları (kəndirbazlıq, çovqan oyunu, at
çapmaq, ox atmaq) və digər oyunlar (yumurta döyüşdürmək, təlxək
oyunları, xoruz döyüşü və s.) keçirilirdi. Mahnı, musiqi və rəqs də
Novruz mərasimlərində mühüm yer tuturdu.
Novruza xüsusi rövnəq verən amillərdən biri, bəlkə də başlıcası
onun baharın gəlişi, gecə-gündüz bərabərliyi günündə qeyd
edilməsidir. Bu baxımdan Novruz təkcə insanların deyil, bütün
təbiətin, daha dəqiq desək, yerin şimal yarımkürəsindəki bütün
canlıların bayramıdır: 20 və ya 21 martda günəş ekvator xəttini
keçərək cənub yarımkürəsindən şimal yarımkürəsinə qədəm qoyur. Bu
zaman şimal yarımkürəsində bahar, cənub yarımkürəsində isə payız
fəsli başlanır. Novruz həm də elmdə qəbul edilmiş tropik ilin
başlanğıcı ilə üst-üstə düşür. Tropik il təqribən 365, 2422 günəş
sutkası, Qriqorian təqvimi isə 365, 2425 günəş sutkası təşkil
etdiyindən gecə-gündüz bərabərliyi, yəni Novruzun dəqiq gəlişi
sutkanın müxtəlif vaxtlarına düşür. Bu zaman yaranan fərq hər il
toplanaraq, nəhayət, gün (sutka) fərqinə də gətirib çıxarır. Belə
ki, XXI əsrdə Novruzun 21 mart tarixinə düşən sonuncu gəlişi
2007-ci ildə olmuşdur. Bundan sonra isə XXI əsrdə yaz gecə-gündüz
bərabərliyi 20 mart və 19 mart tarixlərinə düşəcəkdir.
BMT və YUNESKO tərəfindən beynəlxalq bayram elan edilmiş Novruz
hal-hazırda dünyanın bir çox ölkələrində, o cümlədən Azərbaycanda,
Əfqanıstanda, İranda, Albaniyada, Bosniya və Herseqovinada,
Hindistanda, Qazaxıstanda, Özbəkistanda, Tacikistanda,
Türkmənistanda, Çində (uyğurlar), Monqolustanda, Pakistanda,
Tatarıstanda, Başqırdıstanda, Dağıstanda, Gürcüstanda
(azərbaycanlılar), Türkiyədə, İraqda (kürdlər) və b. ölkələrdə 400
milyona yaxın insan tərəfindən bayram edilir. Ancaq bir çox orta
əsr mənbələrində də deyildiyi kimi, Novruz ənənələri tarix boyu
daha geniş və təmtəraqlı şəkildə məhz Azərbaycanda keçirilmişdir.
Novruzun Azərbaycanda 2500 illik tarixi vardır. Zərdüştün ən yaxın
silahdaşlarından olan Camaspa (Cəmşid) hələ o zaman Azərbaycana
gələrək, burada zərdüştiliyin maqlar tərəfindən qəbul edilməsinə
nail olmuşdur. Ona görə də Novruz ənənələri azərbaycanlıların
dünyagörüşü və ümumbəşəri dəyərləri ilə sıx bağlıdır. Bu səbəbdən
də Novruzu öz əcdadlarımızın adət-ənənələrinə uyğun surətdə və şən
keçirmək hər bir azərbaycanlının borcudur. Novruz ənənələrinə
əsasən, yeni ilin ilk günü (Zərdüştilik təqvimi ilə 1 fərvərdin),
yəni Novruz bayramı nə qədər şən və təmtəraqlı keçirilərsə, həmin
il də o qədər bərəkətli olacaq və xoş keçəcəkdir.