Axar.az filologiya elmləri doktoru, professor Tərlan
Quliyevin "Ədəbiyyat tariximizin ilk sufi qəhrəmanı" adlı yazısını
təqdim edir:
Əvvəli
burada
Beləliklə, gördüyümüz kimi, "Qanlı qoca oğlu Qanturalı" boyu öz
dini ifadələri, terminləri ilə bütün boylardan daha zəngindir.
Doğrudur, biz bu zənginliyi bir də "Qam Börənin oğlu Bamsı Beyrək"
boyunda görürük. Lakin "Bamsı Beyrək" boyunda gördüyümüz bu dini
xüsusiyyətlər, qeyd etdiyimiz kimi, daha çox Dədə Qorqud obrazı ilə
bağlıdır. Bu mənada, dastanda Qanturalı ilə tay-tuş olan cavanlar
sırasında Beyrək obrazının bəzi xüsusiyyətlərini çıxmaq şərtilə,
Qanturalı kimi dinlə bağlı olan demək olar ki, ikinci obraz yoxdur.
Doğrudur, yenə elə "Qam Börənin oğlu Bamsı Beyrək" boyunda Dəli
Qarçarın dilindən iki dəfə "Allah eşqinə" kəlməsi səslənsə də, bu,
yenə də məsələni həll etmir, Dəli Qarçarı dinin daçıyıcısı olmaq
baxımından Qanturalıya yaxınlaşdırmır. Dastanda təsvir olunan gənc
Oğuz qəhrəmanlarının obrazlarına baxsaq, onların heç birinin
Qanturalı qədər islam dini ilə bağlı olduğunu görmürük.
Beləliklə, "Qanlı qoca oğlı Qanturalı" boyuna nəzər saldıqda,
boyun gənc qəhrəmanı Qanturalının Sarı donlu Selcan Xatun eşqinə
dörd dəfə "Hu" dediyini görürük: "Qanturalı Sarı tonlu qız eşqinə
bir "hu!" dedi. "Mərə, buğanızı qoyu verin, gəlsün!", "Sarı tonlu
qız eşqinə bir "hu!" – dedi, Qanturalı: "Mərə kafər, aslanını qoy –
ver gəlsün!", "Sarı tonlu qız eşqinə bir "hu!" dedi. Qanturalı uru
turdı. Aydır: "Mərə, mən bu dəvənin burnına yapışcaq, ol qız sözilə
yapışdı, - deərlər..." – dedi", "Sarı tonlı qız eşqinə bir "hu!" –
dedi. Qanturalı adı görklü Məhəmmədə salavat gətürdi".
Ərəb dilinin qrammatikasına görə "Hu" – (huvə) ərəb dilində
üçüncü şəxsin təkini bildirən əvəzlikdir. İlk sufi mənbələrində isə
sufilərin cəm halını, məqamını – insanın xatirini, nəfs və
diqqətini pozan bütün amillərin götürülməsi, qəlbin və diqqətin
ancaq haqda cəmlənməsi, hər şeyin fani, haqqın isə baqi olması
halını yaşayan salikin tövhid anlayışını ifadə etmək məqsədilə "Hu
bila Hu" – "Ondan başqa O" söylədiyi ifadəsi içərisində işlənən
kəlmədir (Nəsib Göyüşov). İbn əl-Ərəbiyə görə, "Hu", Allahın heç
bir varlığın müşahidə etmədiyi mütləq qeyb və sirr olan zatına
işarədir. "Hu", bəzi mütəsəvvüflərin varlıq mərtəbələrini "lahut",
"cəbərut", "mələkut" və "nasut" mərtəbələri şəklində sıraladıqları
sırada ilk mərtəbə olan "lahut" mərtəbəsidir. Bu mərtəbə, Allahın
bütün ad və sifətlərinin batin və həqiqət olan mərtəbəsidir.
Eyni zamanda, bəzi sufilərə görə, Allah sözündəki "əlif" və
"lam" hərfi tərif hərfidir. "Lam" hərfinin təşdidli olması, yəni
iki dəfə tələffüz edilməsi isə tərifi qüvvətləndirmək üçündür.
Nəticədə, Allah sözünün əsli "he" (h) hərfidir. Buna görə də, bütün
canlıların alıb-verdikləri hər nəfəsdə Allahın adı olan "he" səsi
vardır. Bu mənada, alınan hər nəfəsdəki "he"nin qaynağı qəlb,
verilən hər nəfəsdəki "he"nin qaynağı isə ərşdir. "Hu" kəlməsindəki
"vav" (u) isə ruhun adıdır.
Sufi ədəbiyyatın verdiyi məlumata görə, ilk sufilər
kəlmeyi-tohidi, yəni "La ilahə illəllah"ı söyləməklə Allah-taalanı
zikr edib, həmin mənanı ifadə edən "Hu" kəlməsi isə təriqətlər
meydana çıxdıqdan sonra yaranıb. Sufilərə görə, zikrlərin ən
fəzilətlisi Allah-taalanı O-ndan bir şey istəməmək anlayışıyla
ifadə edən sözlə zikr etməkdir. Buna görə də Allah-taalanın zatı
adı olan və heç bir tələb mənası daşımayan "Hu" kəlməsi sufilər
tərəfindən ən fəzilətli zikr kimi qəbul edilib. Həzrəti Əlinin də
Allah-taalanı ən çox - "Ya Hu, Ya mən Hu, La ilahə illa Hu" sözləri
ilə zikr etdiyi məlumdur. Bundan onun səbəbini soruşduqda, onun
"Hu"nun "ismi-əzəm" olduğu dediyi rəvayət edilir. Qəzzali də "La
ilahə illəllah"ın ümumi camaatın, "La ilahə illa Hu"nun isə xüsusi
insanların tövhidi olduğunu söyləmişdir. Sufilərin qənaətinə görə,
Allah-taalanı hər hansı bir adla zikr edən zaman ondan müəyyən şey
tələb edilir. Məsələn, "Kərim" adıyla səxavətlilik, hörmət,
yaxşılıq, ehsan, "Şafi" adıyla isə şəfa, sağlamlıq umulur və s.
Lakin bu adlar sırasında yalnız "Hu" adı Allah-taaladan heç bir şey
ummadan, ancaq O-nun zatını nəzərdə tutur. Sufilərə görə, bu, onlar
tərəfindən edilmiş ən kamil kəşfdir (İslam ensiklopediyası).
Beləliklə, gördüyümüz kimi, Qanturalı da Allah-taalanın başqa
adlarını çəkməyərək, sadəcə olaraq, dörd dəfə "Hu" deyib meydana
girir. Bu isə o deməkdir ki, Qanturalı ən çətin döyüşlərə,
ölüm-dirim mübarizəsinə girərkən belə, sufilər kimi, Allah-taaladan
heç nə ummur, sadəcə olaraq, onun zatına, onun sevgisinə sığınır.
Allah-taalaya olan bu sevgi isə əgər belə demək mümkünsə,
Qanturalıya görə, Selcan Xatunun timsalında, onun surətində təcəlli
edir. Belə ki, Qanturalı hər dəfə döyüşə girərkən, dostları onu
öyüb "Sarı tonlu Selcan Xatun köşkdən baqar, Kimə baqsa, eşqilə oda
yaqar!" söyləyərək, Selcan Xatunun eşqinə döyüşə həvəsləndirirlər.
Sufilərə görə isə eşqin özünəməxsus təlimi, nəzəriyyəsi, şərhi
var.
Sufilərə görə, hədisi-qüdsidə rəvayət edilən və təsəvvüf
aləmində böyük yer tutan "Mən gizli bir xəzinə idim, bilinməyi
istədim və bu üzdən aləmi yaratdım" anlamındakı cümlədə keçən
"bilinməkdə" məqsəd mərifət, "istəməkdən" məqsəd də məhəbbət, yəni
eşq olduğu bildirilir. Sufilərə görə, Allahın sevgi ilə təcəlli
etməsindən aləm meydana gəlib. Bu ilk təcəlliyə
"Həqiqəti-Məhəmmədiyyə" də deyilir. Aləmin var olma səbəbi
Həzrəti-Məhəmməd həqiqəti, yəni Allahın ona olan əzəli eşqidir.
Buna görə də həzrəti-peyğəmbərə "Həbibullah" və "Məhbubi-kibriya"
da deyiblər. Həllacdan gələn və sonrakı sufilərdə gözəl ifadəsini
tapan bu nəzəriyyə, daha sonra eşq mövzusunu işləyən sufilərin
çıxış nöqtəsi olub, bütün sufilər eşq mövzusundakı görüşlərini bu
dairə ətrafında genişləndiriblər. Bu görüşə görə, aləm eşqdən
yarandığı üçün aləmdəki hər zərrədə eşqin izini və təzahürünü
görmək mümkündür. Təsəvvüfdəki hər şeyi əhatə edən küllü, ümumi və
xüsusi eşqə buradan yanaşılıb. Sufilər, əsasən, eşqin beş növündən
bəhs ediblər: Bəhimi (heyvani), təbii, ruhani, əqli, ilahi eşq.
Bəhimi eşq əyyaş, günahkar və alçaq kimsələrin bildikləri,
nəfsi-əmmarənin əsiri olan, əslində həva və həvəsdən ibarət olan
aşiqlərin eşqidir. Bu, şəhvət və nəfsi arzuların eşqidir. Ağıl
(məqul) və şəriət (məşru) çərçivəsində olmayan bəhimi eşq pis və
günah sayılır. Təbii eşq isə ünsürlərdəki lətafətdən hasil olan
maddi və cismani bir eşq olub, ağlın və elmin hakimiyyətində olmasa
pisdir. Ruhani eşq isə xüsusi adamlarda olan maddi və mənəvi
gözəlliklərə qarşı duyulan eşqdir. Belə bir eşqə tutulan kimsə
özünü şəhvətdən qorusa, bu eşq onu ariflər dərəcəsinə yüksəldə
bilər. Məlaküt aləminə çıxmaq üçün nərdivan vəzifəsi daşıyan bu
eşq, məqbul sayılır. Əqli eşq isə məlaküt aləmində təcəlli edən
gözəllikləri tamaşadan hasil olur. İlahi eşqə buradan keçilir.
İlahi eşq, eşqlərin ən yüksəyidir. Sufilər məqbul və məşru
çərçivədə qalması şərtilə hər növ eşqi yaxşı sayır və birindən
digərinə keçə-keçə eşqlərin ən yüksəyi olan ilahi eşqə qovuşmaq
istəyirlər. Buna əngəl olduğu üçün sufilər şəhvət, arzular və
nəfsani istəklərin təsirində qalan eşqi pisləyirlər.
İbn əl-Ərəbiyə görə isə sevgi üç növdür. İlahi məhəbbət, ruhi
məhəbbət, təbii məhəbbət. Həm Allahın bizə olan sevgisinə, həm də
bizim ona olan sevgimizə ilahi məhəbbət deyilir. İlahi məhəbbət
Allahın əvvəlcə öz zatını, sonra isə bizi sevməsi deməkdir. Allahın
zatını sevməsi, eyni zamanda, özündən qıraqdakı varlıqları da
sevməsidir. Buna görə də, bütün varlıqlar elə əzəldən ilahi
məhəbbətə qovuşmuşlar. Bütün varlıqlar Allahın onlara olan
məhəbbətilə zühur edir və təcəlli surətilə meydana çıxır. Ona görə
də, hər növ sevgi hansı şəkil və surətdə görünürsə görünsün, ilk və
həqiqi qaynağı olan ilahi məhəbbətlə mütləq əlaqəlidir. Ruhani
sevgi, sevənin sevdiyi hər şeyi, sadəcə, sevgilisi üçün sevməsi və
sevgilisinin muradından başqa heç bir şey düşünməməsi, başqa sözlə,
aşiqin öz iradəsindən fani olaraq, məşuqun iradəsi ilə hərəkət
etməsidir. Eşqin qayəsi aşiqlə məşuqu zatları baxımından
birləşdirməkdir. Ortada Allahın gözəlliyinidən və ona duyulan
sevgidən başqa bir şey olmadığından, əslində Allahdan başqasını
sevmək də mümkün deyildir. Allahdan başqasını sevmək, gözəllərə və
gözəl şeylərə vurulmaq əslində Allahı sevməkdir. Çünki əşyada
təcəlli edən və özünü göstərən yeganə gözəllik onun
gözəlliyidir.
İbn Ərəbi insan sevgisini ilahi mənbəyə bağlayır. Ona görə dünya
gözəllikləri şəklində təcəlli edən Allah olduğu kimi, aşiqin
gözündən bu gözəllikləri seyr edən də Allahdır. Bütün sevən və
sevilənlərdə ilahi sevginin bir izini, əksini müşahidə edən arif,
eşq və məhəbbəti Allahın bir sifəti olaraq qəbul edir və bu sifətin
onun kimi sonsuz olduğunu bildirir (İslam ensiklopediyası).
Beləliklə, sufilər kimi, dörd dəfə "Hu" deyib Allah-taalanın
zatına, sevgisinə sığınan Qanturalının eşqini, sevgisini də bizə
elə gəlir ki, məhz bu kontekstdə, sufilərin eşq haqqında olan
təlimləri, nəzəriyyəsi əsasında şərh etmək mümkündür.
"Qanlı qoca oğlı Qanturalı" boyunda digər boyların heç birində
rast gəlmədiyimiz və Qanturalıdan başqa heç bir qəhrəmana aid
olmayan bir cümlə oxuyuruq: "Qanturalı cəmal və kəmal iyəsi yigit
idi." Bizə elə gəlir ki, məhz bu cümlə də dastanı yazıya alan
müəllifin və yaxud da katibin Qanturalını bir daha sufi qəhrəman
kimi təqdim etmək istəyindən irəli gəlir. Çünki Qanturalıya aid
edilən "cəmal" və "kəmal" sifətləri adi təyinlər olmayıb, sufi-dini
mühitdə işlənən ifadələrdir. Bu mənada, "cəmal" və "kəmal"
terminlərinin sufi təlimində özünəməxsus şərhləri vardır. Belə ki,
Qəzzaliyə görə, "qüsursuz və nöqsansız olmaq" mənasında həqiqi və
mütləq kamal Allaha xasdır. Ədalət və elm sifətləri kimi ilahi bir
sifət olan kamal sifətinə də sahib olması insan tərəfindən arzu
edilir. İnsan üçün həqiqi kamal Allahın zatı, sifətləri və feilləri
haqqında mərifət sahibi olmasıdır. "Camal"a gəldikdə isə, "camal"
Allahın lütf və rizasına dəlalət edən, ad və sifətlərini, O-nun
mütləq gözəlliyini ifadə etmək üçün işlədilən bir sufi terminidir.
Sufilərə görə, aləm bütün rəngarəngliyi ilə ilahi bir gözəlliyə
sahibdir. Başqa sözlə desək, aləmdəki gözəllik ilahi gözəlliyin
təcəllisindən ibarətdir. İbn əl Ərəbiyə görə, gözəl olan Allah,
aləmi öz surəti kimi yaratdığı üçün, aləm bütünlükdə gözəldir. Aləm
ilahi gözəllikləri əks etdirən bir ayna olduğundan, İbn əl Ərəbi
aləmi və ondakı gözəlliyi sevməyi layiq bilir. Gözəl olduğu üçün
Allahı sevənin, aləmi də sevməsi, eyni şəkildə, gözəl olan aləmi
sevənin, elə Allahı sevməsi öz-özlüyündə Allahın camal sifətini
aşkar etmiş olur (İslam ensiklopediyası). Bu mənada, bizcə,
dastanda "Qanturalı cəmal və kəmal iyəsi yigit idi" deyilməsi adi
sözlər olmayıb, Qanturalını məhz sufi qəhrəman kimi xarakterizə
edən, onun Allah-təalanın bütün digər sifətləri ilə bərabər "cəmal"
və "kəmal" sifətlərini də tanıyan, buna görə də onu bütün dastan
qəhrəmanlarından fərqləndirən, ona sufi xüsusiyyətlər verən
ifadələrdir. Məhz Qanturalıya verilən bu sifətlərin – sufilərə
məxsus "cəmal" və "kəmal" sifətlərinin davamıdır ki, daha sonra -
elə bu cümlədən sonra, dastanda, oxuyuruq: "Oğuzda dört yigit
niqabla gəzərdi. Biri Qanturalı, biri Qaraçəkür və oğlı Qırqqınuq
və Boz ayğırlu Beyrək". Bizə elə gəlir ki, "cəmal" və "kəmal"
yiyəsi olduqdan sonra Qanturalının Oğuzda niqabla gəzməsi tamamilə
təbiidir. Çünki əgər türk inancına görə niqab "cəmal" və "kəmal"
sahiblərini bədnəzərdən qorumağa xidmət edirsə, sufi təliminə görə
cəmalı, başqa sözlə desək, Allahın təcəlli edən gözəlliklərini
naməhrəmlərə göstərməkdən, ilahi gözəlliyin təcəllisini faş
etməkdən çəkindirir. Məhz dastanda da belə olur. Qanturalı üzündən
niqabını açan kimi Selcan xatun onun camalına aşiq olur: "Qanturalı
niqabın sərpdi. Qız köşkdən baqardı. Taraqlığı boşaldı, kedisi
mavıldı. Avsal olmış tana kibi ağzının suyı aqdı. Yanındağı qızlara
aydır: "Həq təala atamın könlinə rəhmət eləsə, kəbin kəsüb məni ol
yigidə versə. Bunın kibi yigit heyf ola ki, canvərlər əlində həlak
ola!"- dedi".
Doğrudur, dastanda daha üç nəfərin niqabla gəzdiyinin şahidi
oluruq. Bunlardan ikisinin - Qaraçəkür və oğlu Qırqqınuqun, sadəcə
olaraq, adları ilə tanış olsaq da, Beyrəyin niqabla gəzməsi barədə
bir-iki cümlə həcmində daha artıq məlumat alırıq: "Banıçiçək aydır:
" Mərə qızlar, bu yigit nə yigitdir?" Qızlar aydır: "Vallah,
sultanım, bu yigit yüzi niqablu yaxşı yigitdir. Bəg oğlu bəg imiş",
- dedilər. Banıçiçək aydır: "Hey, hey, dayələr, (babam) mana bən
səni yüzi niqablu Beyrəgə vermişəm, diərdi. Olmiya kim, bu ola.
Mərə, çağırın, xəbərləşəyim", - dedi. Çağırdılar, Beyrək gəldi.
Banıçiçək yaşmaqlandı". Doğrudur, bu cümlələrdən Beyrəyin də
niqabla gəzdiyi haqda məlumat alırıq. Amma Beyrəyin digər sufi və
yaxud da islami xüsusiyyətlər daşıdığı barədə bir o qədər də
ətraflı bilgi əldə etmirik. Bütövlükdə dastanda Beyrəyin başına
gələn əhvalatlardan, Beyrək haqqında nəql olunan hadisələrdən,
əslində, Beyrəyin də adi qəhrəmanlardan olmayıb, Oğuzda öz nüfuzuna
görə sayılıb-seçilən igidlərdən olduğu məlum olur. Buna görə də
Beyrəyin də niqabla gəzməsini məhz bu kontekstdə qəbul etmək olar.
Amma burada kiçik bir məsələyə də diqqət yetirməyi vacib bilirik.
Belə ki, Beyrək Banuçiçəyin yanına gələrkən, niqablı təsvir
olunursa, Banuçiçək onun qarşısına çıxarkən yaşmaqlanır. Bu isə o
deməkdir ki, Oğuz qəhrəmanları niqabla yaşmağın fərqini çox gözəl
anlayır. Deməli, yaşmaq sadə xalqın və yaxud da başqa sözlə desək,
türk inancının, abır-həyanın, ismətin atributudursa, niqab bir
qədər daha qəliz inancların, mürəkkəb halların, islamın, sufiliyin
atributudur. Beləliklə, gördüyümüz kimi, Beyrək nə qədər nüfuz
sahibi olub, eyni zamanda, niqabla gəzsə də, daşıdığı sufi
atributları baxımından Qanturalı ilə eyni səviyyədə dayanmır.
Qanturalı isə bütün xüsusiyyətləri ilə sufi qəhrəmandır. Yəni onun
niqabla gəzməsi, camal və kamal yiyəsi olması, Allah-taala
tərəfindən ona inayət edilməsi və nəhayət, sufilər kimi dörd dəfə
"Hu!" deyərək meydana atılması, onu tamamilə əsl sufi qəhrəman kimi
xarakterizə edir. Bu baxımdan Qanturalı, hətta dastanın mənəvi baş
qəhrəmanı olan, Allah-taala tərəfindən könlünə ilham edilən,
vilayət sahibi olan, ismi-əzəm duasını bilən Dədə Qorquddan da daha
artıq sufidir. Bütün bu dediklərimizi nəzərə alaraq, "Dədə Qorqud
kitabı"nın ədəbiyyat tariximizin başında durduğunu qəbul etsək,
daşıdığı sufi xüsusiyyətlərinə görə bu dastanın qəhrəmanlarından
biri olan Qanturalının da ədəbiyyat tariximizin ilk sufi qəhrəmanı
olduğunu inamla söyləmək olar.