Gürcüstanın eks-prezidenti, SSRİ-nin keçmiş xarici işlər
naziri Eduard Şevardnadzenin memuarında Azərbaycanla bağlı bir sıra
məqamlar var.
Axar.az qeyd olunan məqamların vacibliyini nəzərə alaraq sabiq
prezidentin qeydlərini təqdim edir:
Ordunun Əfqanıstandan çıxarılması
Sovet İttifaqının yeni daxili və xarici siyasəti köklü və
prinsipial dəyişikliklər tələb edirdi. Tezliklə həllini tapmalı və
dayandırılmalı olan müharibə - Əfqanıstan müharibəsi idi. O, bir
çox ölkələrin daxilində və xaricində böyük narazılıqlara səbəb
olurdu.
1985-ci ilin axırlarında, dekabr ayında Əfqanıstan Kommunist
Partiyasının baş katibi Babrak Karmal, təhlükəsizlik xidmətinin
rəhbəri Nəcib, yəni Nəcibulla ("Nəcib" və "Nəcibulla" arasıqdakı
fərqi Nəcibulla özü sonradan izah etdi - gənc olarkən Nəcib
çağırmışlar, yaşa dolandan sonra isə hörmət əlaməti olaraq
Nəcibulla çağırmağa başlayıblar) və 4-5 nəfər vəzifəli şəxs
Moskvaya gətirilərkən mən nazir vəzifəsinə yenicə təyin
olunmuşdum.
Yanılmıramsa, onlarla birgə tədbirdə Qorbaçov, Qromıko və mən
iştirak edirdik. Əfqanıstan nümayəndə heyətinin üzvləri, təbii
olaraq, bizə adicə hesabat verirdilər. Nəyin necə olması,
yaxşılaşması, daha da pisləşməsi barədə danışırdılar. Çox ağır bir
təəssürat yarandı. Mən və Qorbaçov gec və ya tez bu məsələni həll
etməli idik. Ordunu Əfqanıstandan çıxarmalı idik, çünki bizim orada
heç bir işimiz yox idi. Öz ölkəmizdə həll olunmalı münaqişələr o
qədər idi ki. Həm də Əfqanıstan dibi görünməyən quyuya bənzəyirdi -
humanitar və maliyyə sərvətlərinin dibi görünməyən quyusuna. Lap
hər şeyi qoyaq bir kənara, siyasi, humanist və hərbi aspektlərlə
bizim ölkə artıq bu yükü daşıya bilmirdi.
Bizim bu barədə Biçvintada söhbətimiz olmuşdu. Qorbaçov o
zamanlar heç baş katib vəzifəsində çalışmırdı. Baş katib rolunda
isə çox ehtiyatlı idi. İki dəfə xatırlatdım, o isə razılaşdı və
onlara dedi: "Bizim ordu çıxarılacaq. Nə qədər istəsəniz silah
verəcəyik. Nə istəyirsinizsə verəcəyik, amma özünüz müharibə edin".
Qonaqlar bunu gözləmirdilər: "Fikirləşərik, amma bizimçün çox çətin
olacaq".
Qorbaçov sərt şəkildə təkrarladı: "Bizim ordu Əfqanıstandan
çıxarılmalıdır, silahı saxlayacağıq. Nə qədər istəsəniz əlavə silah
da verə bilərik. Ordunuzu silahlandırın və onlar bizim ordunu əvəz
etsinlər".
2-3 il keçdi, amma heç nə dəyişmədi. Partiyanın XXVII
qurultayının dəqiq tarixi təyin olunmuşdu. Qorbaçovdan xahiş etdim
ki, hesabat məruzəsinin tərkibinə Sovet ordusunun Əfqanıstandan
çıxarılma məsələsini də daxil etsin. Qorbaçov xahişimi yerə
salmadı, amma "politburo" üzvləri arasında böyük hay-küyə səbəb
oldu. Görünürdü ki, hamı razı deyil, amma açıq şəkildə qarşıdurmaya
da cəsarət etmədilər. Bu hay-küy məndə şübhəyə səbəb oldu.
Fikirləşdim ki, birdən sözündən dönər.
Qurultaydan əvvəl, gecə saat 12-də məruzənin axırıncı variantı
paylandı. Qaydalara görə "politburo" üzvləri onu oxumalı
idilər.
Oxudum. Bəs Əfqanıstan məsələsi haradadır?! Yoxdur… Gecə saat 1
olardı. Qorbaçovun evinə zəng etdim. Onunla danışmaq çətin məsələ
idi, amma mən zəng edərkən həmişə cavab verirdi.
Zəng etdim və dedim: "Məruzənin axırıncı variantı əlimdədir.
Burada Əfqanıstan barədə heç nə yazılmayıb".
- Mojet nemnojko povremenim? - Beləcə cavab verdi.
"Mən bu məsələni öz çıxışımda qaldıracam. Bunun zamanı artıq
yetişib. Xalq məni dəstəkləyəcək, siz isə pis vəziyyətdə
qalacaqsınız" - dedim.
- Çto tı, çto tı, razve tak mojno?
Təkrarladım ki, sözlərim bütün ciddiliyini büruzə verə
bilsin.
- Budet, - deyə cavab verdi - zavtra ə vosstanovlö etu
formulirovku.
Səhər işə gedərkən zəng etdi. Mən artıq otaqda idim və qurultaya
getməyə hazırlaşırdım. Dostcasına və bir az da istehza ilə
dedi:
- Tvoe zadanie vıpolneno.
Bunu kiminsə düzgün anlamamasını istəmirəm, ona görə də bir az
açıqlama vermək istəyirəm.
Doğrudur, Xarici İşlər Nazirliyindən yuxarı çox təşəbbüs
gedirdi, amma orada "politburo" və baş katib Mixail Qorbaçov
dayanmışdı. Hər bir prinsipial qərar əvvəlcədən onunla və
"politburo" ilə razılaşdırılırdı. Detallarında olmasa da, əsas
istiqamətində. Əfqanıstana gəldikdə isə, mən bu ölkənin problemləri
ilə tanış idim. Əfqanıstanda ən azı 10 dəfə olmuşdum (Mənimlə
birgə, adətən, təhlükəsizlik nazirinin müavini Vladimir Kryuçkov
olurdu).
Qorbaçovun məruzəsində təxminən belə bir prinsipial ifadə var
idi: "Mı xoteli bı uje v samom blijayşem buduhem vernutğ na rodinu
Sovetskie voyska naxodəhiesə v Afqanistane". Bu ifadə minlərlə
insanın həyatının xilası demək idi.
1988-ci ilin 5-7 yanvarında Mərkəzi Komitənin katibi Anatoli
Dobrininlə birgə Əfqanıstana uçduq. Əfqanıstan məsələsinə
toxunulduğuna görə sürətlə hərəkət etməli idik. Əfqanıstan KP-nin
katibi Nəcibulla, nazir A.Vəkil, müdafiə naziri Raf, təhlükəsizlik
naziri Yaqub, daxili işlər naziri Gülyabzoy orada idilər.
Dediklərinə görə, vəziyyət çox ağır idi. Demədikləri isə?..
Nəcibulla görüş zamanı dedi: "Beynəlmiləl hərbçilər arasında
sizin həmvətənləriniz də var. 1649 nəfər qafqazlı var. Onların 314
nəfəri gürcüdür". Bilirdim, amma hiss etdirmədim. Ora yalnız qıran
və qırılan Sovet hərbçilərinə görə, yaxud da yalnız əfqanları xilas
etmək üçün getməmişdim, eləcə də bu ölkədə heç bir işi olmayan
qafqazlıları və gürcüləri xilas etmək üçün getmişdim. Düşünürdüm
ki, heç olmasa 1 nəfəri belə xilas etsəm, axirətdə sorğu-sual
zamanı o da hesab olunacaq.
Sonra isə Moskvada "politburo" üzvlərinin dəstəyini qazanmaq
üçün onların qarşısında məruzə ilə çıxış etdim və gizlətmədən hər
şeyi onlara açıq şəkildə söylədim. Dedim ki, Əfqanıstan müharibədən
yorulub. Əfqanların çoxu biz tərəfdə deyil. Biz onlara heç nə verə
bilmədik. Ölkədə hər şey dağıdılıb və viran qoyulub. Əhali aclıq
içindədir. Ordu müharibə üçün yararsızdır. Çox adam "ölü ruh" kimi
yaşayır. Əsgərlərin və zabitlərin pulunu mənimsəyirlər. Hərbi
xidmətdən yayınanlar da çoxdur… sonra isə əlavə etdim: "Əfqanıstan,
dibi olmayan quyudur. Həmin quyuya çoxlu pullar tökülür, qədərini
mən bilmirəm. Yaponların və amerikalıların sözlərinə inansaq, bu
rəqəm ildə 2 milyarda qədərdir. Bununla yanaşı, orada yalnız bizim
xalqımız həlak olmur, eləcə də bizim nüfuzumuz təhqir olunur. Sözün
qısası, Əfqanıstan elə bir bataqlıqdır ki, getdikcə bizi öz
içərisinə tərəf sürükləyir. Oradan imkan olduğu qədər tez
çıxmalıyıq, amma nə dostlarımızı tək buraxmalı, nə də ki, ölkəni
sahibsiz qoymalıyıq. Ordunu Əfqanıstandan çıxarmaq, ilk növbədə,
Sovet İttifaqının təhlükəsizliyi, onun xarici və daxili
problemlərinin həlli üçün vacibdir".
Ən çətini isə əfqan hərbçiləri ilə görüş idi. Ağzına qədər dolu
olan zalda yalnız mən danışırdım. Məni dəhşət doğuracaq sükutla
qarşıladılar. Nə suallar var idi, nə də çıxışlar. Görünürdü ki,
"generalitet"in bir hissəsi Əfqanıstandan çıxmaq istəmirdi. Niyə?
İnsanlar həlak olurdu axı?! Silah və narkotik alveri, orada yüksək
həddə çatırdı. Bunları demək çətin idi, amma gizlətməzdim ki?! Onu
da qeyd etmək istəyirəm ki, zalda ölkənin sədaqətli və namuslu
zabitləri də otururdu, amma onlar da susurdular - bu murdarlığa
toxunmaq istəmirdilər. "Vətənə dönürsünüz. Orada sizi ailələriniz
gözləyir", - deyə elan edərkən də heç nə demədilər. Cavabında
ortalığa məzar sükutu çökdü.
Mənim üçün bu səssizlik bir qədər aydın idi. Onları vətənlərində
nəyin gözlədiyini heç kim bilmirdi, əlbəttə ki, ənənəvi evsizlik,
kasıblıq, məğlub olmuş ordunun təhqir edilmiş nüfuzu… Mən onları
anlayırdım, amma həyat və ölkə başqa bir doğru yolla getməli, bu
müharibə dayandırılmalı idi.
Bu görüş məni çox təsirləndirdi və orduda vəziyyətin gərgin
olması fikrini möhkəmləndirdim. Sonra komissiyanın sədri kimi, bir
neçə dəfə hərbçilərlə görüşdüm. Onlara izah edirdim ki, ordunun
çıxarılması barədə prinsipial qərar qəbul edilib. İndi isə
çalışmalıyıq ki, hər şeyi tez və qurbansız həll edək.
Bilirsiniz ki, Əfqanıstanda çox çətin yollar var. Ona görə də,
nə pusquda durmaq, nə də diversiya istisna edilir. Əfqanlar isə
Sovet ordusunun çıxarılmasını alqışlayırdı və onlar tərəfdən heç
bir müqavimət qeydə alınmadı. Heç bir Sovet əsgəri həlak olmadı,
silahı da onlara saxladıq. Sözsüz ki, bizi dəstəkləyənlərə.
Bir neçə vaxt keçdikdən sonra, mən və Qorbaçov, Nəcibulla və
ölkənin digər rəhbərləri ilə Daşkənddə görüşdük. Maraqlıdır ki, biz
Daşkənddə olarkən Əfqanıstanın xarici işlər naziri Cenevrədə bəyan
etdi:
"Mən ordunun çıxarılması barədə heç nə bilmirəm və bunun
əleyhinəyəm. Əfqanıstan bununla razılaşa bilməz". Böyük hay-küy
yarandı. Sonra Əfqanıstan lideri Nəcibulla zəng etdi və izah etdi
ki, bu, həll olunmuş məsələdir. Mən ona görə bu məsələnin altına
xətt çəkdim ki, siyasi və psixoloji baxımdan ordunun çıxarılmasının
necə çətin olduğunu izah etmək istəyirdim. Əfqanıstandan çox adam
tabutla qayıtdı, çox adam isə əlil oldu. Onlardan da çox adam həlak
oldu və ya ömrünün sonuna qədər bədbəxtliyə məhkum olundu. Onu da
qeyd etməliyəm ki, bir çox Sovet generalı və zabiti milyonçu oldu.
Onlar silah və narkotik alverilə "əllərini isitdi"lər. Açıq
çıxışlarımın birində buna işarə də etdim: "Bu cür siqnallar
eşidilir" - dedim.
Hər nə cür olsa da, ordunu Əfqanıstandan salamatçılıqla
çıxardıq. Sonra isə Əfqanıstana yardım prosesinin kuratorluğu mənə
həvalə olundu. Burada da həll olunmalı çoxlu problemlər mövcud idi.
Silah ötürülməsindən başlamış, humanitar yüklərə və nəqliyyata
qədər hər şey problem yaradırdı. Xarici işlər naziri hara,
nəqliyyat hara? Amma nə edə bilərdim? "Politbüro"nun qərarına tabe
oldum, amma bir şərtlə: istədiyim hər şeyi verməli idilər.
Əfqanıstan rəhbərliyi ilə əlaqə saxladım və dedim ki, tezliklə nə
istədiklərini və nə qədər istədiklərini mənə bildirsinlər. Doğrudan
da, ilk yardımı həmin andaca göndərdik. İkinci yardım payı da
göndərildi, amma sonra mən vəzifəmdən uzaqlaşdım. Əfqanıstan
nəzərdən kənarda qaldı. Nəcibulla öz nüfuzunu qoruyub saxlaya
bilərdi. Nəcibulla - Əfqanıstanın o vaxtkı I şəxsi mənimlə dostluq
edirdi. Çox gözəl insan idi. 38-39 yaşlarında olardı. Ağıllı və
ziyalı idi. Cəsarətli çıxışları var idi. Gözəl ailə sahibiydi.
Həyat yoldaşı çevrilişdən sonra qovulmuş padşah Məhəmməd Davudun
nəvəsi idi.
Yeri gəlmişkən, Məhəmməd Davudun Sovet İttifaqı ilə yaxşı
əlaqələri var idi. 1927-ci il inqilabından sonra Sovet İttifaqını
tanıyan ilk ölkə Əfqanıstan oldu. Bir-birinə yardım etmək barədə
müqavilə də imzalanmışdı, amma yenə də Əfqanıstan Kommunist
Partiyasının baş katibi Tarikin köməkliyilə çevriliş həyata
keçirildi. Sonra isə hər şey bir-birinə qarışdı. Əfqanıstan bu gün
də yaxşı vəziyyətdə deyil.
O zaman Nəcibullaya dedim: "Bəlkə padşahın sənə toxunmamaq
şərtilə geri qayıtması məsələsini müzakirə edək". "Gəlməz" -
dedi.
Lakin yenə də Məhəmməd Davudla danışmaq üçün İtaliyaya, onun
yanına getdim. Öz böyük villasında istiqanlılıqla qarşıladı. Dedi:
"Sizin Əfqanıstana qarşı münasibətinizdən xəbərdaram. Bu barədə
daim məlumat alıram". Vətənə dönmək və ölkəyə rəhbərlik etməyi
təklif etdim. Qəti şəkildə imtina etdi: "Orada münasib vəziyyət
mövcud deyil. Çox güman ki, hər şey bir-birinə qarışacaq. Əfqanları
məndən yaxşı heç kim tanımır. Siz hesab edəcəksiniz ki, nəsə həll
etdiniz. Sonra isə sizə deyəcəklər ki, siz heç nə etməmisiniz və
sizə qarşı ittiham irəli sürəcəklər. Belə ki, nəinki mən, bunu heç
sizə də məsləhət görmürəm".
Amma oraya amerikalıların daxil olmasından sonra hökmdar Vətənə
qayıtdı. Görünür, o vaxtlar Sovet İttifaqı onun gözündə öz inamını
itirmişdi. Doğrudan da çoxlarının gözündə inamımızı itirmişdik.
"Cenevrə razılaşması"na əsasən, 1989-cu ilin 15 fevralında Sovet
qoşunlarının Əfqanıstandan çıxarılması başa çatdı.
Sovet avantürası uğursuz şəkildə başa çatdı, amma əfqanların
bədbəxtliyi bitmək bilmir. Sovet ordusunun ora daxil olmasının
ardınca gələn vətəndaş müharibəsi faktiki olaraq bu gün də davam
edir. Mən bunu o zaman da çox gözəl başa düşürdüm. Bilirdim ki,
ordunun çıxmasından sonra ölkədə vəziyyət gərginləşəcək. Bizim
tərəfimizdə olanlar hesabat verməli olacaqlar. Nəcibullaya və onun
həyat yoldaşına yaşamaq üçün Sovet İttifaqına köçmələrini təklif
etdim. Hər ikisi imtina etdi: "Qəriblikdə yaşamaqdansa, burada
ölməyimiz yaxşıdır. Biz xoşbəxt sonluğa və ya acı ölümə qədər
burada qalacağıq".
Doğrudan da, hər ikisi həyatlarını faciəvi surətdə bitirdilər -
hər ikisini asdılar. Bu günah, Sovet ordusunu oraya daxil edən və
xalqın sakit həyatını qarışdıran adamların hesabına
yazılmalıdır.
Öz həyat tərzini digərinin üzərində tətbiq etmək həmişə bu cür
nəticələr verir. Xalqın dünyagörüşü, mədəniyyəti və dini üst-üstə
düşmürsə, bununla birgə özləri bu xüsusiyyətləri eyniləşdirmək
istəmirlərsə, bir qayda olaraq, pis nəticələrə gətirib çıxarır.
Dünya və orada müharibə edən Sovet, yaxud da əfqan oğullarının
anaları Sovet ordusunun Əfqanıstandan çıxarılmasını yaxşılıq kimi
qəbul etdilər. Elələri də var idi ki, bu humanizm aktını az qala
dövlətə xəyanət hesab etdi. Onların fikrincə, günahkar Qorbaçov və
ya "politburo" yox, yalnız mən idim. Sovet ordusunun Avropadan
çıxarılması və Almaniyanın birləşdirilməsi kimi digər addımlarda da
"günahkar" mən idim. Nüfuzlu "Literaturnaya qazeta"da onlara
birbaşa cavab yazmağa məcbur oldum: "Bizim ölkə böyükdür, amma nəyi
ilə? Ərazisi ilə, əhalisinin çoxluğu ilə, silahla, yoxsa milli
bədbəxtliklərlə? Burada fəxr olunası nə var? Əgər bizdə uşaqların
ölüm göstəricisi ən yüksəkdə dayanırsa, nəyik və nə olmaq
istəyirik: hamının qorxduğu bir millət, yoxsa hamının hörmət etdiyi
bir millət?"
Sözün düzü, bu məktub, mənim üçün ən hörmətli insanlara -
müəllimlərə yönəldilmişdi. Onlar sonradan parlamentdən dünyanı
yumruqla hədələyəcək və ya döyüş filmi sayaq "Derjava" adı ilə
başqasının evini və dövlətini partladacaq öz oxşarlarını tərbiyə
edirlər. Haqqın yalnız sənin tərəfində olduğunu düşünmək və başqa
cür düşünənləri məhv etməyə hazır olmaq - bu, çox dəhşətlidir.
Ayətullah Xomeyni ilə tarixi görüş...
Dünyanın bir çox yerlərində olmuşam. Amerika və Skandinaviyadan
başlamış Yaponiya, Afrika və Avstraliyaya qədər hər yerdə.
Bir-birindən olduqca böyük fərqlərlə seçilirlər - salamlaşma
jestləri də müxtəlifdir. Bu reallığın müxtəlif ifadələrlə dərk
edilməsi bəzən anlaşılmazlığın əsasına da çevrilə bilər. Bu
baxımdan 1989-cu ildə İrana - Ayətullah Xomeyninin yanına səfərimi
xatırlayıram. Həmin vaxt üçün İranla, demək olar ki, ilıq
əlaqələrimiz var idi. O, yeddi il ərzində Sovet İttifaqının dostu
İraqla müharibə aparırdı. Bu zaman bizim ordumuz Əfqanıstanda idi
və nəticə o idi ki, Rza Pəhləvinin istefasından sonra, Sovet
İttifaqından yeddi il ərzində heç bir rəsmi şəxs İrana getməmişdi.
Sözün qısası, bu müddət ərzində İranla heç bir əhəmiyyətli
əlaqələrimiz olmamışdı. Qərara alındı ki, Şərq turnesi həddində
Suriya və İraqdan sonra İrana getməli və iki dövlət arasında olan
əlaqələri həll etməli idim. Əlaqələrin normallaşdırılması istəyi
İran tərəfdən də hiss olunurdu. 1989-cu ilin 4 yanvarında
Xomeyninin şəxsi nümayəndəsi Ayətullah Cavad Amol vasitəsilə
Qorbaçova göndərilən 6-7 səhifəlik məktub bunun ən əhəmiyyətli
ifadəsi idi. Xomeyni heç bir dövlət vəzifəsi icra etmirdi, amma
ruhani lideri və faktiki olaraq I şəxs idi.
Fevralın 25-də Mixail Qorbaçovun İmam Xomeyniyə olan cavab
məktubu ilə Tehranda idim. Xomeyninin məktubu Qorbaçovu çox
düşündürdü. Cavabında nə yazmalı olduğunu bilmirdi, mən də
bilmirdim. Xomeyni öz məktubunda reallığa münasibətdə Qorbaçovun
cəsarətini müsbət dəyərləndirirdi və qeyd edirdi ki, kommunizmin
uğursuzluğu göz qabağındadır, amma İran lideri üçün heç bu da əsas
deyildi. Xomeyninin məktubu dərin fəlsəfi mətndən ibarət idi.
İmamın özü ərz edirdi: "Mən Qorbaçovda ölümdən sonra mövcud olacaq
ali və daimi həyat barədə təsəvvür yaratmaq istəyirdim. Mənim
məktubumun əsas mənası bu idi".
Sovet İttifaqı Kommunist Partiyasının ateist lideri İranın ali
ruhani şəxsinin bu teoloji söhbətinə, sözsüz ki, qoşula bilməzdi.
Qərara alındı ki, Qorbaçovun məktubu bizim iki dövlət əlaqələrimiz,
onun inkişafının gələcək perspektivləri və region münaqişələrinin
müzakirəsi ilə məhdudlaşdırılsın. Mənim ora getməyim İran üçün çox
şey demək idi. Mən gedənə qədər, İran mətbuatının rəhbər şəxsləri
bu səfərə böyük ümid bəsləndiyini yazmışdı. İmam Xomeyni ilə
gələcək görüşümüz və Qorbaçovun cavab məktubu böyük marağa səbəb
olmuşdu. Xomeynidən başqa İranın rəhbər şəxsləri - İran prezidenti
Xəmnei, baş nazir Musəvi, parlament sədri Rəfsancani, xarici işlər
naziri Vilayəti ilə (onunla yaxın dostluq əlaqələrimiz var idi. O,
ixtisasca həkim idi. Çox ziyalı və müdrik insan idi. Heç cür
fanatiklərə aid etmək olmazdı) rəsmi görüşlər planlaşdırılmışdı.
Tehranın siyasi dairələrinin fikrincə, Sovet xarici işlər nazirinin
İrana səfəri böyük əhəmiyyət kəsb edirdi. Ona görə ki, imam
Xomeyniyə Qorbaçovun cavab məktubunu aparırdım. Bu cavab məktubu
onlar üçün regionda proseslərin sonrakı inkişafı nöqteyi-nəzərindən
böyük əhəmiyyətə malik idi. Səfər eləcə də, Qərbin, xüsusilə də
Amerikanın İran İslam Respublikasına sözlə kəskin ittihamı və son
10 il ərzində onunla əlaqələrini keyfiyyətcə ən aşağı səviyyəyə
endirməsi baxımından da əhəmiyyət kəsb edirdi. İrana səfərin uğur
açarı Qorbaçovun məktubunun məzmunundan asılı idi. Gedən kimi,
xarici işlər naziri Vilayəti bildirdi ki, imam mənimlə görüşməyə
hazırdır. Görüşə mən də böyük ümid bəsləyirdim, ona görə də,
nailiyyətlər arzusu ilə Xomeyninin müqəddəs şəhəri Quma yollandım.
Xomeyni xəstə idi və həkimlərin qoyduğu qadağa əsasında heç kimi
qəbul etmirdi. Mənimlə görüşə razılaşması istisna hal idi və sözsüz
ki, bu da xarici işlər naziri olduğum həmin böyük dövlətə hörmət
əlaməti idi. Lakin ola bilər ki, söylənilməmiş və ya gizli -
tarixən daim mövcud olan başqa səbəblər də var idi: Gürcüstanda
farsların (indiki İran) dövlət maraqlarını nəzərdə tuturam. Hər
halda bu fikir də beynimdə fırlanırdı. Qar yağırdı. Xomeyninin
yaşadığı yer yüksəklikdə yerləşirdi. Daxil olarkən, məsciddə olduğu
kimi, ayaqqabılarımızı çıxarmalı idik. Çıxardıq və içəri corablarla
daxil olduq. Bunun özü də narahatlıq yaradırdı. Diplomatik
protokolun hər bir tələbinə uyğun geyim və ayaqqabısız olmaq
rahatlığı pozurdu. İbadət etdiyin vaxt olduğu kimi yalqız
olmamalısan, həmsöhbətin olmalıdır və onu öz doğruluğuna əmin
etməlisən. Əvvəlcədən xəbərdarlıq etdilər ki, mən, imamın İran
inqilabından sonra görüşdüyü ilk xariciyəm. Onun vaxtı məhdud idi
və görüşümüz 15-20 dəqiqəni əhatə etməli idi. Oturduq və sükut
içərisində gözləməyə başladıq. Otağa - Xomeyninin asketik yaşayış
məskəninə göz gəzdirdim. Görünürdü ki, burada əsas şey həyat
varlığının məna dərinliyinə varmaq idi. İmama heç nə mane olmamalı
idi. Hər şey sadə idi - döşəməyə açıq boz rəngli xalça sərilmişdi.
Sözün qısası, otaqda yalnız vacib şeylər mövcud idi. Otaqda mən və
tərcüməçidən başqa ev sahibləri də var idi. Onlar imamın gəlişini
səssiz sitayişlə gözləyirdilər.
Fikrim tarixə yönəldi. Fars şahlarının qəbulunda neçə gürcü bu
cür oturub gözləyib. Doğrudur, mən başqa ölkə nümayəndəsiyəm, amma
yenə də… Narahat gözləmə hissi bədənimə hopdu. Xatırladım ki, bu
ölkənin böyük gürcü rəhbəri bir neçə vaxt bundan əvvəl öz
həmkarları ilə Tehranda oturmuş və dünya əhəmiyyətli sahələri
bölüşdürmüşdü… O zaman İranın taleyi əsasən bu gürcüdən asılı idi.
Burada qar tez-tez yağmır, amma yağdıqda şaxtalar başlayırdı.
Corabda olduğuma görə üşüməyə başladım. Təxminən 15 dəqiqə
gözləməli oldum. Sonra bildim ki, İran rəhbərliyi ilə görüş bu cür
qəbul olunub və 10-15 dəqiqə gec başlamalıdır. Bir neçə dəqiqədən
sonra işarə etdilər: "Gəlir". Əvvəl oğlu göründü. O da hörmət
əlaməti olaraq "gəlir" deyə işarə etdi. Orada qəbul olunmuş adətə
əsasən, otağa qara əmmaməli və boz rəngli milli xalatda balaca,
nurani, ağsaqqal bir qoca daxil oldu. Bizim kürsülərin yanında,
taxtın küncündə əyləşdi. Təqdim etdilər. Ətrafımızda heç kəs
görünmürdü, amma hiss olunurdu ki, mənim hər bir jestim, sözüm və
ya əhəmiyyətsiz baxışım və pıçıltım da xüsusi diqqət mərkəzində
idi.
Televiziyanı görə bilmədim. Heç kim görünmürdü. Vilayəti
əvvəlcədən xəbərdarlıq etmişdi ki, görüşün xoşagələn istiqamətə
yönəldilməsinin yeganə şansı Qorbaçovun yazdığı məktubun
müzakirəsinin 15-20 dəqiqə ərzinə yerləşdirilməsidir. Salamlaşdım.
Dedim ki, sizin məktuba cavab olaraq Qorbaçov məktub göndərdi. 15
dəqiqə dinlədi. Bəzən başını bulayırdı. Sonra isə sanki bir an
fikrə getdi və cavabında dedi: - Mənim ümidim puça çıxıb.
Eşitmişdim ki, Qorbaçov ağıllı insandır. Ona məktub göndərməyim heç
də təsadüfi deyildi. Orada insanın rolu və yeri torpaqdakı yox,
göydəki kainatda həll olunur. Məni yer üzündə baş verənlər
maraqlandırmır. Mən ora - yuxarı baxıram. Bu barədə cavabı isə hələ
götürməmişəm.
"Əlaqələrin normallaşdırılmasına gəldikdə isə, mən yardım
edərəm", - bu sözləri razılıqla dedi. Söhbətimiz elə bundan ibarət
idi. Sonra durdu və çıxıb getdi. Az da olsa əhvalım pozuldu.
Çıxdım, ayaqqabılarımı geyindim. Buz kimiydilər. Hesab etdim ki,
görüş də istədiyim səviyyədə baş tutmadı. Öz adamlarıma dedim:
"Bəlkə planlaşdırılan görüşləri ləğv edək?" Xarici işlər nazirinin
ləyaqətinin təhqir olunmasından ehtiyat edirdim. Vilayəti hər şeyi
başa düşdü və dedi ki, zəng edərik. Sovet İttifaqını "incitmək"
İran üçün həqiqətən də əlverişli deyildi. Xomeynilə görüşümdən
sonra, İranın Sovet İttifaqındakı səfiri Xeyran Nobar bizimkilərlə
əlaqə saxladı və xahiş etdi ki, İmam Xomeyni ilə görüşün
işıqlandırılması üçün məni razı salsınlar. - İran tərəfi bu görüşü
müsbət dəyərləndirmək istəyir və onu dostluq görüşü kimi dərk edir.
Görüşün yalnız müsbət cəhətlərini qeyd edir. İran və Sovet
rəhbərliyi əlaqələrinin inkişaf istəyinə xətt çəkiləcək.
Şevardnadze Xomeyniyə Qorbaçovun məktubunun məzmununu danışarkən,
imam qeyd olunan fikri dəstəklədi. İran tərəfinin hazırladığı
məlumatda imamın bu replikaları tam əks olunacaq. Təəssüf ki,
həkimlərin məsləhəti ilə bağlı olaraq görüş uzun müddət davam
etdirilə bilməzdi. Onların fikrincə, söhbət onsuz da uzun sürdü.
Mən görüşün İran tərəfdən bu mövqedən işıqlandırılması ilə
razılaşdım və həqiqətən də heç yarım saat keçmədi ki, Vilayəti zəng
etdi və dedi: "İmam çox razı qalıb. Tərcüməçiniz yanınızdadırsa,
televizoru yandırın!" Televizoru yandırdım və nə görsəm yaxşıdır:
"Bu tarixi bir görüş idi və bununla Sovet İttifaqı ilə əlaqələrin
yeni mərhələsi başlanır! Görüş bir saat davam etdi. Bu cür
presedent heç yerdə görünməyib. Qızğın görüş, qızğın sağollaşma…
İmam Qorbaçovun məktubunu çox yaxşı dəyərləndirdi!" və getdi…
Televiziya… radio… qəzetlər… Sanki izolyasiyada idilər və Qərbin
qapısı indi açılmışdı. Orada iki gün qaldım. Şam yeməyi zamanı
Vilayəti bir daha təkrarladı: - İmam görüşdən çox razı qaldı. "Bu,
xüsusi bir görüş idi" - deyir imam (sözsüz ki, imamın razılığı
olmasaydı Vilayəti bu cür bəyanat edə bilməzdi). - Amma o, bir-iki
sözlə kifayətləndi. Hesab edirəm ki, normal söhbət edə bilmədik. -
Siz görmədiniz, o, sizə üç dəfə baş əydi. Bu, bilirsiniz, nə
deməkdir?! Dərin hörmət və diqqət nümayişi idi - deyə Vilayəti
cavab verdi. Sözün qısası, hər bir jest, hər bir işarə,
mədəniyyətin hər bir kodu özünəməxsus şifrələnmə tələb edir. Səfər
öz nəticələrinə görə, doğrudan da tarixə yazıldı. Bu səfər İranda
bu gün də yaddaşlardadır. Gürcüstana qayıtdıqdan bir neçə vaxt
sonra, Rəfsancani Tbilisiyə səfər edərkən bildirdi ki, mən,
Xomeyninin görüşdüyü ilk xarici idim. Xomeyni böyük şəxsiyyət idi.
İranı, özü saldığı izolyasiyadan elə özü öz məktubu ilə çıxardı.
Paradoks hesab olunsa da, demək istəyirəm ki, Gürcüstan və İranın
yeni əlaqələrinin - tərəfdaşlıq əlaqələrinin əsası elə orada
qoyuldu. İllər sonra mənim, Gürcüstan lideri kimi Rəfsancani,
Xatəmi və İranın başqa liderləri ilə əlaqələrimi elə Xomeyni ilə
görüşüm müəyyənləşdirirdi. Baxmayaraq ki, bəzən maraqlarımız
üst-üstə düşmürdü (məsələn, neft məsələlərində). Sanki Xomeyninin
sözsüz razılığı ilə Gürcüstan və İran arasında çox müsbət, xüsusi
isti əlaqələr yaranmağa başladı.
Yeri gəlmişkən, İrana səfər edənə qədər Bəsrə şəhərində Səddam
Hüseynlə görüşdüm. İraqda 12 min nəfərə qədər Sovet vətəndaşı
xidmət edirdi. Səddam, mənə hörmət etdiyini göstərməyə çalışırdı.
Sözsüz ki, söhbət zamanı İraq-İran müharibəsinin mənasızlığına da
toxundum. Hiss etdirdim ki, bu müharibə həqiqətən də çox faydasız
müharibə idi, gec və ya tez İraq-Sovet İttifaqı münasibətlərinə də
təsir göstərəcəkdi. Səddam məndə bir növ tərs insan təsəvvürü
yaratdı. O zaman Küveyt haqqında nə fikirləşdiyini heç təsəvvür
belə edə bilməzdim...
Ardı var...
Moderator.az