"2013-cü ildə seçicilərdən istədiyimiz səsi ala
bilmədik"
"Son illər belə ətraflı və genişmiqyaslı müsahibə
verməmişdim" sözü söhbətimizin maraqlı keçdiyinə müsahibimizin
özünün verdiyi qiymət kimi maraqlıydı.
Bizimçün də çox maraqlı məqamlar oldu. Çünki Eldar
Namazov Heydər Əliyevlə işə başlamasından tutmuş ayrılmasına qədər
olan səbəblərdən danışdı – bu vaxta qədər
demədiklərindən.
Demokratiyanın beynəlxalq aləmdəki durumu da, "milli
demokratiya" anlayışı da Eldar Namazovun dilindən
səsləndi.
Beləliklə, Heydər Əliyevin "xüsusi imtiyazla"
komandasına qəbul etdiyi və yetişdirdiyi Eldar Namazovla vəd
etdiyimiz müsahibəni təqdim edirik.
- Milli Şurada həmsədrlik institutunun yaradılması
məsələsi gündəmdədir. Siz həm Milli Şuranın icra aparatının, həm də
El hərəkatının rəhbərisiniz. Bu məsələ ilə bağlı nə
düşünürsünüz?
- El hərəkatı həmsədrlik institutunun təsis olunmasını
dəstəkləyir. Eyni zamanda, təbii ki, Milli Şuranın bütün qərarları
ümumi yığıncaqda, müzakirələrdən sonra qəbul olunur. Əvvəl
konsensusun əldə olunmasına çalışırıq, bu alınmayanda isə səsvermə
yolu ilə problemin həllini müəyyənləşdiririk. Bizim də mövqeyimiz
ondan ibarətdir ki, Milli Şuranın həm ölkə daxilində, həm də
beynəlxalq aləmlə əlaqələri genişlənib və bu əlaqələrin
genişlənməsində Rüstəm müəllimin rolu böyükdür.
- Müsavat partiyası həmsədrlik institutunun əleyhinə
çıxır. Necə düşünürsünüz, Müsavat partiyasının təklifi Rüstəm
İbrahimbəyovun Milli Şurada rəhbərliyinə son qoymaq
deyilmi?
- Müsavat partiyasının bu məsələ ilə bağlı mövqeyi yeni məsələ
deyil. Bir aydan artıqdır ki, Müsavat həmsədrlik formasında
idarəçiliyin əleyhinə çıxır. Bunu zaman-zaman mediaya
açıqlamalarında Arif Hacılı da, digər Müsavat funksionerləri də
deyib. Bilirsiniz, təkcə bu məsələdə yox, başqa mövzularda da
Müsavat partiyasından olan funksionerlər çıxış edir və fikir
bildirir. Bəzən bu fikirlərin Müsavat partiyasının mövqeyi ilə
üst-üstə düşmədiyini bildirdikdə isə onlar vurğulayır ki, bu
onların şəxsi fikridir və partiyanın istiqaməti ilə üst-üstə
düşməyə bilər.
- Partiyanın üzvü olan hər hansı bir funksionerin
mövqeyi həmin qurumun rəhbərinin mövqeyinə necə tərs ola bilər? Bu
nə dərəcə inandırıcıdır?
- Müsavat partiyasının İcra Aparatının rəhbəri də, Ali
Məclisinin sədri də bu mövqedən çıxış edirlərsə, bunu İsa Qəmbərin
mövqeyi saymaq olar və çəkinmədən qeyd etmək lazımdır ki, bu elə
məhz Müsavat partiyasının mövqeyidir.
Bir nəfər həmsədr daimi olaraq ölkədən xaricdə
olsun
- Həmsədrlik modelinin tərəfindəsiz. Niyə bu
fikirdəsiniz?
- Həmsədrlik institutu imkan verir ki, bir nəfər həmsədr daimi
olaraq ölkədən xaricdə olsun və beynəlxalq əlaqələrimizin
güclənməsi üçün çalışsın. Digər həmsədr isə ölkə daxilində Milli
Şuranın rəhbəri kimi çalışar və görüşlər keçirər. Ona görə Milli
Şuranın uğurlu olması üçün məhz həmsədrlik institutu
yaradılmalıdır. Rüstəm İbrahimbəyovun ölkə xaricində nüfuzu olduqca
böyükdür. Milli Şura onun bu əlaqələrindən oz fəaliyyətində
yararlanmalıdır. Avropa ölkələrində, ABŞ-ın özündə Rüstəm müəllimin
əlaqələri çox genişdir. Həmsədrlik institutunun yaradılması həm
Cəmil Həsənlinin, həm də Rüstəm İbrahimbəyovun eyni zamanda,
paralel olaraq Milli Şura üçün çalışmasına və rəhbər kimi görüşlər
keçirməsinə şərait yaradacaq.
Rüstəm İbrahimbəyovun ilham pərisi gələndə
- Rüstəm İbrahimbəyov daha çox yaradıcı adamdır. İlham pərisi
gələndə, ən qızğın siyasi prosesdə belə ayrılıb gedir, yaradıcılığı
ilə məşğul olur. Məsələn, prezident seçkilərinin son mərhələsində
media işçiləri olaraq Rüstəm müəllimlə əlaqə saxlamağa çalışdıq.
Dedi ki, Dərbənddə film çəkilişindədir və başı ona qarışıb. Bu, onu
göstərmirmi ki, Rüstəm İbrahimbəyov siyasət adamı deyil və onunla
siyasi perspektiv qurmaqda müxalifət, yumşaq desək, yanılıb?
- Gəlin, sizə olmuş bir hadisə danışım. Deməli, Cəmil müəllimlə
Londona səfər etdik, orda çox vacib görüşlər keçirdik, səfəri başa
vurduq. Bakıya qayıdan zaman Cəmil bəy təyyarədə kompüteri açdı və
başladı hansısa yazının üzərində işləməyə. Uzun-uzun yazırdı.
Yaxınlaşıb soruşdum ki, nəyin üzərində işləyirsiniz? Dedi, nədir
ki?
Dedim, jurnalistlər daim Rüstəm müəllimi qınayırlar ki, siyasi
proseslərin içində film çəkməyə gedir. Birdən siz də kitab-filan
yazarsınız...
Bir az gülüşəndən sonra dedi ki, narahat olma, seçki
platformasının üzərində işləyirəm. Doğurdan da elə platformanı
hazırlayırdı.
Qayıdaq sualınıza: Rüstəm İbrahimbəyov rejissordur və onun bu
fəaliyyəti normaldır.
Heç qalib tərəf də özünü qalib saymır
- Seçki bitdi, proses tamamlandı, artıq Milli Şura
məğlub tərəfdir. MŞ-nin perspektivini necə görürsünüz?
- Seçkilərin real nəticələrinə baxsaq görmək olur ki, məğlub
tərəf özünü uduzmuş saymır və bu işdə davamlı olmaq niyyətindədir.
Belə olan halda Milli Şuranın bundan sonrakı taleyi necə olacaq?
Bunu qoruyub saxlamaq və inkişaf etdirməyin modeli nədir?
Heç qalib tərəf də özünü qalib saymır. Əslinə qalsa, vəziyyət
dediyiniz qədər sadə deyil, kifayət qədər mürəkkəbdir. Bir nöqtədə
dayanıb məsələyə qiymət vermək düz deyil və çətindir. Baxmaq
lazımdır ki, bu nöqtədən əvvəl nə olub və bundan sonra nə
olacaq.
2013-cü il bu zəifliyin sonuncu anıdır
- Nə olub və sonra nə olacaqdan əvvəl hazırkı nöqtəni
dəyərləndirməyə çalışaq...
- Biz müxalifətin fəaliyyətini Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəldiyi andan etibarən qiymətləndirməyə çalışsaq, indi durum
olduqca ağırdır.
İcazənizlə, geniş bir ekskurs edərdik: 1993-96-cı illərdə
müxalifətin durumu acınacaqlı, yeni hakimiyyətə inam çox böyük idi.
1996-ci ildən sonra ölkədə ciddi problemlər yaranmağa, korrupsiya
sistemə işləməyə başladı, demokratik islahat aparılmadı və s. O
vaxtdan müxalifətdə müəyyən bir canlanma yarandı və Heydər Əliyev
1998-ci il seçkisində Etibar Məmmədovun ciddi müqaviməti ilə
rastlaşdı. Bunun başqa bir səbəbi də digər müxalifət partiyalarının
seçkini boykot etməsi idi. Ancaq hər halda siyasi mühit
yaranmışdı.
Bunun ardınca 2003-cü ildə İsa Qəmbər müxalifəti öz əhatəsində
birləşdirə bildi və yeni, daha böyük canlanma yaratdı. 2003-cü il
Azərbaycan müxalifəti üçün proseslərin kulminasiya nöqtəsi idi.
Həmin andan sonra proses artan yox, məhz azalan istiqamətdə hərəkət
etməyə başladı. Daha dəqiq desək, zəifləməyə başladı. 2008-ci ildə
müxalifət sıfır nöqtəsinə düşdü. Amma 2013-cü il bu zəifliyin
sonuncu anıdır. Bu ildən sonra proseslər yenidən artan və yüksələn
istiqamətdə gedəcək.
Yəni: 1996-2003 – müxalifətin fəaliyyətinin qalxma xətti,
2003-2008 tam eniş xəttidir. 2010-cu ildə müxalifət bir qədər
fəallaşdı, AXCP və Müsavat seçkiyə birgə getdi. Buna baxmayaraq, bu
seçkilərdə də cəmiyyəti canlandırmaq və seçkiyə maraq yaratmaq
mümkün olmadı. Nəhayət, 2013-cü ildə Milli Şura yarandı. Hesab
edirəm ki, bu ildən fəaliyyətimiz qalxan xətlə inkişaf edəcək.
2009-cu ildə yanlış kurs vardı
- İndiki canlanma cəhdini təsvir etdiyiniz 20 illik
dövrün hansı ili ilə müqayisə edərdiniz?
- İndi nəinki 2005 və 2003, heç 98-ci ilin də səviyyəsinə gəlib
çatmamışıq. Sadəcə, dinamika artan xətt üzrə inkişaf edir. 2008-ci
il preizdent seçkisində müxalifət bir araya gəlib vahid komanda
şəkilində iştirak edə bilməyəndən sonra 2009-cu ildə referenduma
qarşı bir "Konstitusiya və Qarabağ" uğrunda hərəkat yarandı. Onda
mən həmin hərəkata daxil olmayanda bu da çoxlu söz-söhbətə səbəb
oldu. Hətta jurnalistlər məndən danışıqlarda iştirak etməyimə
baxmayaraq, hərəkatda iştirak etməməyimin səbəbini soruşurdular. O
vaxt kampaniya gedirdi, kampaniya qurtarandan sonra o formatı
yanlış saydığımı bildirdim. Hesab edirdim ki, o formatda hərəkat az
gedəcək və elə də oldu. O vaxt elan etdim ki, mənim növbəti illərə
planlarım olacaq və bir müddətdən sonra mətbuat konfransı keçirdim,
prezident seçkilərində müəyyənləşdirəcəyim təşkilatın
prioritetlərini müəyyənləşdirdim. Bu vaxt mən gələcəkdə ziyalılar
və gənclərin vəhdətini qurmaq istəyirdim. Həmin ilin noyabr ayında
Rüstəm İbrahimbəyovla cəmiyyətdə ziyalıların mövqeyi haqda
görüşümüz oldu. Ondan sonra da biz Novxanıda "Ziyalıların
Azərbaycan cəmiyyətində rolu" adlı konfrans keçirdik. Həmin
konfransadan sonra Ziyalılar Forumunun yaradılması haqda qərar
qəbul olundu.
Dekabr ayında isə İbrus teatrında Ziyalılar Forumunun ilk
yığıncağını keçirdik. 4 il ərzində, 2013-cü ilə qədər mənim
koordinatoru olduğum Ziyalılar Forumu addım-addım ölkədə ictimai
rəyə təsir edən, nüfuzlu təşkilata çevrildi. Prezident seçkilərində
müxalifət liderləri Ziyalılar Forumu ilə müxalifət partiyalarının
birliyini təkid edirdilər. Hətta seçkilərə Ziyalılar Forumundan
seçilən vahid namizədlə getməyi təklif edirdilər. Bu da apardığımız
düzgün strategiyanın nəticəsi idi.
İstədiyimiz sayda səs ala bilmədik
Amma indi açığını deyim ki, özümü 2009-cu ildəki vəziyyətdə hiss
edirəm. Mən şəxsən özüm üçün vəziyyəti belə qiymətləndirirəm ki,
2009-cu ildə olduğu kimi, oturub ciddi fikirləşmək lazımdır. Onda
mən prioritetlərimi müəyyənləşdirmək üçün bir neçə ay vaxt istədim
və sonra müəyyənləşdirdiyim prioritetlərdə əsas istiqamət gənclər
və ziyalılarla işləmək xətti oldu. İndi də bu 4 illik prosesə
qiymət vermək lazımdır. Burda uğurlarla bərabər, yanlışlıq da olub.
Ən əsası, ölkədə demokratiyaya keçid baş vermədi, istədiyimiz sayda
seçici seçkiyə gəlmədi, biz istədiyimiz sayda namizədimizə səs
vermədi. Deməli, biz cəmiyyəti axıra kimi tərpədə bilmədik,
cəmiyyətin müxtəlif təbəqələrini ətrafımızda birləşdirə bilmədik.
Ona görə də Milli Şura formatından kənarda cəmiyyətin müxtəlif
təbəqələri ilə işləyib, onları fəallaşdırmaq lazımdır. Bax, bunlar
məni düşündürür və yenə də götür-qoy edib, yaxın dövrdəki
prioritetləri müəyyənləşdirmək istəyirəm.
Demokratiyanın avtokratiya dövrü
- Azərbaycanda xalqın proseslərə laqeyd olduğunu
deyirsiz. Amma Avropa – Almaniyada Angela Merkel, Rusiya, Ukrayna –
Yuşşenkodan Yanukoviçə, Gürcüstan – Saakaşvilidən İvanişviliyə, o
cümlədən, ərəb ölkələri və s. maraqlı proseslər gedir. Necə hesab
edirsiz, ümumiyyətlə, Şərqi Avropadan başlayaraq, hakimiyyətlərin
avtokratlaşmasına xalqların loyal yanaşması və bəlkə də hətta
dəstək verməsinin səbəbi nədir? Sanki demokratiya avtokratiya
mərhələsinə qədəm qoyur.
- Sizin bu məsələyə qlobal baxmaq təklifinizi qəbul edirəm. Bir
şeyi nəzərə alın ki, bu yalnız coğrafi genişlənməni nəzərdə tutmur,
qlobal baxanda buna bir tarixi proses kimi baxmaq lazımdır. Bu
mənada siz dediyiniz bəzi məsələlərdə mənimçün təəccüblü heç nə
yoxdur. Mən buna təbii baxıram və bu heç də demokratiyanın
genişlənmsəi prosesinə zidd proses deyil. Ümumiyyətlə,
demokratiyanın bir siyasi sistem kimi qurulmasını araşdıran xüsusi
nəzəriyyələri var. Gəlin, belə analiz edək: ilk demokratik
sistemlər Böyük Britaniyada, ABŞ-da quruldu. Və politologiyada bir
məşhur nəzəriyyə yarandı ki, demokratiya protestant xristianlığın
bir qolu, protestantlıq mədəniyyətinə uyğun sistemdir. 1960- 70-ci
illərdən sonra demokratik sistemlər sürətlə katolik ölkələrə
sıçradı. Bu özünü Portuqaliya, İspaniya kimi ölkələrdə daha aydın
büruzə verməyə başladı: Franko hakimiyyətdən getdi, Portuqaliyada
rejim dəyişdi. Daha sonra Latın Amerikası ölkələrində demokratik
sistemlər oturuşdu - Çili və Argentinada islahatlar keçirildi.
Onda nəzəriyyə dəyişdi və dedilər ki, bu, provaslavlar istisna
olmaqla, xristian mədəniyyətinə aid olan məsələdir. Sonra Ukrayna,
Serbiya, Gürcüstanda məxməri inqilablar baş verdi və nəzəriyyəçilər
fikrini dəyişdilər, bəyan etdilər ki, bu, ümumilikdə xristian
aləminə uyğundur.
Ərəb baharı nəticəsində diktatorların devrilmə prosesi
başlayandan sonra isə artıq qəbul olundu ki, demokratiyanın dini
mənsəbi yoxdur, bu, insanlığa aid sistemdir.
Demokratiya ənənə üzərində qurulmalıdır
Bir tarixçi kimi qeyd eləyərdim ki, bizim tariximizdə də elə
ənənələr olub. "Dədə Qorqud"u oxuyanda görürük ki, ildə bir dəfə
xan öz evindən çıxır və evini xalqına yağmaladır.
Deyirlər bələdiyyə institutu... Bu bələdiyyə Ağsaqqllar
Şurasıdır; tarixən hər kəndin, hər qəsəbinin seçilmiş adamları
olub, onların məsləhəti ilə problemlər müzakirə olunub və həll
edilib. Avropada bələdiyyələr uzun illər özünüidarə siteminin
təzahürüdür. Amma bizdə bələdiyyələrin nə olduğunu bilmirlər.
Demokratiya gərək tarixi ənənələrin üzərində qurulsun.
Demokratiyanı bir xarici mal kimi gətirib cəmiyyətə təqdim edəndə,
xalq onu qəbul etməyəcək. Çünki təfəkkür baxımından yetişməlidir
xalq, demokratiya öz ənənəsinə uyğun olmalıdır ki, qəbul etsin.
Bu iki geopolitik müdaxilə olmasaydı...
- Sizcə, təfəkkür baxımından demokratiya ilə bizi nə
qədər zaman ayırır?
- Bizdə dediyiniz fərqi yaradan tarixi səbəblər var: 1828-ci il
Azərbaycan xalqının iki yerə bölünməsi ilə biz təbii inkişaf
mərhələsindən məhrum olduq. Əminəm ki, Azərbaycanı Rusiya
imperiyası ilə İran öz arasında parçalayıb bölməsəydi, 19-cü əsrin
ortalarında Avropadakı kimi bizdə də birləşmə prosesi gedəcəkdi.
Artıq xanlıqların birləşmə prosesi gedirdi. O prosesi rus və fars
rejimi dayandırmasaydı, biz vahid Azərbaycan yaradıb, öz təbii
yolumuzla gedəcəkdik.
20-ci əsrin əvvəllərində Xalq Cümhuriyyətini qurduq, amma yenə
də bizi axardan çıxardılar, təbii yolun ikinci dəfə qarşısı alındı.
Bu iki geopolitik müdaxilə olmasaydı, Azərbaycan indi Avropa
ailəsinin demokratik dəyərlərini özündə təcəssüm etdirən
sayıılıb-seçilən ölkələrindən olacaqdı.
İndi də ideoloji baxımdan yanlışlıqlar var. Bizimkilər deyir ki,
demokratiya yaxşı şeydi, amma bizim öz demokratiyamız olsun.
Qəribədir, özləri Avropanın seçilən brendlərindən geyinir,
övladları Avropada təhsil alır, pullarını Avropanın banklarına
etibar edirlər, amma sadə xalqın Avropaya inteqrasıya etməsinə "öz
dəyərlərimiz var" deyirlər.
19-cu, 20-ci əsrdə formalaşmış o yanaşmalar artıq 20-ci
əsrdə işləmir
- Amma bayaq özünüz də dediniz ki, demokratiya hər bir
xalqın təfəkkürünə uyğun olmalıdır, ənənələrin üstündə
dayanmalıdır. Ənənlərimiz bu tarixi situasiya ilə əlaqədar
qırılıbsa, bu təbii inkişafın qarşısı alınıbsa, bu yarımçıqlıq
kompleksindən çıxmaq modeli kimi nə təklif edirsiz?
- Düz deyirsiz, məhz demokratiya tariximizin bir mərhələsi kimi,
tarixi ənənələrimizin üzərində duran bir siyasi quruma ehtiyac
gördüyümüz üçün El hərəkatını yaratdıq.
Siyasi hərəkat bir təbəqənin üzərində qurula bilməz. Hesab
edirik ki, o ənənəvi ideoloji xətlər, 19-cu, 20-ci əsrdə
formalaşmış o yanaşmalar artıq 20-ci əsrdə işləmir. Bizə ümumi
ideoloji bərpa lazımdır. Bu yaxınlarda saytımz açılır, hətta biz bu
ideoloji işin qurulmsı ilə bağlı kitablar nəşr etməyi düşünürük.
Amma bizə bu işləri zamanında həyata keçirməyə imkan vermədilər.
Ona görə ki, mart ayının 12-də EL hərəkatı elan olundu, martın
29-da ofisimizi əlimizdən aldılar. 10 gündən sonra başqa ofis
tutduq, onu da əlimizdən aldılar. EL hərəkatında məcburi bir
durğunluq yarandı.
Doğrudan da, demokratiya prinsiplərini xaricdən idxal etməklə
yox, tarixi ənələrimizin üzərində dayanan şəkildə
formalaşdırmalyıq.
Yol hardan başlanmalıdır: yuxarıdan, yoxsa
aşağıdan?
- Katarsislə müqayisə eləyək: bir aşağıdan təmizlənmə
var, bir də yuxarıdan. Yuxarıdan Allahın qismətidir, aşağıdan isə
insanın varlığa tükənməz inamı və illərin zəhməti. Bu mistik
təmizləməni cəmiyyətin üzərinə keçirib demokratiya ilə
əlaqələndirək: insanların aşağıdan demokratiya qurmağa hazır
olmadığını görürük. Necə düşünürsüz, "yuxarıdan" təmizlənmə başlaya
bilərmi və avtokratiya burda necə rol oynaya bilər?
- Politolgiya elimində dediyiniz problemi belə qoyurlar: bəzi
hallarda çox sərt üsullarla "yuxarıdan" aparmaq olar. Hətta
dediyiniz kimi, bəzən avtoritar üsullar daha effektli olur. Dünyada
bir neçə belə təcrübə var: Çilidə, Pinoçetin dövründə və Cənubi
Koreyada hərbiçilər hakimiyyətdə olduğu zaman. Türkiyədə də
hərbiçilər hakimiyyətə gələndə demokratiyada böyük sıçrayış baş
verib.
Demokratiya keçidində bəzən azad sözə məhdudiyyət
qoyulur
Bunların hamısının ümumi prinsipləri var. Birincisi, hakimiyyət
özü islahatlara meyilli olur və xalqın gələcəyinin demokratiyaya
bağlı olduğunu dərk edir. Müxtəlif səbəblərdən hakimiyyət hesab
edir ki, sosial-iqtisadi islahatlar bir addım siyasi islahatlardan
qabaqda getməldir. Bu mənada hansısa bir dövrə müxalifət
partiyalarının, azad mətbuatın hüquqları məhdudlaşdırılır, insan
haqları ilə bağlı müəyyən məhdudiyyətlər qoyulur. Amma həmin dövrdə
hakimiyyət korrupsiyaya qarşı çox ciddi mübarizə aparır. Qanunun
aliliyini təmin edir. Daha sonra o rejimlərdə azad sakibkarlıq
formalaşır və onların hüquqları tam təmin olunur. Ölkədə azad
iqtisadi mühit yaranır. Artıq bundan sonra xalq siyasi azadlığını
tələb edir və xalqın istəyi ilə bu islahatları həyata keçirən
komanda hakimiyyətdən gedir.
Bir çox ölkələrdə hakimiyyəti ələ
keçirənlər...
Yəni demokratiyaya keçidi formalaşdırdıqdan sonra hakimiyyəti
xalqa təhvil verirlər. Amma çox təəssüf ki, bu misallardan çox çəkə
bilməyəcəm. Əksinə, bir çox ölkələrdə hakimiyyəti ələ keçirənlər
elə korrupsiyanın başında duranlar olur. Nə siaysi, nə sosial, nə
də ki, iqtisadi azadlıqları tanıyır. Yəni siz dediyiniz katarsis -
avtoritar modelləşdirmə - nümunəsi təəssüf ki, çox azdır, ona görə
ideoloji-siyasi proqramla xalqın özünü hazırlamaq lazımdır.
Heydər Əliyevin gənc kadrı – Eldar Namazov
(Davamı var)
Yazının davamında:
Hakimiyyət komandasında çalışan Dilarə xanım Eldar Namazovun
bibisidirmi?..
Heydər Əliyev Namazovu çağırıb nə dedi...
Heydər Əliyevin işlətdiyi məşhur söz hansı
idi?...
Eldar Namazov Heydər Əliyevi necə
ümumiləşdirdi?
Vəfa Quluzadə, Eldar Namazov və Tofiq Zülfüqarovun eyni
vaxtda istefa səbəbi...
Və daha nələr...