"Açıq dərs"
layihəsində
Ekranda mühit-personaj əlaqələri
I. "İdarəçilik sənəti adamları qocalmağa
qoymamaqdır".
Napoleon Bonapart
Dahi bəstəkar Cüzeppe Verdi (1813-1901) ölümündən on iki il
əvvəl, gəncliyində konservatoriyasına daxil ola bilmədiyi, sonralar
məşhur La Skala teatrının səhnəsini fəth etdiyi Milanda, 1889-cu
ildə tikdirdiyi, özünün və xanımının həyətində dəfn olunduğu
musiqiçilərin qocalar evini ən parlaq əməli hesab edirdi.
İngilis dramaturqu Ronald Xarvurdun Britaniyanın ən yaxşı
komediya mükafatını qazanan (2001), dünya səhnələrində daim
tamaşaya qoyulan hadisələri opera musiqiçilərinin qocalar evində
cərəyan edən "Kvartet" pyesinin də strukturunda və xüsusən
finalında Cüzeppe Verdinin 11 mart 1851 - ci ildə ilk dəfə
premyerası keçirilməklə, cəmisi qırx günə ərsəyə gətirməklə, özünün
sənət zirvəsi saydığı "Riqoletto" operasının üçüncü səhnəsindəki
kvartetin fonoqrama altında ifası: sklerozdan, prostatitdən,
radikulitdən, amneziyadan əzab çəkən keçmiş opera ulduzlarından
ibarət bu dörd personajın cavanlıqlarında ifa etməklə şöhrət
qazandıqları musiqiyə qayıdışı mühit-personaj əlaqələri
çərçivəsində çözülür.
30 – 40 il əvvəl uzaqlaşdıqları səhnədəki keçmiş şöhrətinin
acısını yaşayan opera ulduzları; dörd - beş dəfə ərdə olub,
oğlu-qızı, altı – yeddi nəvəsi olsa da indi tənha qalan məşhur
soprano Cin (Meqqi Smit), onun tərəf –müqabili və cəmisi doqquz
saat rəsmi əri olmuş, indi limonlu marmeladdan başqa bir marağı
qalmayan Tenor Redjinald (Tom Kortis), hələ uşaq ikən Hindistandan
Londondakı xalası gilə gəlməklə, valideynlərini bir daha görməyən,
sənətindən, tez-tez dəyişdiyi məşuqlarından sonra heç kəsə gərək
olmayan Messo Soprano Sissi (Polin Kollinz) və otuz beş il birgə
yaşadığı sevimli arvadını itirdikdən sonra kimsəsiz qalan, indi
daim seksdən danışmaqla "Erotika" jurnalından başqa heç nə ilə
maraqlanmayan bariton Uilfdən (Billi Konnoli) kimi vokalçılardan
bəhs etməklə, "Kvartet" pyesi Biçen - xaus qocalar evinə sığınan
dörd personajın dramatik taleyini ciddi ingilis yumoru kontekstində
təqdim edir.
Kinoaktyor kimi bir neçə "Oskar" qazanan dünya şöhrətli Dastin
Hoffman 1972-ci ildən ərsəyə gətirmək istədiyi, İsveçrə rejissoru
Daniel Şmidin qocalar evindəki keçmiş aktyorların cavanlıq
fonoqramları altında vaxtilə oynadıqları rolları halsız şəkildə
təkrarlamaları üzərində qurulan "Həsrətin öpüşü" (1984) sənədli
filmindən təsirlənməklə, xərçəng xəstəliyi ilə uzun illərin
mübarizəsindən sonra, nəhayət 2012-ci ildə reallaşdırdığı rejissor
debütü üçün dramaturji mənbə kimi "Kvartet" pyesini seçdi. Özünün
"Pianoçu" pyesini ekranlaşdırmasına görə "Oskar" qazanan (2003)
Ronald Xarvurd fortepiano müəllimi olmuş anasına, musiqiçi olmaq
arzusuna həsr etməklə - yəni öz müşkülünə ictimai status
qazandırmaq istəyən rejissorunun, filmin ideyasının maddiləşmə
formasında fərdi üslubunu qabartması naminə strukturdakı
mühit-personaj əlaqələrini şaxələndirdi. Palıd meşəsindəki qədim
malikanənin interyerini, eksteryerini – peyzaj, portret,
natürmortlarla süslənən uzun planlardan ibarət müşahidə metodu ilə
ekrana gətirən bu filmin strukturunda klassik musiqi
dramaturgiyasına məxsusi yeri ayrıldı. Və məhz müşahidə metodunun
ekspozisiyanı uzatdığı bu epizodlar mühit - personaj əlaqələrinin
harmoniyasını göstərə bilsə də, dörd mərkəzi fiqurun dramaturji
missiyası azalmaya bilmədi. Əslində, ekrandakı bu harmoniyanın
səbəb-nəticə əlaqələri üzərində qurulan süjeti fonunda, icra edilən
opera premyerasında Cinin gəlişi filmin pyesin strukturunda nizamlı
şəkildə, fabula mexanizmini yalnız final ərəfəsində ortaya atır. Və
pyesin – tamaşanın təklif olunan vəziyyətində ömürləri boyu
yığdıqları vəsaitə qənaət etməklə ləyaqətlə qocalmaq istəyən yaşlı
sənətkarların, ssenarinin-filmin strukturunda, yaşadıqları
malikanənin təmiri və iki illik icarə haqqının ödənilməsi naminə
Cüzeppe Verdinin yubileyinə həsr olunan qala konsertində də dahi
bəstəkarın "Riqoletto" operasından kvarteti ifa etmək
məcburiyyətində qalmaları, mühit-personaj əlaqələrinin
harmoniyasının qorunması naminə reallaşan fədakarlığa çevrilir.
Pyesdə azad, müstəqil, sərbəst düşüncəli dörd yaşlı sənətkarın
cilalı dialoqları komediya janrının təzahürünün fasiləsizliyinə
təkan versə də, ssenaridəki çoxsaylı personajlar: dirijor,
musiqiçilər, xordakılar, səhiyyə və xidmət personalı, mühazirə
dinləməyə gələn gənclər, rəsmi qonaqlar vokalçıların dramaturji
yükünə şərik olmaya bilmir. Bununla belə filmin uzun-uzadı
ekspozisiyasında gözəllik, rahatlıq yuvasına çevrilən malikanənin
təmiri və ödənilməsi naminə bu dörd, yaşlı - halsız sənətkarın
xilaskarlıq missiyasını üzərlərinə götürməsi dramaturji strukturu
gücləndirir.
Postmodernizmin nadir nümunələrindən sayılan pyesin dialoqlarını
nəzərdən keçirməklə, sıxılmış, çərçivəli mühit fonunda
personajlararası münasibətin ən dərin qatlarına nüfuz edə bilən
psixoloji-dram janrının imkanlarına nəzər salmaq mümkündür:
"Sissi: Düşünürəm ki, özümün gizli bir sirrimi sənə aça
bilərəm... Enriko Kardinale ilə birlikdə bir gecə keçirmişəm.
Cin: Doğrudanmı Sissi?
Sissi: Hə, təəssüf ki, bu baş verdi. Digərləri kimi o da
dəhşətli dərəcədə məyus oldu. Mən heç vaxt həzz ala bilməmişəm.
Bilmirəm ki bunu necə yumşaq demək olar.
Cin: Bu onun mənimlə yaşadığı ərəfədə baş vermişdi?
Sissi: Bəli, bəli.
Cin: Mənsə düşünürdüm ki, o mavidir
Sissi: Hə, mavidir, ancaq katolik olduğu üçün dəyişmək
istəyirdi, anlayırsanmı? Özü mənə əcaib məqamda etiraf etmişdi.
Qaranlıq otaqda qucaqlaşıb uzanmışdıq ki, "əvvəllər belə vəziyyətə
düşməmişəm" deyəndə vəziyyəti anladım.
Cin: Görəsən niyə ən cazibədar kişilər mütləq mavi olurlar?
Sissi: Çünki onlar səni adam sayıb hörmət qoyurlar, gözəl
oyuncaq kimi istifadə etmirlər.
Cin: Necə düşünürsən Redji də mavidir?
Sissi: Yox əşi!
Cin: Nədən belə əminsən? Sizin ki aranızda heç nə olmayıb.
Sissi: Əlbəttə yox, o sadəcə mənim tipim deyil, olduqca yumşaq
və çox qapalıdır. Hərçənd ki, belələri nadir hallarda tapılır". Bu
dialoqundan sonra, Cin keçmiş sevgilisi Redji ilə evliliyinin
cəmisi doqquz saat davam etdiyini danışır...
Cin: Bizim toyumuz may ayında şənbə günü saat üçdə başlayıb,
səkkiz otuzda bitdi. Atam oteldə geniş otaq sifariş verdi. Biz
orada gecələyib səhər Romaya toy səyahətinə getməli idik. Otaqda
şam yeməyimiz və şampan var idi. Redji yumurta ilə qızardılmış
suxari və limonlu marmelad yeyirdi. On birə yaxın biz soyunduq. O,
hamam otağında, mən isə çarpayıda gözlədim. O, pijamada gəlib işığı
söndürüb qaranlıqda yanımda uzandıqda mən bir daha dəhşətli etiraf
eşitdim. Ancaq bu dəfə Redji "əvvəllər belə vəziyyətə düşməmişdim"
yox, "məndə həmişə belə olur, həkimlər deyir ki, həmişə də belə
olacaq"- xatirəsindən sonra isə taksi ilə oradan qaçdığını, illər
sonra bir neçə ər dəyişməklə seksin həyatda rolunu həddindən artıq
şişirdilməsini mənəviyyatsızlıq olduğunu söyləməsi, əsərin
postmodernizm inqilabına xas dram janrını məharətlə üzə çıxarır. Və
dünyanın müxtəlif səhnələrində pyesin ictimai üslub və janr
təyinatı qorunur. öz pyesini ssenariləşdirən Ronald Xarvudun ilkin
ədəbi mənbənin ictimai üslub və janrını dəyişməklə səhnədən fərqli
olaraq ekranın əskikliklərini təqdimatında gücsüz olduğunu nəzərə
aldı. Beləliklə, yuxarıda göstərilən epizodun ekranda musiqi
dramaturgiyası fonunda parlayan melodrama üçbucağına çevrildi və
ekrandakı bu melodrama Cinin Roberto ilə "xəyanətini" toy günündə
Redjoya etirafı ilə dramaturji struktur tamamilə dəyişir. Ekranda
melodrama üçbucağının günahsız qurbanına çevrilən Redji keçmiş
sevgilisi və doqquz saatlıq arvadı Cinin bağışlanması kvartetin
ifasındakı plastikaya; təkan verməklə şirin sonluqla bitən finalı
zənginləşdirir, ifa zamanı sevgililərin bir-birlərinin əllərini
sığallamaqla, sıxmaqla tədricən bütövləşmələri, onların evlilik
üzüklərinin hər ikisinin Cinin barmağında olması və ecazkar musiqi
altında ümumi planda malikanənin göstərilməsi qazanılan vəsait
hesabına rahat qocalmanın təminatını təsdiqləyir.
Məlumdur ki, dramanın üzdə olduğu; xəstəxana, həbsxana,
yetimxana və o cümlədən qocalar evinə üz tutmağa üstünlük verməyən
peşəkar mühit - personaj əlaqələrinin daha dərin qatlarda olduğu
sferalara baş vurar. Hələ Sovet dövründə qocalar evində yeni ilin
qarşılanması ilə bağlı kinoxronika çəkilişi apararkən girişdəki
divardan asılmış üzərində ad-soyad qeyd edilən kağızın
yerləşdirilməsi üçün məxsusi yerdə olan dəmir əklil bütün
təəssüratı nekrofilyaya yönəltmişdi. Və məhz bu detal bu məkanın
"sonuncu dayanacaq" olmamasını qabarıq göstərən obraza çevirirdi.
Halbuki, hələ təhsil illərində Moskva yaxınlığında, Matvyevkadakı
"Kino Veteranları evi"ndə Yevgeni Qabriloviç, Leonid Trauberq,
Boris Dobrodeyev kimi sənətkarlar, pəncərəsinin önündə Abşerondan
gətirdiyi ərik ağacını yetişdirmiş nəhəng sənətkarlarımız Əlisəttar
Əlikişiyevin də hərdən iştirakı ilə həftədə bir dəfə bizə ssenari
yaradıcılığı dərsi keçməklə, sanki bu qocalar evini "sonuncu
dayanacaq" olmaqdan qoruyurdular.
II. "İncəsənətdə də, sevgidəki kimi ilk növbədə açıq
olmaq gərəkdir" - Cüzeppe Verdi.
Aktyorluq fakültəsində Adil İsgəndərovun emalatxanasını
bitirməklə (1966) "Dəli Kür" filmində Şamxal kimi parlaq rol
oynamış, Moskvada iki illik ali rejissorluq kursunda Leonid
Trauberqdən dərs almaqla (1972) "Baladadaşın ilk məhəbbəti" kimi
uğurlu debütünü yaratmış Fikrət Əliyevin quruluş verdiyi filmlər
Abşeron mühitini və personajlarını ekrana gətirməklə müəllifin
peşəkar üslubunda önəm verdiyi əsas məqamı önə çəkir.
Yaradıcılığında Abşeronun mühit və personajlarına məxsusi yer
ayıran yazıçı İlqar Fəhmi ilə birgə yazdığı ssenari əsasında
quruluş verdiyi "Axırıncı dayanacaq" filminin çəkilişlərindən əvvəl
quruluşçu rejissor Fikrət Əliyevin on gün ərzində sakin kimi
yaşadığı qocalar evində gördükləri epizodlardan vaz keçə bilməməsi
ekran əsərinin sənədlilik əmsalını artırdı. Digər dillərdə kinonun
növləri oyun və qeyri-oyun kimi ayrılıb bədiilik hər ikisinə şamil
edildiyindən aktyorların iştirakı ilə dilimiz öyrəşdiyi kimi
"sənədli", həmçinin real personajlarla "bədii" filmlərin çəkilişi
adi haldır. Ssenarinin – filmin həyat deyil, həyata bənzər model
(yəni gözlə görünməyənin böyüdülməsi, hədsiz böyüyün isə
kiçildilməsi yolu ilə təhlilə cəlb olunması) olduğunu nəzərə alsaq,
real mühitin və personajların (aktyorların ifasında olsa belə)
ekrana gəlişinin naturalizm yaratması təbiidir. Hələ ssenari
mərhələsində belə bədii emal prosesini keçməyən sənədli epizodların
"abşeronluların dediyi kimi "Aş üstündə omba sümüyü" təəssüratı
yaratması qaçılmazdır.
"Axırıncı dayanacaq" filminin ilk epizodunda avtobusdan düşüb
yerini soruşaraq üz tutduğu qocalar evində gəncliyində itirdiyi
sevgilisi Lətifəni (Zemfira Sadıqova) tapacaq Kərim (Tariyel
Qasımov) əsas dramaturji hadisədən kənarda qalmaqla ən azı mətn
çatışmazlığı ucbatından səbəb-nəticə əlaqəsi sayılan süjet
kontekstində mövcud olsa da, mühitin ilkin təqdimatında mühüm rol
oynayır. Və filmin əsas dramaturji hadisəsi, ömrü boyu dənizdə
üzməklə itirdiyi şəxsi həyatının qurulmaması müqabilində aldığı
yüksək təqaüdündən, ömrünün sonlarında İdman təlimçisinə (Zemfira
Nərimanova) evlənmək naminə yığdığı puldan Kapitanın (Tofiq
Hüseynov) yaddaşsızlıq ucbatından itirdiyi min manatın tapılması
üçün keçmiş sahə müvəkkili Qəmbərlə (Qorxmaz Əlili), onun əlaltısı
Tapdığın (Arif Quliyev) cinayətkarın tutulması üçün əməliyyat
cəhdləri komediya elementlərini üzə çıxarır. Bununla belə, yalnız
mühitdə artıq həllini tapmış müşkül gülüş doğura bildiyindən,
keçmiş sahə müvəkkili Qəmbər "kimisə döyməklə cinayəti boynuna
qoymaq" təklifi sosial reallığı qabartmaqla komediya elementinə
çevrilə bilmir... Bununla belə, detektiv janrının Hamletsayağı
modeli tamaşaçının ekranda baş verilənlərə diqqət kəsilməsinə
şərait yaradır və bu axtarışda iştirak edən personajların fabula
çərçivəsindəki mövcudluğu hadisəliliyi artırır. Bununla belə,
obrazlı desək, fabula onurğasına birləşməyən süjet qabırğaları
hadisəliliyin səngiməsinə səbəb olur.
Qəmbərin otağının eyvandakı üzüm tənəyindəki salxımdan qaralan
gilələrdən bir neçəsini qoparıb yedikdən sonra qalan salxımı
yarpaqları arasında gizlətməsi meyvəsizliyə bağlı məhdudiyyətin
təzahürünə çevrilir. Digər epizodda cinayətkarı tapmaq üçün çəkdiyi
çertyoj üzərində çalışan Qəmbərin davamlı olaraq əlindəki salxımdan
qoparıb yediyi yetişmiş üzüm gilələri meyvəsizliyə bağlı etüdü
davam etdirir. Bu məqamda iştaha gələrək xəlvəti eyvana çıxan
Tapdığın yarpaqların arasından tapdığı boş salxımı əlinə götürməsi
uğuru etüdü dolaşdırır. Çünki otaqdakı Qəmbər üzümü salxımdan
qoparmaqla deyil gilələrlə yeməməsi epizodun məna çalarını
azaldır.
Meyvəsizlik məhdudiyyətindən əlavə verilən xörəklərdən
şikayətlər, paylanan qurbanlıq ətdən hər kəsin özünə ev xörəyi
hazırlamaq niyyəti, çoxlarının dükandakı borc dəftərinə düşməsi, ad
günü münasibətilə təbrikdə şirniyyat qutusunun verilməsinin
(qısqanclıq motivində olsa belə) problemə çevrilməsi, təmirdəki
köhnə avtomaşina yalaq şinlərin alınması, vurulduğu qadının
portretini işləyən rəssamın qırmızı rəng almaq üçün borca girməsi
məhrumiyyətin dinamikasını göstərən və gələcək inkişaf xəttini
tapan uğurlu etüdə çevrilsə də, komediya janrı konteksindən kənarda
qalır. Mühitin reallığı, rejissorun aktyorlara "oynamağı" qadağan
etməsinə qalib gəldiyindən sosial mühit, ekrandan tamaşaçıya
yönələn informasiya axınını tənzimləyən əsas amilə çevrilir.
Mükəmməl memarlıq üslubunda tikilmiş qocalar evinin qarşısında,
sonradan digər personajların mətnindən üzə çıxdığı kimi Rusiyaya
qazanc dalınca gedən oğlunu gözləyən qarının qarşısında keşik
çəkdiyi məkana gəlişi ekran təhkiyəsinin açarına çevrilir. Filmin
strukturundakı personajların taleyi, dramaturji əsaslarla
izlənilməsə də, müxtəlif taleli insanların ömrünün son dövrünü başa
vurmaq üçün sığındıqları, bir çoxlarının buradan qurtulacaqlarına
inandıqları bu mühit əslində məhkumluq fonunda daha geniş sosial
müşküllərin üzərinə işıq salır. Şübhəsiz ki, torpaq azadlığı
problemi ilə üzləşən, bir milyon qaçqını olan ölkədə qocalar
evindəki məhkumluq problemi, tənhalıq problemi paritet mövzu sayıla
bilmədiyindən sosial sifarişdə mühüm yer tutmasa da, filmin bir
yerində mərkəzi fiqur - Kapitan cəbhə bölgəsinə əsgərlərlə görüşə
gedəcəyini bildirməsi ilə, bu müşkülə də ötəri toxunulur. Halbuki,
qəbul edilən mozaik modeldə çoxsaylı personajlarının biri və bir
neçəsi ailə üzvlərini bu müharibədə itirənlərdən olsaydı, dövrün
portreti dolğunlaşardı. Bununla belə sosial sifarişdə passiv də
olsa yeri olan qocaların məhkumluğu problemi əsasən müharibənin
diktəsindən yaranan kasıblıq müşkülündən kənarda qala bilmir. Çünki
real qocalar evində çəkilən bu filmin eksteryeri və interyeri ətraf
mühiti ekrana gətirməyə bilmir. Əslində ekranda adicə bir yarpağın
titrəyişi belə aktyorların canlandırdığı hansısa personajın
sifətindən daha maraqlı olduğundan real mühitin təqdimatında
obyektivliyin subyektiv şərtiliyi üstələməsi təbiidir. Quruluşçu
rejissorun "ən yaxşı aktyor , aktyorluq etməyəndir" şüarını iş
otağının divarına yazdırması da, yəqin ki, mühitin diktə etdiyi
obyektivliyin qorunması naminədir.
"Axırıncı dayanacaq " filminin əsas dramaturji hadisəsi
yetərincə yüksək təqaüd və rütbə pulu alan keçmiş gəmi kapitanının
itirilmiş min manatının axtarışı üzərində qurulur və komediya
janrının diktəsi axtarış prosesini oyuna çevirdiyindən real mühitin
irreallığı – şərtiliyi tələb olunur. İndiki halda istər-istəməz önə
keçən sosial reallıq isə komediya janrını qabartmalı olan
personajların münasibəti sisteminə qovuşa bilmir. Dramaturji
strukturun bədii emal prosesinin janr istiqamətində cilalanmaması,
strukturun tərkib hissəsindəki mühit-personaj əlaqələrini pozur.
Min manatın oğurlanmasından xəbər tutan Direktorun (Bəhram
Bağırzadə ) Kapitana 300 manat verməklə bu hadisəni ört-basdır
etməsi təəssüratı ikiləşdirməklə yanaşı, janr təyinatını da
dağıdır. Tabeçiliyindəki yaşlıların nazını çəkən qayğıkeş rəhbər
kimi təqdim olunsa da, xörəklərin yeknəsəkliyindən cana doyub:
"Borş, borş, yenə borş!" kəlmələri ilə etirazını bildirsə də, onun
qulağından tutub bayıra ata biləcək Direktorun gəlişi ilə "Heyf
deyil borş..." deyə taleyi ilə barışan Süleyman (Ağaxan Salmanov)
bu məmurun mövcud yoxsulluğa cavabdehlik - günahkarlıq dərəcəsini
artırmaqla mühit – personaj əlaqəsini dərinləşdirir. Cinayətkar
aləmdən gələn Davudun (Fuad Poladov) haqq-ədalət mövqeyində
durması, davamlı olaraq şəri ifşa etməsi, üstəlik İdman təlimçisi
uğrunda gedən məhəbbət oyunundan, teatrallıqla olsa belə qalib
çıxması, onun müsbət imicini göz önü hadisədə formalaşdırmaqla, bu
personajı ideya daşıyıcısına çevirməklə keçid dövrünə xas olan
məqamı üzə çıxarır.
Postmodernizmə xas rişxəndin, kinayənin üzə çıxması: cinayətkarı
tapmaq üçün Çingiz Abdullayevin detektiv kitablarını oxunması
cəhdi, əyalət təfəkkürünü önə çəkən sentimentalizmin təzahürü,
qəzəlxanlığın ələ salınması, Dərzinin (Vahid Əliyev) Rəşid
Behbudov, Süleyman Rüstəm, Şövkət Ələkbərova kimi məşhurlara
kostyum, palto tikməsilə davamlı olaraq öyünməsi, kişilərin İdman
təlimçisinə vurulması, oğlunun, nəvələrinin Nənə ilə görüşə gəlməsi
və s. süjet kontekstində mövcud olduğundan əsas hadisəlik
prinsipindən kənarda qalır. Davudun mövzu fantaziyasında Polislərin
gətirdiyi itin "cinayətkarı" tapması belə həmin səbəbdən
hadisəlilik yarada bilmir. Halbuki, rejissor Fikrət Əliyevin kino
debütündə - "Baladadaşın ilk məhəbbəti" filminin fabula mexanizminə
işləyən, çimərlik tumanının - plavkinin kirayə götürülməsi ilə
bağlı mövzu fantaziyası kino tariximizin ən maraqlı
epizodlarındandır.
Dramaturji düyünün açılışında itirdiyi min manatı tapan kapitanı
səxavət göstərərək dükandan qəlyanaltı aldığı məqamda Direktorun
onun sakitləşdirmək ücün verdiyi 300 manatı samovarın odluğunda
gizlətdiyinin xatırlaması, çimərliyə qaçaraq bu pulları od -
alovdan çıxarmaq cəhdi gülüş doğurur. Finalda axırıncı dayanacaqda
avtobusdan düşüb qocalar evini soruşan növbəti yaşlı personajın
simvolik səciyyə daşıması fonunda, meydançada qarmonçu Genaya əlli
manat verib çaldırdığı musiqi altında rəqs edənlərə qoşulmaqla
gözönü hadisədə dəyişən yeganə personajın - Kapitanın maddi
dünyanın əhəmiyyətsizliyini dərk etməsi mənəviyyatın maddiyyat
üzərində qələbəsini göstərə bilir.
"Kulis az" saytındakı "Bu necə dayanacaqdır?" məqaləsində
""Axırıncı dayanacaq" filminə adət olunduğu kimi yalnız bir
rejissor işinin nəticəsi kimi yox, istehsalçının məhsulu kimi
yanaşmağı təklif edirəm. Bu filmə kinoteatr, kinoprokat sistemini
diriltmək istəyən bir qurumun komediya kimi kassa janrına
münasibətinin nəticəsi kimi yanaşmağa cəhd edin" yazan
Aliyə Dadaşovanın: "Personajlar 50-ci illərin
karikaturalarına oxşayır. O personajlara baxdıqca, kədərlənirik.
Qoca olduqları üçün yox, köhnə olduqları üçün" qənaəti filmin
strukturunda mühit-personaj əlaqələrinin harmoniyasının
yaranmadığını məmur kinosunun diktəsilə əlaqələndirsə də, ən azı
ekranda baş verənlərin açıq təqdimatı müəllif kinosu elementlərinin
müqavimətidir.
10 iyul 2013-cü il tarixi "Baku Post" qəzetindəki "Polkovnikin
xəzinəsi" haradadır? məqaləsində jurnalist Ümidə Həsənliyə:
"Əvvəlcə ssenari kədərli notlar üzərində, faciə janrında yazıldı.
Lakin Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin məsləhəti ilə ssenariyə
komediya janrını gətirdik... Qərara aldıq ki, qocalığın yalnız
kədərli anlarını yox, həm də komik məqamlarını üzə çıxaraq" - deyən
rejissor Fikrət Əliyev dövrün diktəsini səciyyələndirən ictimai
üslubun – cərəyanın təsadüfiliyini təsdiqləyir. Əlbəttə ki,
ssenarinin ideyası uğrunda ölümə gedən xarakteri mərkəzi fiqura
çevirən faciə janrında yazılması təklif olunan vəziyyətdə lüzumsuz
görünsə də, mühit-personaj əlaqələri komediyanın təzahürünü də
neytrallaşdırır. Müəllifi səciyyələndirən fərdi, peşəkar üslubdan
fərqli olaraq materialı qabardan janr məfhumu mühitin diktəsinə
müqavimət göstərdiyindən, bədii personajların real mühitinin ekrana
köçürülməsi prosesində tarazlığın pozulması istər-istəməz qaçılmaz
olur. Üstəlik filmdə komediya, detektiv, melodrama, fars,
elementlərinin qarışması gerçəkliyin obrazlı modeli sayılan janr
təyinatının dağınıqlığı, keçid dövrünə xas olan növbəti göstəricini
gündəmə gətirir. Bununla da, sosial məsuliyyətini dərk edən
müəlliflərin mühit-personaj əlaqələrinin acınacaqlı mənzərələrini
süjet kontekstində olsa belə, ekrana gətirmələri az qala sensor
funksiyasını üzərinə götürməyə cəhd göstərən məmur kinosunun həyata
davamsızlığının təsdiqinə çevrilir.