"Səfillər" layihəsində
İnsanın baxışları onun cin ürkən üst-başına, məzlum
baxışlarına, miskinlik yağan vücuduna zilləndikcə istər-istəməz
içindən bir inilti qopur. Bilmirəm, ifadələrim nə dərəcə dolğundur.
Təkcə onu bilirəm ki, bu məzlumu etinasız seyr eləmək
mümkünsüzdür.
Amma hər kəs ona laqeyd idi. Onu canlı kimi görmürdülər. Heç
yollarının üstündəki maneə kimi də qəbul etmirdilər. O, atılmış,
unudulmuş, heç kəsə gərək olmayan, lakin canı üstündə, nəfəs alan
bir varlıqdır.
Son günlərin acısı
Bilmirəm, bu binəvanı təsvir edə bilirəmmi? Hər halda çox
acizəm. Bəlkə də ilk dəfədir ki, belə sarsıntı keçirirəm.
Yaxınlaşımmı? Yoxsa, mən də onun yanından biganə olaraq keçən
yüzlərlə insanın biri olum? Hələ ki avtomobilimdə oturub seyr
edirəm. Arxadan gələn maşınların keçməsinə mane olduğumun
fərqindəyəm. Aramsız siqnallar verilir. Yox, burda, onun yanında
dayana bilmərəm, sürüb gedim. Son günlərin yaşamıma və səhhətimə
gətirdiyi acılara yenisini əlavə etmək istəmirəm.
- "Gedim" sözünü ürəyimdən keçirmədim, kiminləsə
danışırmışam kimi dilləndim: - Ona diqqətsiz olanlardan biri də mən
olsam, o, nə itirəcək ki? Yaxud mən nəyi qazanacam ki?
Elə bu fikirlə də qeyri-ixtiyari bu səfil varlığa tərəf
çevrilirəm.
Bu miskin qadın, özü qayğıya, diqqətə, bəlkə də eləcə mərhəmət
dolu baxışa möhtac biri olduğu halda, əlindəki quru çörəyin
qırıntılarını sərçələrə atırdı, onlara qayğı göstərirdi. Bəxtəvər
sərçələr çörək qırıntılarını iştahayla dənləyirdi. Onun şəhərin daş
döşənmiş küçələrində yem tapmağın çətinliyini duyan quşlara rəhmi
gəlmişdi... Bəs mən niyə bu qədər laqeyd olum, onun taleyi ilə
maraqlanmayım? Görəsən, onu da yer üzünün əşrəfi sayılan insanlara
aid etmək olarmı? Axı o dünyaya gəlişindən belə olmayıb. Kimlərsə
onun dünyaya gəlişinə seviniblər, bayram ediblər. Çox güman ki,
doğmalarının sevimlisi olub, sonralar sevib, sevilib də.
Mən
kimsəsiz deyiləm
Əvvəlcə könül toxluğu ilə çörək qırıntılarını dənləyən
sərçələrin şəklini çəkirəm. Sonra da bu dəfəki yazımın qəhrəmanına,
"səfil"mə yaxınlaşıb, qarşısında otururam, salam verirəm. Salamımı
almır, sanki heç eşitmir də. Gözucu sifətimə, əlimdəki kameraya
baxır. Söhbətə tuturam:
- Kimsəsiz olmanın dərdini səndən yaxşı heç kəs bilməz.
Ona görə quşlara yem verirsən?
Başında qalın yun şal var. Şalın altından bir də örpək salıb.
Qaşları qaradır, elə gözləri də. Bəxtı taleyi kimi. Yaxınlıqda
zibil yeşikləri var. Zibillikdən gələn qoxu eynən bu qadının üst
başından gələn qoxu ilə birdir. Mənim ona beləcə ərk etməyimin
səbəbini götür-qoy etməsi baxışlarından süzülən donuq təəccübdən
oxunur. Çox sakit, iniltisiz, aydın səslə dillənir:
- Nə deyirsən? - Dinmirəm. Əminəm ki, dediklərimi tam eşidib. -
Mən kimsəsiz deyiləm. Oturmuşam burda, yorğunluğumu alıram.
Təəccüb və
çaşqınlıq
- Yaxşı edirsən, - deyib, yerimi rahatlayıram.
Söhbətimin uzun çəkəcəyini bilirəm.
Qadın heyrətlə üzümə baxır. Sonra ətrafa göz gəzdirir. Elə mən
də onun kimi edirəm. Ətrafa boylanıram və görürəm ki, indi insanlar
boyunları tam qıvrılana qədər bizə sarı baxır. Sanki bu insanın
bayaqdan burada "lövbər salmasından" xəbərsiz imişlər. Yaxınlıqdan
keçənlər gözucu bu məzluma, davamlı olaraq isə mənə baxırlar.
Hamının da sifətində təəccüb və çaşqınlıq var. Qadını sözə tuturam.
Özümü onu çoxdan tanıyırmışam kimi aparıram:
- Məni tanımadın? Ötən dəfə səninlə söhbət etdik. Adını
da dedin, unutdum ancaq...
- Adım Nənəxanımdı. Səni heç görməmişəm...
Yerimi bir qədər də rahatlayıram. Bu binəvada nə nənəlikdən, nə
də xanımlıqdan əsər əlamət qalıb.
- Nənəxanım, sən kimsən belə? Bu istidə niyə bu qədər
qalın geyinmisən? Harada olursan?
Çağırılmamış qonağın yersiz sualları deyəsən onu
əsəbiləşdirir:
- Nəyinə gərəkdi?
Haqlı sualdır, axı doğurdan da nəyimə gərəkdir? Amma yox,
milyonlar səltənətinin belə kimsəsizləri gərək olmasın. Heç nəyi
dəyişə bilməsəm də, haqqında yazaram, kimliyi, harada məskunlaşdığı
bilinər, bəlkə sahib çıxanı tapıldı.
- Nənəxanım, yaşadığın yeri de, aparım. Yükün də ki
maşallah, yaman coxdur. Əlində apara bilməzsən.
Məni çəkmə,
qadın xeylağıyam
Onun torbalarına işarə edirəm. İçi quru çörəklərlə, ağzı açıq
konserv qutuları, yarımçıq fanta-kola plastik qablarıyla doludur.
Elə torbalar da var ki, içindəkilərinin nə olduğu bilinmir.
Saymazyana təşəkkürünü bildirir:
- Zəhmət çəkmə. Mənim evim də var, ailəm də, uşaqlarım da... Get
yolunla. Məni də çəkmə. Qadın xeylağıyam...
- Nənəxanım, yalan danışırsan axı. Sənin evin ola
bilməz. Olsa da, səni oradan qovublar. Bu sifətdə, geyimdə sən ev
qadını deyilsən. Dərdini danış. Məsələ qaldıraq, bəlkə səni qocalar
evində yerləşdirə bildik.
Qəzəblə üzümə çımxırır:
- Sən öz işinlə məşğul ol. Mənə burada oturmaq xoşdur. Qocalar
evi də lazım deyil. Evimə nə gəlib. Mənim ərim, uşaqlarım
var...
Dedikləri xəyalında qurduğu dünyanın cizgiləridir. Həyatını çox
güman belə təsəvvür edərdi, dilinə gətirdiyi kimi. Ərinin,
uşaqlarının, isti ocağının olmasını bütün qadınlar kimi arzulayır.
Ona arzularında, qurduğu xəyal dünyasında "yol yoldaşı" oluram:
Xəyalında
qurduğu həyat
- Uşaqların
var?
Fikrə gedir. Başına doladığı köhnədən köhnə, cırıq şalın içindən
ovuc içi boyda sifəti görünür. Baxır və başını aşağı dikir:
- Dörd övladım var - iki qız, iki də oğlan.
- Evlənəni, köçəni necə, var, yoxsa hələ
subaydırlar?
- Oğlanlarım əsgər gedib, gəlib. Qızlarım oxuyub. Oğlanlarıma
toy etmişəm. Qızlarımı köçürmüşəm.
İnilti ilə deyir. Dedikcə də ətrafdan keçən gənc oğlanlara,
qızlara baxır. Özü uydurduğu yalanın, həyatın içindədir. Hələ ki
onu xəyalında qurduğu həyatından ayırmıram:
- Nəvədən nəyin var?
- Hə, nəvələrim də var.
- Onlara nağıl danışırsan?
- Kimə? Nəvələrimə? Hə, nəvələrimə nağıl danışıram.
- Nənəxanım, yaxşı edib nağıl danışırsan, demək, nağıl
danışmağı xoşlayırsan...
Tutuquşu kimi dediklərimi təkrar edir:
- Hə, nağıl danışmağı xoşlayıram.
Bilmirəm
balalarımın yaşları nə qədərdir
- Nənəxanım, deyəsən axı, elə indi də nağıl danışırsan.
Baxıram, sən bir ay olar ki, yuyunmayıbsan.
Evin-eşiyin yoxdur sənin...
- Sənə kim dedi çimmirəm. Çimirəm. Paltarımı da dəyişirəm, –
hirslə deyir.
- Oğlanlarının neçə yaşı var?
- Var da... yaşı çox olan da var. Bilmirəm yaşları nə qədərdir,
- yenə də baxışları dalıb gedir.
- Deyəsən səni evdən qovublar?
- Yox. Məni evdən qovmayıblar. Sən get burdan. Məni də çəkmə,
qadın xeylağıyam.
- Nənəxanım, o uşaqları sən doğubsan, bilmirsən neçə
yaşları olar? Ərin haralıdır?
- Öz yerlimdir. Tanıdıq, sevdik ailə qurduq...
Artıq bir saata yaxındır söhbət edirəm. Eləcə ailəsi, evi
olduğunu, balalrının onu çox istədiyini deyir. Deyir ki, heç kəsin
yanında gözükölgəli deyiləm. Torbasındakı quru çörəklər, digər
azuqələrdə halal zəhmətinin bəhrəsidir. Ən xoş günü isə bu
yaxınlarda olub. Amma o xoş günün nə olduğunu demir. Danışır və mən
də inad edirəm. Onun həyat tarixçəsini öyrənmək istəyirəm.
Dediklərinin hamısının yalan olduğu məlumdur.
- Nənəxanım, sənin ən xoş günün nə vaxt
olub?
- Mənim xoş günüm olmayıb,- deyəsən əvvəlki inadkarlığının
əvəzinə ağ bayraq qaldırır. Dərdinin, içinin qat kəsmiş sirrini
paylaşma məqamının çatdığını hiss edir, - belə yaşayıram.
- Uşaqlarının da sənin kimi səfil bir həyat tərzi
keçirməsindən qorxmursanmı? Bəlkə özün də güc tapıb normal həyata
qayıdasan?
- Bilmirəm. Səfil kimi yaşaya da bilərlər, yaşamaya da. Onlara
bu həyat xoş da ola bilər, olmaya da. Mənə xoş deyil...
Ərim böyük
bacımı aldı
Axır ki,
baxışlarını düz gözlərimə dikir. Bu dəfə səsində yalvarış
var:
- Sən söndür onu. Mən qadın xeylağıyam. Çəkmə məni. Amma
yazarsan, - dedi. Xahişinə əməl etdim. - Mən adımı düz dedim. Amma
ərim məni evdən qovdu. Balalarım yoxdur. Uşağım olmurdu. Ərim böyük
bacımla evləndi. Ondan uşağı oldu... 65-ci il təvəllüdlüyəm.
Rayondanıq. Ərim yaxşı kişi olmadı. Bu çörəkləri, yeməkləri
zibillikdən yığıram. Hə, dörd aydır ki, çimmirəm. Harada çimim? Mən
insan həyatı yaşamıram. Ölmək də istəmirəm. İnsanlar xoşbəxtdirlər.
Mən xoşbəxt ola bilmədim...
Nənəxanımın dediklərindən yaddaşımda qalanlar bu oldu. Ona
təkidlə səni qocalar evinə düzəldək, dedim, təklifimi birmənalı
olaraq rədd etdi. Bu yazıdan sonra ona kömək etmək istəyənlərə isə
bu bədbəxt qadının yerini deyirəm. O, metronun "Əhmədli"
stansiyasının yaxınlığındakı "Bizim market"in qarşısındakı
xiyabanda tez-tez görünür. Özünün çirkli geyim-keçimi, əlindəki
"azuqə" dolu torbaları ilə...