Axar.az turizm üzrə
tədqiqatçı-ekspert Elnur Aslanovun müsahibəsini təqdim
edir.
- Turizmin inkişafına təsir edən amillər barədə nə deyə
bilərsiniz?
- Bütövlükdə götürdükdə, turizmin inkişafına təsir edən amillər,
əsas etibarilə, təbii və qeyri-təbii olmaqla 2 qrupa bölünür. Təbii
amillər daha çox turizmin ayrı-ayrı növlərinin, xüsusilə
sağlamlaşdırma turizmi, macəra turizmi, rekreasiya, ekoloji, kənd,
piyada dağ, xizək, mağara turizminin inkişafına fəal şəkildə kömək
edir. Çünki qeyd etdiyimiz bu turizm növləri təbii şəraitin düzgün
qiymətləndirilməsi və müəyyən təbii vasitələrə, məsələn, təbii
bulaqlar, meşələr, yüksək dağ keçidləri, o cümlədən insanın fiziki
və psixi sağlamlığının bərpasına müsbət təsir göstərə bilən digər
vasitələrə malik ərazilərin seçilməsindən daha çox asılıdır.
Turizmin inkişafına təsir edən qeyri-təbii amillər isə artıq
ölkənin iqtisadi inkişaf səviyyəsindən və bu sfera ilə bağlı
əlaqəli olan digər sahələrin inkişaf etdirilməsi ilə əlaqədardır.
Qeyri-təbii amillər qismində siyasi sabitlik, düzgün aparılan
iqtisadi siyasət, ölkənin nəqliyyat və informasiya vasitələrinin, o
cümlədən turizm məqsədilə infrastruktur obyektlərinin inkişaf
etdirilməsi, habelə turistlərin təhlükəsizliyinin təmin olunma
səviyyəsi, xüsusilə göstərilən turizm xidmətlərinin keyfiyyət
dərəcəsi və buna görə qiymətlərin tənzimlənməsi kimi məsələlər
əsasdır. Bütün bunlarla yanaşı, turizmin inkişafı məqsədilə
aparılan iqtisadi siyasətlə bu sahədəki hüquqi tənzimetmə arasında
qarşılıqlı real əlaqənin təmin olunması, eləcə də turizm
xidmətlərinin fərqliliyi və spesifikliyi, onun kompleks əhəmiyyət
kəsb etməsi də nəzərə alınmalıdır. Onu da qeyd etmək istərdim ki,
turizmin inkişafına təsir edən amillərin qiymətləndirilməsi
ayrı-ayrı beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən müxtəlif aspektlərdən
də qiymətləndirilir. Məsələn, BMT İnkişaf Proqramı turizmin
inkişafına təsir edən amilləri 3 kateqoriyaya ayırır: ətraf mühitin
təsirləri, sosio-mədəni təsirlər və iqtisadi təsir vasitələri.
- Beynəlxalq turizmin son dövrlər dünya və ölkə
iqtisadiyyatına nə kimi təsiri olub?
- İstər beynəlxalq praktikada, istərsə də ölkəmizin təcrübəsində
turizmin inkişafı, o cümlədən onun iqtisadiyyatda yeri və
insanların məşğuliyyət vasitəsi kimi özünü büruzə verməsindədir.
Məsələn, Ümumdünya Səyahət və Turizm Şurasının statistik
hesablamalarına əsasən, 2012-ci ildə səyahət və turizm sənayesindən
1,2 trln. ABŞ dolları gəlir götürülüb. 260 milyon insanın iş yeri
kimi öz mövcudluğunu büruzə verməsi də turizmə məxsusdur.
Bütövlükdə dünya iqtisadiyyatının 9%-ni məhz turizm təşkil edir.
Ölkəmizə gəldikdə isə onu deyə bilərəm ki, 2013-cü ilin statistik
məlumatlarına əsasən, "ixrac olunan" turistlərin sayı daha çox
üstünlük təşkil edir.
- Müasir dövrdə dünyanı öz qorxu və təhdidi ilə daim
gərginlikdə saxlayan terrorizmin turizmə təsiri kontekstində
turistlərin təhlükəsizliyi barədə nə deyə bilərsiniz?
- Tamamilə doğru qeyd etdiniz. Müasir dövrdə terrorçuluq
məqsədindən asılı olmayaraq təhdid vasitəsi kimi istifadə olunur.
Bu dünyada minlərlə insanın məhvinə və ya fiziki qüsurların
yaranmasına gətirib çıxarır. Şübhəsiz ki, bu təsir turizmdən də yan
keçmir. 1999-2001-ci illərdə İstanbulda müxtəlif mehmanxanalarda,
2002-ci ildə Balidə gecə klublarında və Tunisin Cerba adasındakı
sinaqoqda, 2003-cü ildə Cakartada, 2005-ci ildə Əmmanda bir sıra
mehmanxanalarda, 2008-ci ildə Mumbayda baş verən partlayış və
terror hadisələri həmin regionlarla yanaşı, dünya iqtisadiyyatına
da öz mənfi təsirini göstərib. Məsələn, 2008-ci ilin noyabrında
Mumbayda baş verən hadisələr həmin ilin sonu üçün bu şəhərdə
mehmanxanaların qiymətində 41% endirimlərin baş verməsinə gətirib
çıxarıb. Ümumdünya Səyahət və Turizm Şurasının hesablamalarına
görə, ABŞ-da baş verən 11 sentyabr hadisələrindən sonra turizmdən
gələn gəlirdən ABŞ 92 mld., Almaniya 25 mld., Böyük Britaniya isə
20 mld. ABŞ dolları itirmiş oldu. Bütövlükdə isə ölkənin
iqtisadi-siyasi sabitliyi turistlərin cəlb olunması üçün əsas
vasitədir. Məhz bu baxımdan Azərbaycan Respublikası digər ölkələr
üçün örnək hesab olunmalıdır.
- Qanunvericilikdə bununla bağlı hansı müddəalar öz
əksini tapıb?
- Turistlərin təhlükəsizliyi ilə bağlı "Turizm haqqında" 1999-cu
il Qanununda müəyyən müddəalar öz əksini tapıb. Qanunun 12-ci
maddəsində turistlərin təhlükəsizliyinin təmin edilməsi ilə bağlı
dövlət qurumlarının, turoperator və turagentlərin bu və ya digər
vəzifələri təsbit olunub. Bu vəzifələrə onların
məlumatlandırılmasından başlamış yoluxucu xəstəliklərə qarşı
peyvənd olunması və müşayiətedici həkimlə təmin olunmalarına qədər
bütün məsələləri əhatə edir. Eyni zamanda, sözügedən Qanunun 14-cü
maddəsinə uyğun olaraq, Azərbaycan ərazisində bədbəxt hadisələrə
məruz qalan turistlərə axtarış-xilasetmə tədbirlərinin
göstərilməsində dövlət orqanlarının qarşılıqlı əlaqədə fəaliyyət
göstərməsinə dair müddəalar ehtiva edilib. Şübhəsiz ki, terror və
digər beynəlxalq xarakterli cinayətlərin törədilməsi ilə bağlı
turistlərin təhlükəsizliyinin təmin edilməsinin hüquqi əsasları isə
digər sahəvi qanunvericilik aktları, xüsusilə cinayət-hüquqi
normaları ilə müəyyən edilir. Bütövlükdə götürdükdə, qanunvericilik
baxımından turistlərin təhlükəsizliyi dedikdə, səyahət müddəti
ərzində turistlərin şəxsi təhlükəsizliyinin, o cümlədən onların
əmlakının qorunması nəzərdə tutulur.
- Ölkəmizdə turizmlə bağlı münasibətlərin tənzimlənməsi
sahəsində qanunvericilik təcrübəsi barədə fikirlərinizi bilmək
maraqlı olardı. Yəni, bu sahədə hazırkı qənaətbəxş vəziyyət və
qanunvericilikdəki mövcud olan boşluqlar hansı istiqamətlərdə özünü
büruzə verir?
- Onu qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda turizm fəaliyyətinin
həyata keçirilməsi ilə bağlı kifayət qədər hüquqi baza mövcuddur.
Bu istər dövlətdaxili qanunvericilik aktlarının qəbulunda, istərsə
ölkəmizin müvafiq sahədə mövcud olan çoxtərəfli beynəlxalq
müqavilələrə tərəfdar çıxması və ayrı-ayrı dövlətlərlə ikitərəfli
müqavilələr bağlamasında özünü büruzə verir. Konkret olaraq "Turizm
haqqında" 4 iyun 1999-cu il tarixli Qanununu, ölkə Başçısının 6
iyun 2010-cu il tarixli Sərəncamı ilə təsdiq olunmuş "Azərbaycan
Respublikasında 2010-2014-cü illərdə turizmin inkişafına dair"
Dövlət Proqramını, o cümlədən Nazirlər Kabinetinin qərar və
sərəncamlarını göstərmək olar. Həmçinin, bildiyimiz kimi,
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 15 fevral 2011-ci il tarixli
Sərəncamı ilə həmin il ölkəmizdə "Turizm ili" elan edilib, bununla
bağlı ayrıca Dövlət Proqramı qəbul olunub. Bundan əlavə, müxtəlif
sahələrlə bağlı qəbul olunan qanunvericilik aktları da turizmin
inkişafına öz əsaslı təsirini göstərir. Burada xüsusilə nəqliyyat,
ekologiya, xarici investisiyaların qorunması, yoxsulluğun
azaldılması və davamlı inkişaf, regionların sosial-iqtisadi
inkişafı və digər bu kimi sahələrlə bağlı qəbul olunan
qanunvericilik aktları və dövlət proqramlarını göstərmək olar. Eyni
zamanda, dünyanın bir sıra dövlətləri – Albaniya, Xorvatiya, Misir,
Çexiya, Kuba, Küveyt, Mərakeş, İordaniya, San-Marino, Özbəkistan,
Yunanıstan, Belarus, Bolqarıstan və adını çəkmədiyimiz onlarla
ölkələrlə bu sahədə əməkdaşlığın həyata keçirilməsi ilə bağlı
müqavilələr imzalanıb. Bayaq turizmin 2010-2014-cü illərdə inkişafı
ilə bağlı Dövlət Proqramının adını çəkdik. Həmin Dövlət Proqramının
əsas məqsədi Azərbaycanda yüksək iqtisadi, sosial və ekoloji
tələblərə cavab verən müasir turizm sahəsinin formalaşdırılması və
onun ölkə iqtisadiyyatının əsas inkişaf dayaqlarından birinə
çevrilməsinin təmin edilməsidir. Bununla yanaşı, Proqramda turizmin
inkişaf etdirilməsinə təsir göstərə biləcək mühüm aspektlərin
tənsimlənməsi – bu sahədə qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi,
investisiyaların cəlb olunması, kadr təminatı, turizmin ayrı-ayrı
növlərinin inkişafı ilə bağlı müddəalar öz əksini tapıb. Bununla
belə, hesab edirəm ki, turizmin inkişafı ilə bağlı gələcəkdə qəbul
olunacaq Dövlət Proqramlarında ayrı-ayrı regionların potensial
turizm fəaliyyəti qabiliyyəti və onun inkişaf etdirilməsi ilə bağlı
əsas istiqamətlər, habelə turizmin ayrı-ayrı növləri üzrə
ixtisaslaşmış regionların və ya rayonların da səciyyəvi
cəhətlərinin göstərilməsi məqsədəmüvafiq olardı. Doğrudur, müxtəlif
mərhələlər üçün regionların sosial-iqtisadi inkişafına dair qəbul
olunan dövlət proqramlarında digər sahələrlə yanaşı, regionlarda
turizmin inkişafı ilə bağlı normalar ehtiva olunub. Lakin həmin
normaların sahəvi qanunvericilik aktlarına daxil edilməsi sahəvi
problemlərin həllində və qarşıda duran vəzifələrin həyata
keçirilməsində əsas hüquqi baza rolunu oynaya bilər. Həmçinin,
"Turizm haqqında" Qanuna turizm fəaliyyətinin dövlət tərəfindən
tənzimlənməsinin əsas prinsipləri və bu sahədə dövlət siyasətinin
mühüm istiqamətlərinin daxil edilməsi məqsədəmüvafiq olardı. Çünki
bu həm dünya dövlətlərinin qabaqcıl qanunvericilik praktikasının,
həm də sahəvi beynəlxalq hüquq normalarının dövlətdaxili
qanunvericiliyə gətirilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Şübhəsiz ki, ölkə Konstitusiyasının 148 və 151-ci maddələri nəzərə
alınmaqla. Həm də məlum olduğu kimi, prinsip hüququn bütün
sistemlərinin, sahələrinin və ya institutlarının mahiyyətini
müəyyənləşdirən, habelə ümumməcburi hüquqi qüvvəyə malik olan əsas
başlanğıc, rəhbər müddəalardır. Son 10 il ərzində ölkəmizdə
turizmin durmadan inkişafı, Bakıda və regionlarda dünyaca məşhur
brendlər altında çoxsaylı mehmanxanaların istifadəyə verilməsi,
turistlərin təhlükəsizliyinin lazımınca təmin edilməsi, ölkədə
həyata keçirilən uğurlu siyasi və iqtisadi islahatlar gələcəkdə
turizmin daha da inkişafına inamlı zəmin yaradır. Bununla əlaqədar,
ölkədə turizmin təşviq olunmasına yönəlmiş hüquqi normaların
qanunvericiliyə daxil edilməsi son onillik ərzində bu sahənin
inkişafının davamı olaraq qiymətləndirilə bilər. Belə ki, bu sahədə
vergilərin qoyulmasına güzəştlərin tətbiq olunması, sərhəd-gömrük
rejimində müəyyən sadələşdirmələrin aparılması, investisiya
qoyuluşu üçün güzəştli şərtlərin tətbiqi, xarici bazarlarda
reklam-təbliğat işinin təşviq olunması, o cümlədən daxili turizmin
vətəndaşlar arasında təbliğatının gücləndirilməsinə yönəlmiş
normaların gələcəkdə təsbit olunması buna misal ola bilər.