18 sentyabr - Azərbaycanın dahi bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəylinin dünyaya göz açdığı gün ölkəmizdə Milli Musiqi Günü
kimi qeyd olunur.
Axar.az xəbər verir ki, bu gün görkəmli bəstəkarın anadan
olmasının 131-ci ildönümüdür.
Bu münasibətlə geniş tədbirlərin keçirilməsi planlaşdırılır.
Üzeyir Hacıbəyli bəstəkar, alim, yazıçı, publisist, ictimai və
siyasi xadim kimi çoxşaxəli fəaliyyəti ilə yanaşı, Şərqdə ilk
operanın banisidir. Məhz onun fədakar əməyi sayəsində Azərbaycan
milli opera sənətinin tarixi 108 il bundan öncə tamaşaya qoyulan
"Leyli və Məcnun" operası ilə başlandı. Operanın ilk dirijoru
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, rejissoru Hüseyn Ərəblinski olub.
Məcnun rolunda Hüseynqulu Sarabski, Leyli rolunda isə aşpaz şagirdi
Əbdürrəhim Fərəcov çıxış ediblər. İlk tamaşa 1908-ci il yanvarın
12-də (25-də) Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında
oynanılıb. Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin eyniadlı
poeması əsasında hazırlanmış "Leyli və Məcnun" yalnız Azərbaycanın
deyil, həm də Şərqin ilk operasıdır. Qoca Şərqin opera tarixi məhz
bu gündən başlanıb. İlk operanın uğurlarından ruhlanan Üzeyir bəy
bir-birinin ardınca "Şeyx Sənan" (1909), "Rüstəm və Söhrab" (1910),
"Şah Abbas və Xurşidbanu", "Əsli və Kərəm" (1912), "Harun və Leyla"
(1915) kimi milli operalar yazıb.
Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığının zirvəsi "Koroğlu" operasıdır.
"Koroğlu" təkcə Azərbaycan mədəniyyətində deyil, dünya operalarının
sırasında əzəmətlə dayanan parlaq nümunələrdən biridir. "Koroğlu"
operası Moskva tamaşaçılarını da məftun etmişdi. Taleyi uğurlu
gətirmiş bu nəhəng əsər keçmiş sovet respublikalarının opera və
balet teatrlarında dəfələrlə göstərilib. Üzeyir Hacıbəylinin
"Füruzə" adlı yarımçıq qalmış bir operası da olub. Xalq rəvayətləri
əsasında hazırlanan bu operanın musiqi parçaları arasında
"Füruzə"nin ariyası xüsusilə diqqətəlayiqdir. Bəlkə elə buna
görədir ki, opera yarımçıq qalsa da, ariya uzun illər müğənnilər
tərəfindən məharətlə ifa edilib.
Şərqdə ilk operetta janrının yaranması da Üzeyir Hacıbəylinin
adı ilə bağlıdır. Dahi bəstəkarın ilk musiqili komediyası üç
pərdədən ibarət "Ər və arvad"dır. Bu əsər Azərbaycanda musiqili
komediyanın ilk nümunəsidir. Əsərin ilk tamaşası 1910-cu ildə olub.
Rollarda H.Sarabski (Mərcan bəy), Ə.Ağdamski (Minnət xanım) və
başqaları çıxış ediblər. Müəllifin ikinci musiqili komediyası "O
olmasın, bu olsun"dur. Əsərin ilk tamaşası 1911-ci ilin aprelində
Bakıda olub. Sonralar musiqili komediya müxtəlif dillərə tərcümə
olunaraq səhnələşdirilib. Dahi bəstəkarın üçüncü və sonuncu
musiqili komediyası "Arşın mal alan"dır. Bu operetta 70-ə yaxın
xarici dilə tərcümə edilib, 100-dən çox teatrın səhnəsində
oynanılıb. "Arşın mal alan" beş dəfə ekranlaşdırılıb, dəfələrlə
qrammofon valına yazılıb. Bu musiqili komediya əsasında ilk bədii
film 1916-cı ildə çəkilib. Bu, səssiz film olub.
"Kaspi", "Həyat", "İrşad", "Tərəqqi", "Həqiqət", "İqbal", "Yeni
iqbal" qəzetlərində və "Molla Nəsrəddin" jurnalında "Ordan-burdan",
"O yan-bu yan" və s. başlıqlar altında "Ü", "Filankəs", "Behmankəs"
və s. gizli imzalarla dövrün mühüm ictimai-siyasi, maarifçilik
məsələlərinə dair çoxlu məqalə, felyeton və satirik miniatürlər
dərc etdirən Üzeyir Hacıbəyov 300-dən çox xalq mahnısını nota
salıb, marş, kontata, fantaziya, mahnı və romanslar, kamera və xor
əsərləri yazıb.
Üzeyir Hacıbəyov 1948-ci ilin 23 noyabrında Bakıda vəfat
edib.
1995-ci ildə ümummilli lider Heydər Əliyevin imzaladığı fərmanla
bəstəkarın anadan olduğu gün Azərbaycanda Milli Musiqi Günü kimi
qeyd olunur.