Dövlət dəstəyi ilə çəkilən
və müəyyən dərəcədə Rusiya hakimiyyətini tənqid edən "Oskar"a
namizəd olmuş "Leviafan"ın rejissoru Sergey Zvyagintsev: "Bu film
Putinə qarşı deyil, xarab rejimə qarşıdır. Bir vətəndaş onu
qorumalı olan qanundan, polisdən din adamına qədər hər yerdən zərbə
alır. Bu əsl "qiyamət" vəziyyətidir. Amma bu hadisələr dünyanın
istənilən bir yerində baş verə bilərdi, məsələn, Türkiyədə və ya
Macarıstanda!"
Sıravi vətəndaş Kolyanın ailə yadigarı olan evini idarəçilərə
verməmək uğrunda apardığı mübarizədən bəhs edən "Leviafan" filmi
Kann festivalında "Ən yaxşı ssenari" mükafatına layiq
görülmüşdü.
Sonradan rus siyasətçilərin qəribə həmləsi ilə Rusiyanı təmsil
etmək üçün "Oskar"a namizəd kimi irəli sürüldü. "Əcnəbi dildə ən
yaxşı film" kateqoriyasına namizəd göstərilən film favoritlər
arasında idi. Çoxları hətta əmin idi ki, "Oskar"ı məhz Andrey
Zvyagintsevin "Leviafan" filmi alacaq. Amma mükafatı "İda"
qazandı.
Kult.az rejissorun "Radikal"a verdiyi sonuncu müsahibəni
təqdim edir:
– Mədəniyyət nazirinizin "yaxşı çəkilmiş filmdir, amma
mən heç bəyənmədim" açıqlaması yadıma düşdü. Sizcə, bu, nə demək
idi?
– Mən siyasətçi deyiləm, rejissoram. Özüm üçün, izləmək
istəyənlər üçün film çəkdim. Müxtəlif şərhlər ola bilər, hətta bu,
qaçılmazdır. Mədəniyyət nazirimiz filmi izlədikdən sonra çox kübar
davrandı, mənə şəxsən heç nə demədi. Amma medianın önünə keçəndə
deməli… Nə bilim. Mən, onsuz da, filmi siyasətçilər üçün
çəkməmişəm!
– Film açıq-aşkar rejimə qarşıdır. Nazirlikdən necə
yardım aldınız? Ssenarini aldadıcı etmişdiniz?
– Xeyr, ssenari aldadıcı deyildi. Dəstək alacağımızı öyrənəndə
özümüz də təəccübləndik. Rusiyada heç nəyə təəccüblənməməlisən. Hər
an hər şey ola bilər. Bu gün dəstək alaram, sabah almaram. Rusiyada
hər dəqiqə balans və prinsiplər dəyişə bilər. Amma heç nəyə fikir
vermədən film çəkməyə davam edəcəm, yəni işləyəcəm. Ölkəmi sevirəm
və heç vaxt başqa bir yerdə yaşayıb-yaratmaq istəmərəm.
"Leviafan" hər yerdədir və dövlət, kilsə, qanun və rejim
əleyhinədir. "Canavarlaşmış" rejimdə yaşamaq mümkünsüz kimi
görünür. Bəli, filmə adını verən "Leviafan" kimi güc mərkəzləri
həddindən artıq böyüyərək canavarlaşıb. Dövlətin bütün siyasəti
müflis haldadır, çünki artıq vətəndaşa deyil, gücü özündə
birləşdirən azlığa xidmət göstərməklə məşğuldur. Mütləq güc
canavarın özüdür. Amma filmimi bunlara bağlamaq istəmirəm. Nəticədə
bir insanlıq faciəsindən danışıram, bunu danışmaq istəyirəm.
– Adi vətəndaş olan Kolyanın mövcud rejimdən asılı
olmadığını deyə bilərik?
– Bəli, amma Kolyanın yaşadıqlarının təkcə Rusiyaya aid olduğunu
və yalnız Rusiyada cərəyan etdiyini düşünülməsinə qarşıyam.
Rəhbərlikdə Putin və ya başqa biri ola bilər. Bu film Putinə qarşı
deyil, rejimə qarşıdır. Bir vətəndaş onu qorumalı olan qanundan,
polisdən din adamına qədər hər yerdən zərbə alır. Bu əsl "qiyamət"
vəziyyətidir. Amma bu hadisələr dünyanın istənilən bir yerində baş
verə bilərdi, məsələn, Türkiyədə və ya Macarıstanda! Onsuz da, mən
filmi çəkəndə illər öncə ABŞ-da baş vermiş bir hadisədən təsirlənib
çəkmişəm. İllərlə bu fikri içimdə dəmləmişəm.
– Necə bir hadisədən?
– 2008-ci il idi. "New York I Love You"nun çəkilişləri üçün
ABŞ-da idim. Qəzet xəbərlərindən oxumuşdum. Maşın təmirçisi olan
bir vətəndaş bələdiyyə ilə aralarında mövcud olan problemlərə
məğlub olduqdan sonra buldozerlə bələdiyyə binasını uçurtmuşdu. Adi
vətəndaş bələdiyyəyə qalib gələ bilməmişdi, amma yenə də bacardığı
qədər mübarizəsini davam etdirmişdi. Onun etdiyi etirazın növü
mənim çox xoşuma gəldi və mənə ilham verdi! Filmin sonu da ağlımda
belə bitmişdi. Ssenarist şərikim Oleq Negin əvvəl "Bu amerikan
hekayəsindən bir şey çıxmaz" deyərək etiraz etdi, amma sonra onu
yola gətirə bildim. Gücə qarşı üsyan etmək lazımdır.
– Çarəsiz qalsaq da, asanlıqla təslim olmamaq
yəni?
– Başqa bir adla, hə. Gücə qarşı üsyan etmək yaxşıdır. Deməli,
nələri itirdiyinin fərqindəsən. İtirəcəyini bilə-bilə boynunu
bükməmək qürurlu davranışdır.
– Bütün güclərini sizə qarşı yönəldən bir dövlətlə necə
mübarizə aparmaq olar ki?
– Əlbəttə ki, bu adam simvolik etirazların xaricinə çıxıb və
çarəsizliyi az da olsa, yıxıb-dağıdaraq göstərib. Təəssüf ki,
dövlət bəzən həddindən artıq qəddarlaşır və cəhdlər işə yaramır.
Amma bu filmdə çatdırmaq istədiyim mesaj Rusiya siyasətçilərinin
ötəsində bir şeydir. Kiçik-kiçik əlimizdən gələn şeylər, əslində,
bizi biz edən nüanslardır. Bu gün küçənizə bir bina tikərlər, sabah
evinizi əlinizdən almaq istəyərlər. Bu, sadəcə, iqtisadi deyil, həm
də mədəni bir hadisədir.
– Piknik səhnəsində hədəf taxtası kimi istifadə olunan
keçmiş prezidentlər qalereyasında Putinin fotosu yoxdur, çünki
"onun hələ işi bitməyib" deyilir. Adi vətəndaşlar belə
düşünür?
– Kapitalizmə keçiddə, təəssüf ki, uğurlu ola bilmədik. Dolayısı
ilə köhnə Rus imperatorluğunun qalıqları və "Böyük Rusiya" ümidləri
çox böyükdür! Demokratiya da yaxşı hələ mənimsənilməyib. Baxın, çox
qarmaqarışıq bir ölkəyik. Müxtəlif dinamikalar, etnik köklər,
mədəniyyətlər mövcuddur. Yəni bəli, Putindən hələ də nələrisə
gözləyirik. Səbirlə gözləyirik, biz dözümlü millətik.
– Piknik səhnəsindəki vodka nə idi bəs?
– Zarafat edirsiniz? Heç ağ eləməmişik, normal bir rusun
gündəlik içdiyi vodka idi. Hələ-hələ ailəsi və dostları ilə
birlikdə istirahət edirsə, bundan çox içənlər olur. Vodkanı çox
sevirik. (gülür)
– Filmin ruhani çalarlarından bəhs edən möhtəşəm
görüntülər var. Necə işlədiniz bunun üstündə?
– Məkan tapmaq çətin oldu. Sonda Şimali
Atlantik okeanını seçdik. Bu kasıb, balaca qəsəbənin təzadları da
xoşuma gəldi, filmin mövzusu ilə üst-üstə düşürdü.
– Bəs yekə balina skeleti? Qədim imperiyanın ruhunu əks
etdirir?
– Bəli və daha nələri! (gülür) Çox ruhani
şeylər danışmaq istəmirəm. Nəticə olaraq Kolya kimi hamımız sadə
vətəndaşlar olaraq öz rahatlığımızı axtarırıq və bu rahatlıq
asanlıqla tapılmır. Ev də elə. Özümüz inşa etdik. Filmin sonunda
evi uçurtmaq səhnəsində çox gərgin idik, çünki yalnız bir şansımız
var idi. Yaxşı ki, hər şey yolunda getdi.