Ağaxan Abdullayev ağır xəstəlikdən yenicə ayağa
qalxmağına baxmayaraq, həvəslə muğam müsabiqəsinə gəlir və onun
üçün ayrılmış xüsusi münsiflər kürsüsündə əyləşərək, gənc ifaçılara
yol göstərir, onları milli sərvətimiz olan musiqimizin incilərini
daha dərindən mənimsəməyə səsləyir.
Ağaxan müəllimlə əzəmətli muğam mərkəzində görüşdük. Ölkəmizin
birinci xanımı Mehriban Əliyevanın möhtəşəm layihələrindən biri
olan Muğam müsabiqəsinin növbəti gününə hazırlıq gedirdi. Çoxumuzu
narahat edən sualları xalq artistinə ünvanladım.
Həkimlər deyir ki, güman var
- Ağaxan müəllim, səhhətinizlə bağlı uzun sürən
xəstəlikdən sonra muğam aləmindən uzaqlaşmısınız. Görəsən
dinləyicilərə sizin ecazkar ifanızı dinləmək yenidən nəsib
olacaqmı?
- Doğrudur, səhhətimdə problemlər var. Həm də ciddidir. Amma
müalicələrim davam edir. Hər şey Allahın və həkimlərin
əlindədir.
- Bəs həkimlər nə deyirlər?
- Həkmlərin qənaətinə görə, güman var.
- Sevindirdiniz bizi. Muğama meyil sizdə kökdən gəlir,
yoxsa sırf özünüzdə yaranan bir maraq olub?
- Yox, səs ki var, irsən gəlir. Bundan əlavə, onu deyə bilərəm
ki, övladlarımın da gözəl səsi var. Dörd oğlum var, dördünün də
istedadı var. Böyük oğlum universiteti bitirdi, musiqiyə meyli
olmadı, başqa sahə ilə maraqlandı. Kiçik oğlum Fikrət kamançada
gözəl ifa edir. Onun da gözəl səsi var. Nəvəm var - Ağaxan. O, üç
yaşındadır. Olduqca təmiz, ecazkar səsi var, oxuyur. Amma gələcəyi
haqqında bir söz deyə bilmərəm. Ola bilər ki, bu sənətin arxasınca
getsin, ola da bilər ki, ümumiyyətlə maraqlanmasın. Hər halda, onun
seçimini qismət ilə bağlayıram.
- Bu gün Azərbaycanda tuğyan edən "musiqi fırtınası"
sizi qane edirmi?
- "Fırtına" dedikdə nəyi nəzərdə tutursunuz?
- Estrada, retro, muğam sahəsində olan yeniliklərdən
bəhs edirəm.
- Deməzdim, tam qane edir, hər halda bugünkü müğənnilərin
dinləyiciləri olmasa, onlar da oxumaz. Müğənninin yeniliyi onun
səsidir.
- Düşünürəm ki, bu şablon ifadəni sadə bir dinləyici
kimi söylədiniz. Bəs xalq artisti Ağaxan Abdullayev, görkəmli muğam
ustadı və eyni zamanda uzun illər gənc xanəndələr yetişdirən
müəllim kimi nələri qeyd edərdiniz?
- (Gülümsünür) Vallah, mən heç kəsin xətrinə dəymək
istəməzdim.
- Narahat olmayın, heç kəsin xətrinə dəymirsiniz,
əksinə, sizin fikir və iradlarınız gənc nəslin nümayəndələri üçün
bir mirasdır.
Səs var, nəfəs yox
- Açığı, mən müasir müğənnilərdən tam razı deyiləm. Amma onların
qarşısına çox tələb də qoymaq olmur. Maraqlısı budur ki, dinləyici
özü də az təqdimatla kifayətlənir. Bizim dövrümüzdə elə
deyildi.
- Konkret nədir sizi narazı edən?
- Çıxışları, ifaları. Müğənni gərək daim öz üzərində çalışa.
Məsuliyyət hissi, üstəgəl çalışqanlıq olmasa, onların istedadları
heçdir.
- Maraqlıdır, Ağaxan Abdullayev üçün məsuliyyətli və
çalışqan müğənni kimdir? Götürək elə doğma hesab etdiyiniz muğam
qolunu; kimi daha güclü hesab edirsiniz?
- Vallah, mən açıq deyəcəm. Tələbəmdir deyə, tərifləmirəm, amma
mən Alim Qasımovun ifasından aldığım zövqü heç kəsdən ala bilmirəm.
Alim muğamı elə oxuyur ki, onun səsinin gözəlliyi ilə yanaşı,
musiqini hissetmə duyumu insanı feyziyab edir.
- Yəni, muğamda əsas istedad deyil, həm də musiqini
hissetmə bacarığı olmalıdır?
- Hökmən. Bəzən görürsən ki, bir muğam ifaçısı çıxıb qəzəl
oxuyur. Baxırsan ki, səsi yerində, görnüşü də səhnəyə uyğundur, di
gəl, mahnını hiss etmir. İnandırım sizi ki, həmin an mahnını
dayanırıb ondan nə oxuduğunu soruşsan, heç nə ifadə edə bilməyəcək.
Səbəb də ondan ibarətdir ki, yalnız söz yığınından təşkil olunan
quru ifa ilə çıxış edir. Burada deyilir ki, səs var, nəfəs
yoxdur.
İfaçılar qəzəli bilmirlər
- Qəzəl dediniz, muğam ifaçılarından birinin çıxışı
yadıma düşdü. Gənc ifaçı qəzəl oxuyarkən, sözləri səhv dedi,
bəndlərin yerini dəyişdirdi. Zalda əyləşən şair və ədəbiyyat
sahəsinin biliciləri isə münsiflər heyətinin nə üçün susduğunu
anlamadılar.
- Bəli. Belə hallar baş verir.
- Münsiflər sırasında müsabiqə iştirakçısının hansı
səhvlər etdiyini tam dəqiqliklə yalnız siz söylədiniz. İfaçılar
niyə qəzəlləri əzbər bilmirlər?
- Deməzdim ki, bilmirlər. Sadəcə, onu da nəzərə alaq ki, bu ilk
addımlarıdır. Qəzəl muğamın əsas hissəsidir. Hətta, deyərdim ki,
ürəyidir. Əlbəttə ki, səhv sözlər muğamdakı bütün şöbələrə öz
təsirini göstərir.
- Bəlkə tələbələrin səhv oxumaqlarında birmənalı şəkildə
onların müəllimləri günahkardır? Çünki muğam müəllimdən tələbəyə
şifahi təlim zamanı ötürülür.
- Bəli, muğam, mən deyərdin ki, haradasa şifahi xalq
yaradıclığının bir qoludur. Elə mərsiyələr, bayatılar, ağılar da
muğam üstündə qurulub. Muğamda not yoxdur, tələbələr hər hansı bir
xüsusi kitab əsasında dərs almırlar. Tələbə şifahi olaraq müəllimin
ifasından öyrənir. Amma bütövlükdə müəllimləri qınamaq, zənnimcə,
doğru olmazdı. Azərbaycanda muğam ustadları kifayət qədərdir.
- Yəni nəsildə yetişən istedadlar əvvəlki nəsil
nümayəndələrimizi əvəz edə biləcəkmi?
- Əlbəttə, Ağaxanlardan hələ olacaq və hazırda da çoxdur.
- Amma mənə elə gəlir ki, Ağaxan müəllimdən yoxdur,
çünki hər bir istedad öz təkrarolunmaz ifası ilə yaddaşlarda
silinməz iz qoyur.
- Hər halda, istənilən fikrə hörmətlə yanaşmaq borcumuzdur.
Münsiflər iştirakçılara yüksək bal verirlər
- Muğam müsabiqəsi ilə bağlı bir sıra xanəndələrin
narazılığı var; onlar iddia edirlər ki, əvvəlki sms-lə baş tutan
muğam müsabiqəsi daha obyektiv idi. İndi isə hər kəs öz tələbəsini
irəli çəkir.
- Yox vallah, bütün bunlar boş söhbətlərdir. Əgər siz heç olmasa
bir dəfə bizim müsabiqəyə baxsanız, görərsiniz ki, biz heç bir
iştirakçıya ifasından aşağı və ya yuxarı qiymət vermirik. Hərə öz
ifasına uyğun qiymət alır.
- Mən hər müsabiqə günü zalda oluram və onun şahidiyəm
ki, münsiflər ifaçıları yalnız yüksək bal ilə qiymətləndirirlər.
Hətta bəzən olur ki, zəif ifaçılara da doqquz qiyməti verirlər,
güclü ifaçılara da.
- Qeyd edim ki, muğam müsabiqəsinin başlanğıcında biz münsiflər
uşaqlarda ruh yüksəkliyi yaratmaq üçün yüksək qiymətlərdən istifadə
edirik. Daha sonra isə müsabiqə getdikcə ciddiləşir, münsiflər
iştirakçılara qarşı tələbkar olurlar. İndiki durumda biz onlardan
yüksək nəticə tələb edə bilmərik. Onlar hələ necə deyərlər,
bişməyiblər. Zaman keçdikcə isə onlardan bütün öyrətdiklərimizi tam
təhvil alacağıq.
Narazılığımı rəvayətdən misal ilə söylədim
- Heç olubmu ki, iştirakçılara açıq şəkildə
narazılığınızı bildirəsiniz?
- Bəli, bir dəfə iştirakçılardan bir oğlan olduqca könülsüz
oxudu. Mən ona məşhur rəvayətdən qəzəl ilə misal gətirdim.
"İskəndərnamə"də bir gün şah aynaya baxıb, qəfil öz əksini görüb
bədheybətliliyindən vahiməyə düşür, başlayır ağlamağa. Vəzir şahı
bu halda görcək, ondan nə üçün ağladığının səbəbini soruşur. Vəzir
də deyir ki, şah sağ olsun, sən aynaya bir dəfə baxdın, bu qədər
ağlayırsan, bəs biz qırx ildir sənin yanındayıq, indi sən gör ki,
biz nə çəkirik?!
Mən bu misal ilə onlara izah etməyə çalışdım ki, yəni, hər
iştirakçı bu cür ruhsuz, ümidsiz ifalar təqdim etsə, biz
münsiflərdə də taqət qalmaz.
Seçilənlərin hər biri birincidir
- Ümumiyyətlə, ümidiniz kimlərədir? Birincilikdə kimi
görürsünüz?
- Mənim üçün seçilənlər əslində hər biri birincidir. O ki qaldı
ən güclüsünə, onu zaman göstərər. Yaxşı oxuyan yarışmada qalacaq,
yaxşı oxumayan yarışmadan gedəcək. Bu, müsabiqənin əsas şərtidir.
Amma Misir Məmmədov, Səməd Səmədov, Sədəf Budaqova, Elgiz Əliyev,
Ülkər Orucova və digərləri olduqca güclüdürlər. Onların heç birinə
zəif iştirakçı demək olmaz. Və ifa etdikləri Qatar muğamı,
Maməndi-hisar, Zabul segah, Bərdaşt, Maməndi-müxalif, Mayə - hər
bir muğam şöbəsi ilk çıxışları üçün normal hesab edilə bilər.
- Oxucularımıza nəyi çatdırmaq
istəyərdiniz?
- İstərdim arzu edəm ki, gənclərə baxıb hər zaman sevinək.
Qızım, Allah sənin timsalında bütün Azərbaycab gənclərini xoşbəxt
eləsin. Siz bizim gələcəyimizsiniz. Biz elə sizin üçün yaşayıb
yaratmışıq ki, yanan ömrümüzlə sabahınızı bir az da olsa
işıqlandıra bilək.