Materiya və bərklik
XX yüzilin bir xeyli adamında materialist alışqanlıq var.
Həndəvərindəki evrəni, dünyanı öz bədənini maddələr sayır.
Maddələrin gerçəkliyini isə ona əlini kəsən, barmağını yandıran
şeylər bütün ağrıdıcı etgisi ilə bildirir, danılmaz edir. Ayağının
altındakı torpağın bərkliyi, daşın ağırlığı hamısı maddənin maddə
olduğunu və insanın Materiyaya büründüyünü danılmaz edir. Bəs bu
maddiliyin içində insan öz bilincini necə duyur? Qafasının balaca
içində şüur daşıdığını və bu şüurla dunyanı bildiyini özündə bilir.
Elm isə deyir: maddənin bərkliyi, odluluğu ilə sənə təsiri, sənə
inandırıcılığı əslində sənin duyu, hiss aparatının strukturu ilə
bağlıdır, Materiyanın əsl dərinliyinə gedəndə bu bərklik, bu
ağırlıq-filan hamısı başqalaşır. Bizə bilinən makrodünyadan həmin
dünyanın əsasında duran mikrodünya tamamilə fərqlənir və bədənin
makrodünyada aldığı təsirlərlə maddəyə inanması mikrodünya qatında
öz mənasını itirir.
Materiyanın teyxa zülməti
Materializm alışqanlığında olan adam öz ətrafını teyxa
materiyada görür, öz şüurunu isə bu materiya ilə üzbəüz dayanmış
güzgü kimi duyur. Ancaq fəlsəfədəki idealizm və ya panteizm
materiya ilə şüurun bu paralelizmini danır. Danmaq üçün başqa
əsaslar da var və mən çalışacam onlardan biri haqqında danışım. Biz
gördük ki, varlığı ilişgilər arasına varmaq, forma şəbəkəsinə
girmək kimi başa düşəndə materiya varlığını nəsnələşmələrdə
qazanır. Dağlar, dərələr, sular, ulduzlar, filizlər hamısı atom,
molekula strukturlarında, ilişgilənmələrindədir. Bütün bu
ilişgilənmələr şəbəkəsindən materiyanı çıxarsan, Aristotelin
Birinci Materiyası kimi bir şeyi alırsan. Ancaq istəsən,
"ilişgilərə, forma şəbəkəsinə varmamış bu Materiyanın varlığı
nədədir?" sualına cavab verə bilmirsən. Bu Materiya teyxa zülmətə
qərq olur. Zülmət isə bilinməzlikdir.
Materiya və şüurun paradoksu
Materiyanın paradokslarından biri: Materiya özündən nəsnələri
göstərir. Üstündə şəkillənmələr olan azman güzgünü andırır. Di gəl
ki, bu güzgünün göstərdiklərini görürsən, güzgünün özünü isə
görmürsən.
İndi şüura (bilincə) baxaq. Bilincdəki düşüncələr, duyğular
nəsnələr haqqında şəkilləri verir və bilinc sanki bu şəkillərin
materiyasıdır. Bilinc də güzgüdür və nəsnələri göstərir. Ancaq
burada da göstərilənləri görürsən, göstərəni isə görmürsən.
Pyatiqorski və Mamardaşvili birgə məqalələrində bu problemi
araşdırmışdılar və orada belə bir hal qeyd olunmuşdu: fikirlər
şüurun özü deyil. Şüur, düşünüş bu fikirləri verir, aparır. Və sən
şüurun özünə baxmaq istəyəndə qarşına ancaq bu bilincin verdiyi
daşlaşmış fikir çıxır. Məsələn, sən fikirləşirsən ki, bu gün hava
soyuqdur. Bunu fikirləşəndə şüurun işləyir. Bunu fikirləşən
şüurunun necə işləməsinə, necə olmasına, yəni şüurun özünə isə
fikirləşən zaman sən birbaşa baxa bilmirsən. Baxmaq üçün daxili
baxışını fikirləşməkdən qırağa çıxarıb oradan baxanda şüurunu
görmürsən.
Bir az da aydın deyim. Sənin düşünüşün düşüncələr verir. Sən
qırağa çıxıb düşünüşünün düşüncələrinə yox, düşünüşünün özünə
baxmaq istəyirsən, ancaq qırağa çaxanda düşünüşün də səninlə
birlikdə qırağa çıxır, düşüncələri qoyub səninlə gedir (sən, axı,
qıraqdan da baxanda düşünürsən). Bu ona oxşayır ki, sən gözünlə
baxırsan, gözünlə gördüklərini görürsən, ancaq güzgü-filan
yoxdursa, gözünün özünü görmürsən və gözünün özünü görmək üçün hara
çəkilsən, gözün də səninlə çəkilir. Beləcə, maraqlı bir mənzərə
alınır: nəsnələr arxasındakı Materiya qaranlığın
bilinməzliyindədir, düşüncələr arxasındakı düşünüş, şüur da
qaranlığın bilinməzliyindədir. Sual çıxır: bu iki böyük Qaranlıq
bir-birinə qarşı durublar, yoxsa ikisi də bildirilər verən
(bildirmək işini görən tekstlər) qaranlıq kimi eynidirlər? Bəlkə,
Varlığın iki qaranlıq başlanğıcı yox, bir qaranlıq başlanğıcı var?
Bir tayda (bilincqırağı evrəndə) nəsnələri, o biri tayda (insanın
içində) düşüncələri verir? Plotinin neoplatonizmi varlığın iki
Qaranlıq Başlanğıcını qəbul edirdi: bir tərəfdə Qaranlıq Materiya
durur, o biri tərəfdə qaranlıq, özübilinməz Mütləq Bircə durur. Bu
Mütləq Bircədən aşıb-daşan nur Materiyanın qaranlığının hansı
nöqtələrinəsə işıq salıb orada nəsnələri yaradır. Sonralar dini
fəlsəfədə bu Mütləq Bircə birbaşa insana bilinməz Tanrı oldu,
qaranlıq Materiya isə ona qarşı duran İblisə çevrildi.
Heç nədən hər nəylərə keçid
İndi bir məsələyə baxa bilərik, Qaranlıq metaforası ilə
bildirdiyimiz, yəni "qaranlıq" sözü ilə bilinməzliyini
bildirdiyimiz Materiyanın özü, Şüurun özü məsələsini bir az fəlsəfi
də tanıtmaq olar. "Qaranlıq" metaforasını "heç nə" ilə əvəz etmək
olar. Və bu zaman bu "heç nə"nin dərininə udulmasaq, qorxunc
düşüncələr alınar: Materiya özlüyündə heç nədir, bildirilərində hər
nədir. Bilinc özlüyündə Heç nədir, bildirilərində hər nədir. "Heç
nə" danışıq alışqanlığımız üçün tam yoxluqdur. Buradan çıxan sonuc:
varlıq yoxluqdan çıxır.